Narodowa Strategia Budowy Okrętów Kanady uruchomiona została prawie 15 lat temu. Miała na celu pomóc w utrzymaniu potencjału produkcyjnego i modernizacji stoczni oraz odbudowie przemysłów morskich. Mówiono już wówczas o utworzeniu w Kanadzie zrównoważonych miejsc pracy. Postawiono na suwerenność i ochronę interesów branży w kraju i za granicą. W 2010 r. rząd Kanady zobowiązał się do tworzenia miejsc pracy i wyposażenia Royal Canadian Navy i Canadian Coast Guard w bardzo potrzebne okręty i statki. Strategia okazała się skuteczna i warto najważniejsze jej elementy transferować na grunt Polski.
Podobnie jak w Polsce, od połowy lat 90. do 2010 r. przemysł stoczniowy Kanady znacznie zwolnił swoją aktywność. Powodów było wiele. Podstawowy to fakt, który dotknął wówczas całą branżę. Przez wiele lat nie było w Kanadzie żadnych znaczących nowych zamówień na budowę statków. A jednocześnie stocznie w Korei Płd prowadziły aktywny marketing. Powstawały stocznie w ChRL.
„W porównaniu do innych krajów stocznie Kanady były przestarzałe i nie było łatwego dostępu do wyposażenia, nowych dostaw i wykwalifikowanych pracowników” – zauważa portal rządowy Kanady, gdzie stwierdza się: „Nadszedł czas na nowe podejście”.
W 2010 r. rząd podjął zdecydowane kroki, co przełożyło się na decyzję o wsparciu kanadyjskiego przemysłu morskiego i budowie statków i okrętów w Kanadzie. Nowe podejście nazwano Narodową Strategią Budowy Okrętów. Postawiono w niej na zrównoważony, długoterminowy plan budowy statków i okrętów, który miał przynieść korzyści Kanadyjczykom i kanadyjskiemu przemysłowi okrętowemu. Dzięki tej strategii ożywiono kanadyjskie stocznie, bo zaczęto lokować kontrakty dla Marynarki Wojennej i Straży Przybrzeżnej w Kanadzie.
Strategia ta pozwoliła na dokonanie znaczących inwestycji w kanadyjski przemysł morski, takich jak rozwijanie i utrzymywanie wiedzy specjalistycznej oraz tworzenie zrównoważonego zatrudnienia w całym kraju. Wprowadziła przewidywalność federalnych zamówień na okręty – podkreśla portal rządu kanadyjskiego omawiający efekty strategii. Istotną sprawą było również zapewnienie stabilnego rozwoju przemysłu budowy okrętów i statków. Dzięki przewidywalnej strategii zamówień wyeliminowano cykle w produkcji stoczniowej, dla której okresy załamania były szczególnie bolesne.
Podkreśla się, że rząd nie działał sam w kreowaniu strategii. Została ona opracowana po konsultacjach w grupach branżowych. Stawiano na bezstronne oceny, porady i pomoc, aby zapewnić, że rząd podejmuje świadome decyzje. Efektem tych konsultacji było opracowanie Krajowej Strategii Budowy Stoczni.
Obliczono, że całkowite kontrakty realizowane w ramach strategii wykonywanej w latach 2012–2019 przyczynią się do uzyskania 13 mld dolarów produktu krajowego brutto. W efekcie ożywienia przemysłu stoczniowego oszacowano, że realizacja strategii umożliwia utrzymanie prawie 12 tys. miejsc pracy w kanadyjskiej gospodarce rocznie w okresie od 2012 do 2022 r.
Promując wszystkie aspekty Narodowej Strategii Budowy Okrętów rząd kanadyjski w sposób szczególny wyeksponował korzyści dla społeczeństwa, ekonomiki i utrzymania technologicznego poziomu przemysłu Kanady.
Polityka Przemysłowych i Regionalnych Korzyści (IRB – Industrial and Regional Benefits Policy) oraz Polityka Przemysłowych i Technologicznych Korzyści (ITB – Industrial and Technological Benefits Policy) gwarantują, że kanadyjski przemysł korzysta z kanadyjskich zakupów obronnych i bezpieczeństwa. Podkreśla się, że te polityki odgrywają ważną rolę w wykorzystywaniu wydatków Kanady na obronę i bezpieczeństwo w celu generowania korzyści ekonomicznych dla kraju.
Rząd Kanady podkreśla, że zgodnie z tymi politykami stocznie i ich główni dostawcy podejmują działalność gospodarczą w Kanadzie równą wartości kontraktu i zapewniają ważne inwestycje w wybrane obszary, takie jak:
• praca w Kanadzie bezpośrednio związana z zamówieniami w ramach strategii,
• możliwości odbioru wyrobów dla stoczni od kanadyjskich dostawców,
• innowacje techniczne i technologiczne rozwijane poprzez finansowanie nauki i działalność badawczo-rozwojową w Kanadzie,
• rozwój umiejętności i nowe możliwości eksportowe przemysłów morskich Kanady.
W wyniku polityki wspierania przez państwo przemysłu okrętowego, średnie wynagrodzenie w kanadyjskich stoczniach jest o 30% wyższe niż średnia w sektorze wytwórczym. Ogólnie rzecz biorąc, kanadyjski przemysł morski jest innowacyjny i wspiera wykwalifikowanych pracowników. Warte podkreślenia jest, że aktywność w przemysłach morskich sprawia, że w ich otoczeniu, w Kanadzie mamy do czynienia z udziałem zatrudnienia w przestrzeni nauki, technologii, inżynierii i matematyki (STEM – science, technology, engineering and mathematics) 2,5-krotnie wyższym niż w całym sektorze wytwórczym.
Dostępność do zawodów i aktywności w przemysłach jest bardzo ważnym zagadnieniem, na które zwrócił rząd Kanady. Podkreśla się, że realizacja Strategia Rozwoju Przemysłów Morskich „zapewnia uczciwe szanse w sektorze morskim przedsiębiorstwom przez niedostatecznie reprezentowane dotąd grupy w przemyśle stoczniowym, w tym kobiety, ludność tubylczą i osoby niepełnosprawne”. W realizację strategii włączono wiodące stocznie Kanady, administrację i naukę. Utworzono partnerstwa z trzema dużymi stoczniami, departamentami federalnymi, instytucjami akademickimi, organizacjami badawczymi i innymi podmiotami w celu zwiększenia udziału niedostatecznie reprezentowanych grup społecznych w sektorze budowy statków i okrętów.
W ramach wytycznych Value Proposition zobowiązano stocznie, by zainwestowały 0,5% przychodów pozyskanych z rządowych kontraktów w 3 priorytetowych obszarach, które mają zapewnić wymierne korzyści krajowemu przemysłowi stoczniowemu. Są to: rozwój zasobów ludzkich, inwestycje w technologię oraz rozwój przemysłu.
Do tej pory kontrakty stoczni realizowane w ramach Value Proposition wygenerowały ponad 20 mln dolarów.
Strategia rozwoju przemysłu okrętowego przez rząd kanadyjski wytyczyła działania w 3 obszarach:
1. Budowa dużych statków (ponad 1000 ton wyporności),
2. Budowa małych statków (poniżej 1000 ton wyporności),
3. Projekty obejmujące naprawy, modernizację i odtwarzanie wartości eksploatacyjnej statków.
Budowa dużych statków (ponad 1000 ton wyporności) została oparta przez rząd na bazie długoterminowych kontraktów w zakresie budowy dużych statków. Postawiono na zamówienia w trzech kanadyjskich stoczniach: Seaspan’s Vancouver Shipyards w Kolumbii Brytyjskiej, Chantier Davie Canada Inc. w Lévis w Quebecu i Irving Shipbuilding Inc. w Halifax w Nowej Szkocji.
„Łącznie 3 stocznie inwestują setki milionów dolarów w modernizację swoich obiektów, aby spełnić wymagania dotyczące budowy statków dla nowoczesnej kanadyjskiej floty” – podkreśla portal rządu kanadyjskiego. Łącznie w tych stoczniach ulokowano kontrakty na około 50 okrętów i jednostek patrolowych dla Canadian Coast Guard. Na projekt 15 okrętów Canadian Surface Combatant (CSC) przeznaczono w fazie wstępnej od 56 to 60 mld dol. Znajduje się fazie projektowej, a pierwszy okręt powinien wejść do służby na początku lat 30-tych. Kontrakt będzie realizowany w Irving Shipbuilding Inc. Pracować nad nim będzie kanadyjski zespół projektowy Lockheed Martin Canada (LMC), który został wybrany w drodze konkursu. CSC będzie oparty na fregacie typu 26 firmy BAE Systems.
Budowa małych jednostek (o wyporności poniżej 1000 ton) zakłada budowę około 30 jednostek dla kanadyjskiej policji, marynarki wojennej i straży granicznej. Na przykład łodzie ratownicze i poszukiwawczo-ratownicze będą budowane przez Chantier Naval Forillon (Gaspé, Quebec) i Hike Metal Products (Wheatley, Ontario). Każda ze stoczni otrzymała zlecenia na 20 jednostek. Projekt o wartości 176,4 mln USD rozpoczęto pod koniec 2017 r. Zakończenie projektu przewidziano na 2024 r.
Obszar obejmujący naprawy i remonty statków zapewnia dostępność wszystkim stoczniom posiadającym właściwe wyposażenie i kompetencje, pod warunkiem że będą to firmy kanadyjskie. W ramach tego obszaru strategii wszystkie kanadyjskie stocznie mogą konkurować o naprawy, remonty i konserwację statków.
Jak widać z tego krótkiego przeglądu, rząd kanadyjski postawił na Narodową Strategią Budowy Okrętów i Statków uznając, że krajowy przemysł stoczniowy jest nie tylko nośnikiem innowacji ale również gwarantem bezpieczeństwa państwa, budowania jego pozycji międzynarodowej i istotnym źródłem tworzenia krajowego produktu brutto.
„Strategia pozwala rządowi kanadyjskiemu i stoczniom na dokonanie znaczących inwestycji, takich jak rozwój i utrzymanie wiedzy specjalistycznej oraz tworzenie trwałych miejsc pracy w całym kraju. Zapewnia przewidywalność federalnych zamówień na statki i ma na celu wyeliminowanie cykli koniunkturalnych w zamówieniach na statki, które w przeszłości spowalniały kanadyjski przemysł stoczniowy” – zauważa Vincent GuerreVincent Guerre, Director for Trade and Competitiveness at SEA Europe na portalu społecznościowym.
Animatorom polskiej polityki przemysłowej polecamy bliższe przyjrzenie się kanadyjskiej strategii utrzymania i pobudzenia potencjału kanadyjskiego przemysłu budowy statków, okrętów i jednostek specjalnych. Nasze stocznie produkcyjne i remontowe oraz ich kooperanci wciąż utrzymują kontakt z rynkiem międzynarodowym i jest jeszcze baza do budowania pozycji konkurencyjnej polskiego przemysłu co najmniej na rynku Unii Europejskiej.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów