Jan De Nul zamawia kablowiec w chińskiej stoczni CMHI Haimen. Dzięki niezrównanej nośności do przewozu kabli wynoszącej 28 000 ton statek będzie obsługiwał energetykę odnawialną i przemysł kabli podmorskich w zakresie instalowania ich na dłuższych dystansach i głębszych wodach. Statek ma zostać dostarczony w 2026 roku.
Inwestycja w morską energetykę wiatrową oznacza, że tworzone farmy powstają coraz dalej od brzegu, w miejscach zapewniających im wydajność. Stąd zapewnienie im odpowiedniego połączenia z regionami, gdzie ma być przesyłana energia pozostaje kluczowe dla tej inwestycji, jak i idących za tym pozytywnych skutków dla gospodarki oraz bezpieczeństwa energetycznego. Te obydwie sfery wymagają coraz dłuższych, wytrzymalszych i cięższych kabli do głębszych wód. Z tego powodu Jan De Nul nadal inwestuje w aktywa instalacyjne i zasoby ludzkie, aby służyć branży energetyki morskiej, traktując to jako swój priorytet.
Przyszły statek ma nazywać się Fleeming Jenkin. To nieprzypadkowa nazwa, gdyż jest ona na cześć XIX-wiecznego pioniera w zakresie położenia podmorskich kabli telegrafowych, Henry'ego Charlesa Fleeminga Jenkina (1833-1885). Brał on udział w rejsach i inwestycjach związanych z ich kładzeniem pod wodą, wpływając na rozwój technologiczny w dziedzinie komunikacji, jak i energetycznej.
- Niezmiennie wierzymy w transformację energetyczną. Po naszych poprzednich inwestycjach w statek typu jack-up Voltaire i dźwig Les Alizés w celu montażu turbin wiatrowych nowej generacji i ich fundamentów, obecnie przystępujemy do budowy tego wspaniałego statku do układania kabli. Dzięki swoim niespotykanym możliwościom Fleeming Jenkin będzie idealnie pasować do rynków połączeń wzajemnych i kabli eksportowych - podkreślił Philippe Hutse, dyrektor działu energetyki morskiej w Grupie Jan De Nul.
Flota Jan De Nul do instalacji na morzu będzie składać się z czterech rodzajów potężnych i różnorodnych statków do układania kabli. Będą to dwie jednostki typu jack-up, trzy do montażu dźwigów pływających, pięć do układania materiałów skalnych i dwa wielofunkcyjne. Ponadto firma rozpoczęła rekrutację dodatkowej załogi i personelu do obsługi przyszłego Fleeming Jenkin, jak i innych statków wychodząc z założenia, że kluczem jest również sprawny i doświadczony zespół. Wspierany przez obszerny wewnętrzny program szkoleniowy, multidyscyplinarne grono ekspertów składające się z specjalistów ds. dynamicznego pozycjonowania, techników inżynieryjnych, operatorów karuzel napinaczy, nadzorców układania kabli, różnych wyspecjalizowanych techników offshore oraz inżynierów w dziedzinie inżynierii lądowej i mechanicznej. Ma być to wiodący personel firmy i zapewnić jej wiodącą rolę w energetyce wiatrowej.
Ostatni duński lodołamacz idzie pod młotek
Cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego w Remontowa Shipbuilding S.A.
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem
W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu