W południowokoreańskiej stoczni mieszczącej się w Geoje odbyła się, 30 października, ceremonia cięcia blach pod budowę trzeciego i zarazem ostatniego okrętu podwodnego serii KSS-III Batch-II (typ Dosan Ahn Changho) dla Marynarki Wojennej Republiki Korei (ROKN). Dla polskich obserwatorów budowa ta jest o tyle interesująca, że takie jednostki są oferowane w ramach programu „Orka”.
Seria KSS-III dzieli się na dwie, oznaczone jako Batch-I i Batch II. W przypadku pierwszej podserii dwa okręty powstały na terenie zakładu w Geoje (jeszcze wtedy pod nazwą Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, DSME), podczas gdy trzeci aktualnie powstaje w stoczni HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) w Ulsan i przechodzi próby morskie.
KSS-III Batch-II miał zostać zaprojektowany i wyposażony przy użyciu krajowej technologii i jak podkreśla firma, w zamierzeniu będzie najnowszym i najbardziej zaawansowanym okrętem podwodnym dla ROKN. Najbardziej zaawansowane prace dotyczą pierwszego z tej podserii, ROKS Lee Bong-chang (SS-087), pod który stępkę położono 30 marca ub. r., a przekazanie zamawiającemu jest zaplanowane na 2026 rok. Aktualnie trwają też prace nad kolejnym, oznaczonym jako SS-088 okrętem, którego budowę rozpoczęto w grudniu 2021 roku, a jego przekazanie ma nastąpić w 2028 roku.
Trzeci okręt z tej podserii, SS-089, którego budowa rozpoczęła się 30 października br., ma zostać przekazany zamawiającemu do 2031 roku.
– Kiedy na poważnie rozpoczniemy proces budowy trzeciego okrętu KSS-III Batch-II, wzmocnimy współpracę i organiczną komunikację między sektorem publicznym, prywatnym i wojskiem w celu utrzymania stabilnego systemu konstrukcyjnego, który stanowi rdzeń naszych sił zbrojnych. Dołożę wszelkich starań, aby w odpowiednim czasie pozyskać najpotężniejsze okręty podwodne – podkreślił Lee Sang-woo, szef Oddziału Okrętów Podwodnych w Administracji Programu Przejęć Obronnych (Defense Acquisition Program Administration, DAPA).
KSS-III Batch-II ma 89 metrów długości i ok. 3690 ton maksymalnej wyporności. Osiąga prędkość 12 węzłów w wynurzeniu i do 20 w zanurzeniu, a zasięg jego działania to 10 000 mil morskich. Autonomiczność okrętu pod wodą ma wynosić do trzech tygodni. Załoga liczy 33 oficerów i marynarzy z możliwością jej powiększenia do 50 osób w zależności od celów misji. Napęd okrętu stanowią trzy silniki wysokoprężne MTU 16V396SE84L oraz ogniwa paliwowe Bumhan Industry PH1 PEM, każde o mocy 150 kW. Wśród szczególnie budzących zainteresowanie rozwiązań jest wyposażenie okrętu w baterie litowo-jonowe. Porównując je z dotąd używanymi akumulatorami kwasowo-ołowiowymi, nowe mają pozwolić na rejsy bardziej wydajne zarówno pod kątem prędkości, jak i wytrzymałości, wydłużając możliwość operowania na morzu bez powracania do portu. Choć to wciąż napęd konwencjonalny, w zakresie wydajności i zgodności z ideą dekarbonizacji ma się jawić jako innowacyjny - także z myślą o państwach, które nie chcą, lub nie mogą zdecydować się na okręty z napędem atomowym. Kolejną innowacją ma być nowoczesny napęd niezależny od powietrza (Air Independent Propulsion, AIP). Okręty serii KSS-III posiadają także kadłub ze stali HY-100, skonstruowany pod kątem minimalizacji emisji hałasu, który ma umożliwiać pozostawanie niewykrytym podczas prowadzenia działań pod wodą.
W wyposażeniu okrętu znajduje się system zarządzania walką (CMS) od Hanwha, zestaw sonarów opracowany przez LIG Nex1, sonar do wykrywania min i innych obiektów podwodnych od Thales, system wykrywania i analizowania sygnałów radiolokacyjnych (RESM) od Indra, optoelektroniczny maszt obserwacyjny od Safran, system obsługi i uruchamiania broni (WHLS) od Babcock i konsole sterujące opracowane od ECA Group. Do tego dochodzi łącze teleinformatyczne Link, które ma zapewniać interoperacyjność z państwami sojuszniczymi. Koreańskie okręty są wyposażone w sześć wyrzutni torped 533 mm uzbrojonych w torpedy K761 Tiger Sharkdla,10-komorową wyrzutnię (K-VLS) dla rakiet balistycznych (SLBM) Hyunmoo 4-4, a także pociski manewrujące Chonryong (SLCM) do zwalczania celów lądowych. Oprócz tego jednostki serii KSS-III Batch-II mogą też zostać wyposażone w miny morskie.
Okręty podwodne KSS-III mają stanowić południowokoreański towar eksportowy. Oba warianty, Batch-I i Batch-II są oferowane Polsce w ramach programu „Orka” odpowiednio przez HD Hyundai Heavy Industries i Hanwha Ocean. Z informacjami na temat oferty obu podmiotów można zapoznać się w tekstach HD Hyundai Heavy Industries wchodzi w program "Orka" z ofertą na okręty podwodne i współpracę z polską branżą stoczniową oraz Widzieliśmy ofertę Hanwha Ocean w ramach programu „Orka”. Relacja z dziennikarskiej wizyty w Korei Południowej.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów