• <
nauta_2024

Hanwha Ocean rozpoczyna budowę trzeciego okrętu podwodnego serii KSS-III. Podobne proponuje Polsce w ramach programu „Orka”

31.10.2024 10:59 Źródło: Hanwha Ocean, DAPA
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Hanwha Ocean rozpoczyna budowę trzeciego okrętu podwodnego serii KSS-III. Podobne proponuje Polsce w ramach programu „Orka”
Fot. MW Korei Południowej

W południowokoreańskiej stoczni mieszczącej się w Geoje odbyła się, 30 października, ceremonia cięcia blach pod budowę trzeciego i zarazem ostatniego okrętu podwodnego serii KSS-III Batch-II (typ Dosan Ahn Changho) dla Marynarki Wojennej Republiki Korei (ROKN). Dla polskich obserwatorów budowa ta jest o tyle interesująca, że takie jednostki są oferowane w ramach programu „Orka”.

Seria KSS-III dzieli się na dwie, oznaczone jako Batch-I i Batch II. W przypadku pierwszej podserii dwa okręty powstały na terenie zakładu w Geoje (jeszcze wtedy pod nazwą Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, DSME), podczas gdy trzeci aktualnie powstaje w stoczni HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) w Ulsan i przechodzi próby morskie. 

KSS-III Batch-II miał zostać zaprojektowany i wyposażony przy użyciu krajowej technologii i jak podkreśla firma, w zamierzeniu będzie najnowszym i najbardziej zaawansowanym okrętem podwodnym dla ROKN. Najbardziej zaawansowane prace dotyczą pierwszego z tej podserii, ROKS Lee Bong-chang (SS-087), pod który stępkę położono 30 marca ub. r., a przekazanie zamawiającemu jest zaplanowane na 2026 rok. Aktualnie trwają też prace nad kolejnym, oznaczonym jako SS-088 okrętem, którego budowę rozpoczęto w grudniu 2021 roku, a jego przekazanie ma nastąpić w 2028 roku.

Trzeci okręt z tej podserii, SS-089, którego budowa rozpoczęła się 30 października br., ma zostać przekazany zamawiającemu do 2031 roku. 

– Kiedy na poważnie rozpoczniemy proces budowy trzeciego okrętu KSS-III Batch-II, wzmocnimy współpracę i organiczną komunikację między sektorem publicznym, prywatnym i wojskiem w celu utrzymania stabilnego systemu konstrukcyjnego, który stanowi rdzeń naszych sił zbrojnych. Dołożę wszelkich starań, aby w odpowiednim czasie pozyskać najpotężniejsze okręty podwodne – podkreślił Lee Sang-woo, szef Oddziału Okrętów Podwodnych w Administracji Programu Przejęć Obronnych (Defense Acquisition Program Administration, DAPA).

Fot. Hanwha Ocean


KSS-III Batch-II ma 89 metrów długości i ok. 3690 ton maksymalnej wyporności. Osiąga prędkość 12 węzłów w wynurzeniu i do 20 w zanurzeniu, a zasięg jego działania to 10 000 mil morskich. Autonomiczność okrętu pod wodą ma wynosić do trzech tygodni. Załoga liczy 33 oficerów i marynarzy z możliwością jej powiększenia do 50 osób w zależności od celów misji. Napęd okrętu stanowią trzy silniki wysokoprężne MTU 16V396SE84L oraz ogniwa paliwowe Bumhan Industry PH1 PEM, każde o mocy 150 kW. Wśród szczególnie budzących zainteresowanie rozwiązań jest wyposażenie okrętu w baterie litowo-jonowe. Porównując je z dotąd używanymi akumulatorami kwasowo-ołowiowymi, nowe mają pozwolić na rejsy bardziej wydajne zarówno pod kątem prędkości, jak i wytrzymałości, wydłużając możliwość operowania na morzu bez powracania do portu. Choć to wciąż napęd konwencjonalny, w zakresie wydajności i zgodności z ideą dekarbonizacji ma się jawić jako innowacyjny - także z myślą o państwach, które nie chcą, lub nie mogą zdecydować się na okręty z napędem atomowym. Kolejną innowacją ma być nowoczesny napęd niezależny od powietrza (Air Independent Propulsion, AIP). Okręty serii KSS-III posiadają także kadłub ze stali HY-100, skonstruowany pod kątem minimalizacji emisji hałasu, który ma umożliwiać pozostawanie niewykrytym podczas prowadzenia działań pod wodą.

W wyposażeniu okrętu znajduje się system zarządzania walką (CMS) od Hanwha, zestaw sonarów opracowany przez LIG Nex1, sonar do wykrywania min i innych obiektów podwodnych od Thales, system wykrywania i analizowania sygnałów radiolokacyjnych (RESM) od Indra, optoelektroniczny maszt obserwacyjny od Safran, system obsługi i uruchamiania broni (WHLS) od Babcock i konsole sterujące opracowane od ECA Group. Do tego dochodzi łącze teleinformatyczne Link, które ma zapewniać interoperacyjność z państwami sojuszniczymi. Koreańskie okręty są wyposażone w sześć wyrzutni torped 533 mm uzbrojonych w torpedy K761 Tiger Sharkdla,10-komorową wyrzutnię (K-VLS) dla rakiet balistycznych (SLBM) Hyunmoo 4-4, a także pociski manewrujące Chonryong (SLCM) do zwalczania celów lądowych. Oprócz tego jednostki serii KSS-III Batch-II mogą też zostać wyposażone w miny morskie.

Okręty podwodne KSS-III mają stanowić południowokoreański towar eksportowy. Oba warianty, Batch-I i Batch-II są oferowane Polsce w ramach programu „Orka” odpowiednio przez HD Hyundai Heavy Industries i Hanwha Ocean. Z informacjami na temat oferty obu podmiotów można zapoznać się w tekstach HD Hyundai Heavy Industries wchodzi w program "Orka" z ofertą na okręty podwodne i współpracę z polską branżą stoczniową oraz Widzieliśmy ofertę Hanwha Ocean w ramach programu „Orka”. Relacja z dziennikarskiej wizyty w Korei Południowej.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.