Przejęcie przez Hitachi części ABB otwiera przed polskim oddziałem firmy nowe możliwości - mówi PAP dyrektor zarządzający Hitachi ABB Power Grids Poland Paweł Łojszczyk. Wskazuje m.in. na otwarcie rynku japońskiego i nowe technologie od Hitachi.
Na początku lipca 2020 r. powstała joint-venture Hitachi i ABB - Hitachi ABB Power Grids. Japończycy docelowo przejmą spółkę ABB Power Grids, wydzieloną z pozostałej części działalności ABB. Na razie za 80,1 proc. udziałów japoński koncern zapłacił 6,85 mld dol. Hitachi ABB Power Grids będzie zatrudniać około 36 tys. pracowników w ponad 90 krajach.
Zdaniem Pawła Łojszczyka, fuzja daje nowe możliwość wzrostu w sektorach IT, digitalizacji energetyki, synergie w obszarach kolejnictwa, infrastruktury i sieci ładowania samochodów elektrycznych oraz w obszarze odnawialnych źródeł energii.
Fuzja miała wpływ na polskie zakłady i placówki ABB. Zakłady produkcyjne ABB zlokalizowane w Przasnyszu i Łodzi stały się częścią Hitachi ABB Power Grids. "To tam dziś produkujemy aparaturę wysokich napięć i transformatory, które trafiają chociażby do farm wiatrowych i fotowoltaicznych. Jednym z głównych odbiorców jest duński Oersted" - przypomniał Łojszczyk.
Z kolei w Technology Center w Krakowie 360 osób pracuje nad nowymi cyfrowymi rozwiązaniami z naciskiem na rozwój oprogramowania. "Jeśli to centrum połączy się z centrami Hitachi, możliwości będą dużo większe. Jeżeli będziemy w stanie połączyć dzisiejsze rozwiązania Hitachi z naszymi, to jestem przekonany, że klienci dostaną jeszcze lepszy produkt, wspomagający nowoczesną energetykę, nie tylko OZE, ale przede wszystkim sieć" - podkreślił dyrektor.
Jak dodał, fuzja otwiera przed ABB nowe rynki, przede wszystkim rynek japoński, gdzie preferowani są rodzimi dostawcy. "Teraz możliwości rozwoju w Japonii znacznie się zwiększyły, a przypomnę, że mówimy o trzeciej największej gospodarce na świecie" - zaznaczył Łojszyczyk.
Kolejnym nowym obszarem, wynikającym z fuzji mają być usługi finansowe. "Dzięki Hitachi będziemy mogli oferować finansowanie dużych projektów infrastrukturalnych. To kolejna wartość dodana wynikająca bezpośrednio z połączenia" - podkreślił dyrektor ABB Power Grids Poland.
Jak zaznaczył Łojszczyk, jest on przekonany że dzięki połączeniu, w Polsce pojawią się nowe rozwiązania Hitachi. "Od sfinalizowania transakcji minął nieco ponad tydzień, więc za wcześnie jest na podanie szczegółów. W kolejnych miesiącach będziemy się zastanawiać, co z oferty Hitachi może być wprowadzone na rynkach europejskim i polskim, a także jak uzupełnić naszą ofertę o nowe produkty, stając się jeszcze atrakcyjniejszym dostawcą dla naszych klientów" - ocenił Paweł Łojszczyk.
Wyjaśnił też, że fuzja jest konsekwencją nowej strategii ABB z 2016 r., w której firma skoncentrowała się na robotyce, automatyzacji itp. Część energetyczna nie weszła w główny nurt strategii, dlatego tak ważne było znalezienie poważnego partnera, który dalej rozwijałby ten biznes - zaznaczył. Z kolei dla Hitachi biznes energetyczny jest niezwykle istotny, dzięki czemu możemy liczyć na dalszy wzrost i inwestycje w badania i rozwój, a co za tym idzie w innowacje - pokreślił Łojszczyk.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów