Konsorcjum składające się z C-Job Naval Architects, LISA, SeaZip Offshore Service, Sea Machines, MARIN i eL-Tec elektrotechnologie zaprezentowały projekt koncepcyjny autonomicznego statku strażniczego (AGV), który ma być wykorzystywany do nadzoru morskiej infrastruktury wiatrowej, od farm wiatrowych do platform podstacji i tras kablowych.
Mówi się, że statek, którego konstrukcja rozpoczęła się 7 lipca, ma odznaczać się niskimi kosztami operacyjnymi, ponieważ nie wymaga załogi na pokładzie, a także niską emisją węgla, ponieważ zawiera przyjazne dla środowiska rozwiązania napędowe.
Biorąc pod uwagę, że pomieszczenia mieszkalne zostały wyeliminowane, statek jest znacznie mniejszy niż istniejące statki strażnicze, dzięki czemu można go napędzać bateriami. To w sumie powoduje niższe koszty operacyjne, zgodnie z konsorcjum odpowiedzialnym za projekt.
- Statek ma u góry panele słoneczne, co pozwala na kontynuowanie nawigacji i komunikacji w przypadku wyczerpania się akumulatorów - powiedział Rolph Hijdra, Autonomous Research Lead w C-Job Naval Architects.
„W przeciwieństwie do obecnych jednostek straży, AGV będzie nadal działać nawet w trudnych warunkach morskich i będzie emitować minimalny hałas pod wodą ze względu na mniejszy rozmiar, zmniejszone wymagania dotyczące napędu i brak silnika wysokoprężnego - powiedział Rolph Hijdra.
Statek ładuje akumulatory na stacji ładującej, którą można zacumować niezależnie lub podłączyć do istniejącego wyposażenia na miejscu. Według konsorcjum projektu ładowanie może odbywać się albo przez połączenie kablowe ze sprzętem na miejscu, takim jak morska platforma transformatorowa, albo lokalnie generowane przy użyciu paliw odnawialnych.
- Statki autonomicznej straży będą stale patrolować obszar i na zmianę się ładować. Jeden w pełni naładowany pojazd AGV pozostanie w gotowości do wsparcia operacji w razie potrzeby powiedział Harm Mulder, kierownik operacyjny w SeaZip Offshore Service.
AGV będzie wykonywać swoje zadania poprzez ciągłe monitorowanie pobliskiego ruchu morskiego wizualnie, za pomocą radaru i danych AIS. W przypadku każdego statku, który zbliża się do obszaru morskiego zabezpieczonego przez AGV, zostaną podjęte określone środki w celu uniknięcia zderzeń i szkód w infrastrukturze morskiej.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii