• <
nauta_2024

Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2024. Wyścig paliw alternatywnych

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2024. Wyścig paliw alternatywnych
Laura Maersk, pierwszy na świecie kontenerowiec na metanol, fot. GospodarkaMorska.pl

W świecie żeglugowym trwa wyścig paliw alternatywnych. Odkąd międzynarodowe prawodawstwo uznało, że już czas na poważną dekarbonizację tego sektora, rozpoczęły się badania, testy, projekty, budowy prototypów technologii wykorzystywania paliw alternatywnych. W stawce jest ich kilka, przy czym eksperci są zgodni tylko co do jednego – żadne z nich nie jest idealne. Jedne z nich nie są kompletnie bezemisyjne, inne są trudne w eksploatacji i niskokaloryczne, jeszcze inne trudno dostępne. Żadne z nich obecnie nie ma infrastruktury rozpowszechnionej w światowych portach na tyle, żeby armatorzy mogli spokojnie je bunkrować.

W pierwszych latach walki o dekarbonizację floty armatorzy najczęściej decydowali się na jednostki z silnikami, które mogą wykorzystywać dwa rodzaje paliw – klasyczny bunkier oraz jedno z paliw alternatywnych. Początkowo podstawowym wyborem było LNG, będące jednak paliwem przejściowym, dalekim od bezemisyjności. W kolejnych latach popularność zaczęły zdobywać wodór, metanol i amoniak. Obecnie prym wiodą silniki fuel-ready – wykorzystujące standardowe paliwo żeglugowe, jednak przygotowane do spalania innego. I tak np. silniki ammonia-ready po niewielkim dostosowaniu będą mogły korzystać z amoniaku, hydrogen-ready z wodoru itp. Oznacza to, że o ile liczba statków na LNG dzięki opanowanej technologii i względnie rozpowszechnionemu paliwu jest coraz większa (choć dynamika przyrostu floty LNG spada po początkowym boomie), to żadne z paliw na dobrą sprawę nie wysforowało się na czoło wyścigu. Piłka wciąż jest w grze.

Choć zazwyczaj to technologia wiedzie prym w kwestii innowacji, a legislacja dopiero później próbuje za nią nadążać, w tym przypadku jest inaczej – to wprowadzane przepisy (szczególnie w UE) mają motywować armatorów i stocznie do implementowania paliw alternatywnych. Operatorzy i armatorzy już mierzą się z karami za nadmierną emisję generowaną przez swoje statki, co zmusza ich do modyfikowania tras, podnoszenia cen, w końcu także do sięgania po technologie obniżające spalanie i/lub emisje (takie jak scrubbery, smarowanie powietrzem, rotory Flettnera).

Idące za dekarbonizacją zmiany, jakie już zachodzą w żegludze, a w najbliższych latach zapewne przybiorą tylko na sile, będą tematem jednego z paneli dotyczącego podczas tegorocznego Forum Gospodarki Morskiej. Dyskusja zatytułowana „Zielony metanol czy zielony amoniak, który z nich zdominuje rynek paliw morskich z punktu widzenia armatorów i operatorów statków”, której przewodzić będzie Andrzej Buczkowski, przedstawi punkt widzenia nie tylko armatorów, ale także m.in. producentów napędów statkowych.

Forum Gospodarki Morskiej odbędzie się w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni 11 października. Wstęp na wydarzenie jest darmowy, ale obowiązuje wcześniejsza rezerwacja przez stronę internetową forum.gdynia.pl.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.