Na konferencji PRS i Uniwersytetu Morskiego dotyczącej Fit For 55, w ostatnim panelu zwrócono uwagę na efektywność układów napędowych, a także efektywność energetyczną. Problem dotyczy praktycznie całej branży transportu morskiego, na co zwraca uwagę w najnowszym opracowaniu Joey Daly, analityk Vessel Value.
Polscy inżynierowie w czasie gdyńskiej konferencji FIT For 55 poszli dalej, bo podkreślali również wagę efektywności ekonomicznej oraz tego, że lobby, które zainwestowało w paliwa kopalne, tak szybko nie przestawi się na paliwa energooszczędne.
Amoniak paliwem przyszłości?
Zmiana systemów napędowych i wprowadzenie nowych rozwiązań w całej flocie i jej otoczeniu będzie trwała co najmniej około 20 lat lub więcej. Przez długi czas dominować będzie olej napędowy, LNG, a następnie wprowadzane będą kolejne rozwiązania. Przyszłość jest przed amoniakiem.
Wiele biur projektowych podejmuje się z dobrym efektem optymalizacji nowych jednostek zgodnie zaleceniami IMO. Priorytetowo traktuje się wskaźnik projektowania efektywności energetycznej (EEDI). Dlatego istotne jest porównanie go z wskaźnikiem istniejącej efektywności energetycznej (EEXI). Pozwala to spojrzeć na poszczególne statki i całą flotę krytycznym okiem. A jednocześnie narzuca kierunki doskonalenia konstrukcji, zarówno kadłubów statków, jak i siłowni i śrub napędowych.
Statki na indeksie
Całościowe spojrzenie na to zagadnienie pozwala również zobaczyć jak daleko jesteśmy zaawansowani we wprowadzaniu postępu technicznego w konkretnych konstrukcjach. Najogólniej rzecz ujmując wspomniane wskaźniki są obliczane dla każdego statku towarowego powyżej 400 GT.
EEDI dotyczy statków zbudowanych po 2013 roku, a EEXI statków zbudowanych przed 2013 rokiem. Indeks jest miarą liczby gramów CO2 emitowanego przez silnik na tonomilę (gCO2/ton mil). Wskaźniki uwzględniają dużą liczbę zmiennych związanych ze specyfikacją statku.
Obliczenia dokonane przez Vessel Value przedstawiają nie najlepszy obraz światowej floty handlowej. W przypadku masowców odsetek floty odpowiadającej wymaganiom IMO osiąga 10%. - Pomimo tego, że flota jest stosunkowo młoda, ze średnim wiekiem wynoszącym 11,4 lat, tylko 1 na 10 statków masowych spełniałby obecne przepisy EEDI/EEXI – zauważa Joey Daly, Cargo Analyst z Vessel Value.
Tonomile wypluwają CO2
W opracowaniu zauważa się, że na podstawie analizy średniego wskaźnika EEDI/EEXI statki kontenerowe należą do największych emitentów CO2, wytwarzając średnio 18,3 gCO2/tonomilę.
Jest to najprawdopodobniej spowodowane większymi silnikami dużej mocy. Tutaj odsetek floty odpowiadającej normom ISO osiąga 25,6%. Dzieje się tak dzięki ULCV, które uzyskują najwyższy odsetek (83,5%) kontenerowców spełniających EEDI/EEXI.
Dobrze wygląda sytuacja we flocie zbiornikowców. Relacja EEDI/EEXI osiąga 30,4%
– Pomimo tego, że flota zbiornikowców ma największą liczbę statków spełniających wymagania, mniejszość małych jednostek o niskim zużyciu paliwa podnosi średni EEDI/EEXI dla zbiornikowców do 14,7 gCO2/tonomilę, co jest wyraźną różnicą w porównaniu ze średnią dla masowców wynoszącą 4,6 gCO2/ tonomilę – zaznacza ekspert.
– Na ten wynik rzutuje fakt, że średnia wieku floty zbiornikowców niespełniających wymagań wynosi 16,6 lat, w porównaniu do floty zbiornikowców spełniających wymogi, której średni wiek wynosi 12,5 lat (4,1 roku młodsza). Młodsze statki będą częściej wyposażone w bardziej wydajne silniki i urządzenia oszczędzające energię (ESD) – podkreśla Daly.
Poprawianie indeksu
Co robić, by poprawić te wyniki?
Eksperci MMG zwracają uwagę, że należy do sprawy podchodzić kompleksowo
i w projektowaniu skupiać się na wszystkich elementach poprawiających
EEXI.
– Podsumowując, ograniczenie mocy silnika będzie
kluczowym środkiem do spełnienia wymagań EEXI. Jednak poza pożądanym
efektem zmniejszenia zużycia oleju opałowego, takie podejście spowoduje
również niższą maksymalną prędkość statku – zaznaczają Steven Berger i
Georg Meidow, project managerowie MMG.
Dlatego, jako
specjaliści od projektowania śrub napędowych, zalecają modernizację
śruby. Twierdzą oni, że dobra konstrukcja śruby napędowej umożliwi
zmniejszenie zużycie paliwa nawet o 14% lub zwiększy prędkość
referencyjną twojego statku, a tym samym poprawi wartość EEXI statku.
–
Daje to nawet możliwość iteracyjnego nieznacznego zmniejszania
ograniczenia mocy silnika, jeśli jest to pożądane – zaznaczają eksperci
MMG.
Lepsze silniki, paliwo i śruby
Ich
zdaniem poprawę EEXI można osiągnąć o około 37% przez graniczenie mocy
silnika, o 25% dokonując zmiany rodzaju paliwa z oleju napędowego (MDO)
na skroplony gaz ziemny (LNG). Modernizacja śruby napędowej i
wprowadzenie rozwiązania MMG-Redesign poprawi EEXI o 10%.
Wskaźnik
ten może ulec poprawie o 5,6%przez wprowadzenie prądnicy wałowej oraz
do 4%, gdy wprowadzimy szereg innych rozwiązań i urządzeń
energooszczędnych (np.: PBCF).
Coraz modniejsze staje się
wprowadzanie żagli lub rotorów. Ale te rozwiązania zdaniem ekspertów MMG
poprawią EEXI o 3,8%. Odpowiednia konstrukcja kadłuba i zwiększenie o
10% wzrost ładowności transportowej podwyższy EEXI o 3%.
Polscy inżynierowie – jesteśmy na bieżąco
A
przypomnijmy, że wskaźnik EEDI wymaganych wartości wszedł w życie w
styczniu 2013 r., a jego odpowiednik, EEXI, wejdzie w życie w styczniu
2023 r., zwiększając zakres tego rozporządzenia IMO do prawie całej
floty towarowej – zapowiada Vessel Value.
O wielu wspomnianych
tu rozwiązaniach mówiono w czasie ostatniego panelu konferencji
dotyczącej Fit For 55 PRS-u i Uniwersytetu Morskiego. Jesteśmy więc na
bieżąco jeśli chodzi o wiedzę techniczną i jej zastosowanie.
Z zapowiedzi przedstawicieli polskich armatorów wynika, że właśnie takie jednostki mają zamiar wprowadzić na rynek. Oby jak najszybciej. Bo cele IMO i konkurencji są ambitne. A czas ucieka.
Fot. DepositphotosMercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth