Rekordowy wzrost cen gazu ziemnego w Europie nie oznacza, że wysyłanie każdej dostępnej molekuły do tego regionu stało się lukratywne.
Mimo że europejskie ceny gazu wzrosły w tym roku ponad trzykrotnie, wciąż nie pokonały stawek za paliwo płynne dostarczane do Azji, największego regionu importującego LNG. Dzieje się tak dlatego, że kraje od Japonii po Indie panikują przed zimą, zwiększając konkurencję o niewielką część podaży, która nie jest powiązana z kontraktami długoterminowymi.
Rynki gazu w Europie, Azji i USA są połączone poprzez handel LNG, więc ruchy w jednym regionie wpływają inne. Ponieważ najwięksi światowi handlowcy i producenci spotykają się w Dubaju na konferencji Gastech – pierwszym ważnym wydarzeniu w branży od początku pandemii koronawirusa – zakupy LNG będą kluczowym tematem dyskusji.
Oto pięć przyczyn, dlaczego Europa nie otrzymuje wystarczającej ilości LNG i czego potrzeba, aby to zmienić.
1. Gdzie jest LNG?
Europa przeszła od nadwyżki do niedoboru gazu w ciągu zaledwie dwóch lat. Wynika to z rosnącego popytu w Azji, wraz z wyjściem Chin z globalnej pandemii. Najgorsza od dekady susza w Brazylii również przyczyniła się do tego, że naród zwrócił się do LNG, aby produkować energię elektryczną zwykle generowaną przez tamy hydroenergetyczne. Wszystko to pozostawiło bardzo niewiele ładunków do Europy, a import spadł od początku czerwca.
2. Kontrakty długoterminowe
Większość LNG jest zablokowana w kontraktach długoterminowych i kierowana jest do Azji. Tak więc to, co pozostaje handlowcom, to w rzeczywistości mniej niż połowa całkowitej podaży. Kontrakty te są zazwyczaj związane z ropą naftową, która jest obecnie tańsza niż ceny gazu w europejskich hubach czy w Azji. Oznacza to, że kraje prawdopodobnie będą trzymać się swoich kontraktów.
3. Uwaga na spread
Pierwszym krokiem do ustalenia, kto wygra bitwę o ładunki, jest obserwacja różnicy między cenami w Europie i Azji. W świecie finansów oznacza to obserwowanie spreadu między kontraktami terminowymi w obrocie w Holandii i japońsko-koreańskim markerem, ceną spot w północno-wschodniej Azji.
– Jeśli masz ładunek spot, dostarczysz go tam, gdzie zobaczysz najlepszy zwrot netto – powiedział Stacey Morris, dyrektor ds. badań w firmie Alerian, dostawcy indeksów z siedzibą w Dallas.
4. Liczy się koszt ładunku
Ale nie chodzi tylko o spread. To, co naprawdę ma znaczenie, to koszt ładunku, gdy faktycznie ląduje w Europie. W tej chwili premia 16 centów nad kontraktami terminowymi sprawia, że zakupy LNG są mało prawdopodobne.
5. Koszty wysyłki
O najlepszym rynku LNG decyduje również to, ile kosztuje sprowadzenie ładunku do Europy lub Azji. Na przykład, jeśli stawki frachtowe za LNG są wysokie, istnieje większa szansa, że Atlantic LNG pozostanie w regionie, zamiast odbywać dłuższe podróże do Azji.
Aby uniknąć niedoboru statków zeszłej zimy i bezprecedensowych kosztów zabezpieczenia tankowca, handlowcy rezerwowali statki na początku tego roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów