• <
KONGSBERG_2023

Dwa wodowania statków rybackich w Karstensenie [WIDEO]

19.06.2022 20:00 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Dwa wodowania statków rybackich w Karstensenie [WIDEO]

Partnerzy portalu

Dwa wodowania statków rybackich w Karstensenie [WIDEO] - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Kolejne statki rybackie zwodowano w ostatnich dniach w stoczni Karstensen w Gdyni. To jednostka Gollenes o numerze budowy #468 oraz Stødig o numerze #467.

Główne wymiary statku Gollenes 168 to: 69,99 metrów długości całkowitej, 14,80 metra szerokości, a zanurzenie do pokładu ochronnego wynosi 8,30 metra. Budowa tej jednostki rozpoczęła się w sierpniu 2021 roku, a finalny termin przekazania kompletnej jednostki po wyposażeniu w Danii, to marzec 2023 roku. 

Zamawiającym jest norweska firma "Gollenes AS", która została założona w latach 50. XX wieku. Obecnie zarządza nią Asbjørn Ose i Frode Kvalvik. Statek Gollenes będzie trzecim nowym statkiem spółki i zastąpi obecny Gollenes, dostarczony ze stoczni Karstensen w 2011 roku. Firma prowadzi połowy włokiem kombinowanym (częściowo pelagicznym) śledzia i makreli, jak również połowy ryb przemysłowych połączonych z rybami konsumpcyjnymi i rybą białą.

– Nowy statek będzie eksploatowany na tych samych zasadach, jak poprzedni i jest naturalnym przedłużeniem udanej i konstruktywnej wieloletniej współpracy – informuje Karol Sielawa, kierownik projektu w Karstensen Shipyard Poland.

Gollenes #468. Proste, ale innowacyjne rozwiązania

– Zamawiający w szczególności nacisk położył na optymalizację warunków pracy, bezpieczeństwa i komfortu załogi – tłumaczy Karol Sielawa. – W przeciwieństwie do poprzedniego statku obecny ma mieć pokład ładunkowy całkowicie wodoodporny co ma znacząco poprawić warunki bezpieczeństwa pracy. W trakcie projektowania jednostki omówiono i wykorzystano wiele doświadczeń z obecnego statku firmy jak i portfolio stoczni.

Statek jest wyposażony w przetwórnię, z maksymalnym naciskiem na wydajny przepływ pracy i delikatną obróbkę ryb. Konstrukcja kadłuba została dopracowana z myślą, o jak najniższym zużyciu paliwa, a tym samym emisji spalin.

System napędowy będzie składał się z głównego silnika ABC o mocy 3955 kW z dużą, wolnoobrotową śrubą, dostosowującą dokładny profil pracy statku. System wyposażony jest w funkcję take-me-home, która umożliwia żeglugę spalinowo-elektryczną.

– Dodatkowo statek wyposażony jest w wyciągarki elektryczne, elektryczną pompę do ryb, system odzyskiwania ciepła ze wszystkich silników, wszędzie oświetlenie LED oraz szereg innych środków zapewniających możliwe niskie zużycie energii – wymienia Karol Sielawa i dodaje, że Karstensens Skibsværft cieszy się z zaufania, jakie Frode Kvalsvik i reszta firmy połowowej okazali tym zamówieniem. Powracający klienci to nieoceniona reklama.

Podobnie jak inne statki, które stocznia buduje dla armatorów w Irlandii, Szkocji, Norwegii, Szwecji, na Wyspach Owczych i Danii, nowe Gollenes również są własnego projektu. Karstensens Skibsværft ma w księdze zamówień łącznie 14 statków rybackich z dostawą w ciągu najbliższych 3 lat. ​

Stødig 467. Optymalny i wydajny

Statek Stødig został zamówiony przez rodzinę Hansen w przedsiębiorstwie żeglugowym Asbjørn Selsbane AS. Przedsiębiorstwo żeglugowe Asbjørn Selsbane ma ugruntowaną pozycję w sektorze rybołówstwa. Andreas Hansen prowadzi firmę od 30 lat. Firma ma obecnie siedzibę na wyspie Kvaløy w gminie Tromsø (Norwegia). 


Budowa jednostki rozpoczęła się w październiku 2021 roku. Jej wymiary kształtują się następująco: długość całkowita: 39,30 metra, długość pomiędzy pionami: 36,30 metra, szerokość całkowita: 11,50 metra. 

– Zbudowaliśmy statek rybacki specjalnie wyposażony do połowów włokami. Jednostka jest przeznaczona do połowu krewetek, karmazyna i gatunków przydennych, takich jak dorsz, czarniak, plamiak oraz do pojedynczych połowów pelagicznych. Obszarami operacyjnymi statku będą przede wszystkim Morze Norweskie, Morze Barentsa i Morze Północne – mówi Marcin Mąka, kierownik projektu w stoczni Karstensen Shipyard Poland.

Kadłub Stødig 467 zbudowany jest z dwóch ciągłych pokładów: pokładu głównego (main deck) i osłonowego (shelterdeck) oraz rufowego pokładu roboczego. Część boat deck stanowi nawis dla pokładu łodzi MOB boat. Kadłub mocny statku jest wykonany ze stali. Sterówka, maszt sygnalizacyjny oraz ich wyposażenie ślusarskie są wykonane z aluminium. 

Jak informuje Marcin Mąka, w celu dodatkowego zasilania statek jest wyposażony w dwa agregaty prądotwórcze diesla, każdy o mocy 400 kW. Instalacja elektryczna jest zbudowana z możliwością równoległej pracy 2 generatorów diesla.

– Ponadto instalacja elektryczna wyposażona jest w System Zarządzania Energią (PMS), który zarządza poborem mocy i automatycznym rozruchem układów generatorowych. Takie zestawienie zapewnia sprawną paliwową i operacyjną pracę, przy optymalnej wydajności silnika głównego, przy jednoczesnej dużej niezawodności eksploatacyjnej – tłumaczy kierownik projektu.

Statek tego samego dnia po wodowaniu (11 czerwca) popłynął do Danii.

– Tam zostanie ostatecznie wyposażony w Karstensen Skibsvaerft A/S w Skagen przed dostarczeniem go do armatora - kończy Marcin Mąka.

O Karstensenie

Karstensen Shipyard Poland, to spółka zależna duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S. Stocznia buduje statki w Porcie Gdynia w nowoczesnym zakładzie produkcyjnym pozyskanym od Vistal Offshore. Znajduje się on przy Nabrzeżu Indyjskim, a do eksploatacji został oddany w 2013. Zakład jest dostosowany do produkcji kadłubów, składa się z dwóch dobrze wyposażonych, nowoczesnych hal o wymiarach: 200x30x30m oraz 150x30x20 m, a także z przyległych biur i zaplecza dla personelu. Karstensen oficjalnie przejął zakład 1 lipca 2018 roku.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.