Chiński okręt podwodny z 3-osobową załogą wylądował na dnie Rowu Mariańskiego na głębokości 10 909 metrów. Okręt Fendouzhe pobił rekord kraju pod względem najgłębszego nurkowania z załogą.
Wyprawa miała pomóc Chinom w zbadaniu obfitych zasobów naturalnych w głębinach morskich, pomagając naukowcom w opracowaniu „mapy skarbów”.
Fendouzhe zanurkował w oceanie o 20.20 GMT w poniedziałek i wylądował na dnie morskim o 00.12 GMT we wtorek. Pozostał na dnie rowu przez ponad sześć godzin, aby zebrać próbki morskie i udokumentować otaczający krajobraz.
Obecny rekord świata w nurkowaniu należy do Victora Vescovo, amerykańskiego odkrywcy, który twierdzi, że w maju 2019 r. osiągnął głębokość 10927 metrów w Rowie Mariańskim.
Chińscy inżynierowie zakończyli projektowanie i montaż Fendouzhe w lutym, po rozpoczęciu projektu w 2016 roku. Jednostka pływająca wykonała 25 zadań podczas trzymiesięcznego eksperymentu od marca do czerwca Po wypłynięciu z dwoma statkami-matkami i zespołem badawczym z miasta Sanya w południowych Chinach 10 października, statek zanurzył się na 10 058 metrów 27 października, zanim dokonał ostatniego wyczynu, poinformowało Xinhua.
Po czterogodzinnej misji trzech badaczy na pokładzie podzieliło się
grupowym zdjęciem, na którym każdy z nich trzymał miskę z jedzeniem. W
rozmowie z reporterem, jeden z nich powiedział: „Wszyscy trzej czujemy
się bardzo dobrze, a obecnie testujemy funkcje ramion robotów”. Odkrywca
kontynuował: „Dno morza jest niesamowite”.
Mówi się, że łódź
podwodna jest w stanie filmować swoje otoczenie i zbierać próbki skał,
wody morskiej, stworzeń morskich i roślin za pomocą robotycznych ramion.
Ye
Cong, główny inżynier Fendouzhe, powiedział: „Okręt podwodny pływał po
dnie morskim i wykonywał odpowiednie prace. Ogólna wydajność całego
okrętu podwodnego była bardzo stabilna ”.
Ye jest także głównym
inżynierem chińskiego projektu głębinowych statków podwodnych, programu
utworzonego w 2016 roku w celu opracowania jednych z najbardziej
zaawansowanych maszyn do badania oceanów na świecie. Twierdzi, że
eksploracja rowów oceanicznych może pomóc naukowcom sporządzić „mapę
skarbów” dna morskiego, sygnalizującą ambicję kraju w poszukiwaniu
zasobów naturalnych w najbardziej tajemniczych częściach świata.
Kolejny
chiński okręt podwodny z załogą, Shen Hai Yong Shi, czyli „wojownik
głębinowy”, miał odwiedzić najgłębszy punkt Rowu Mariańskiego po serii
eksperymentów, jak podaje państwowy portal informacyjny The Global
Times. Maszyna miała stawić czoła Challenger Deep, która ma szacowaną
głębokość 11033 metrów. Prawdopodobnie najbardziej obca część Ziemi,
Głębia Challengera, pozostaje w dużej mierze nieznana ludziom.
Deltamarin uczestniczy w projekcie konwersji żaglowej dla jednostek firmy Socatra
Firmy stoczniowe ruszają na łowy pracowników
Amer Shipping zamawia dwa statki do przewozu ładunków suchych od Concordia Damen
Damen zbuduje stery dla niemieckich fregat
Finlandia uruchamia pływający terminal LNG. Czy gaz trafi również do Polski?
Incat dostarczy pierwszy na świecie duży prom elektryczny