• <
nauta_2024

Aker Arctic zaprojektuje nowe lodołamacze dla Finlandii i Szwecji

PMK

04.11.2020 16:00
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Aker Arctic zaprojektuje nowe lodołamacze dla Finlandii i Szwecji

Partnerzy portalu

Aker Arctic zaprojektuje nowe lodołamacze dla Finlandii i Szwecji - GospodarkaMorska.pl
Aker Arctic

Fińska firma Aker Arctic została wybrana do opracowania lodołamaczy nowej generacji dla Szwedzkiej Administracji Morskiej (SMA) i Fińskiej Agencji Infrastruktury Transportowej (FTIA).

Nowe lodołamacze zapewnią eskortę, która będzie w stanie pomóc większym statkom handlowym na Morzu Bałtyckim.

- Wielkość statków handlowych wpływających do portów fińskich i szwedzkich rośnie, a rosnące wymagania środowiskowe stopniowo ograniczają moc silników statków - powiedział Aker Arctic w komunikacie prasowym. - Rosnące rozmiary statków potrzebujących pomocy i osłabienie ich zdolności do obsługi wód pokrytych lodem utrudniają statkom przejście przez masy lodu w trudnych warunkach lodowych na Morzu Bałtyckim, co zwiększa potrzebę pomocy lodołamaczy.

Rozwój nowych lodołamaczy rozpocznie się od badań i opracowania projektu koncepcyjnego. Nowy projekt będzie wymagany, aby móc wspierać statki o szerokości 32 metrów. Statki muszą też charakteryzować się niskimi kosztami cyklu i możliwościami przejścia na ekologiczne paliwa.

- Ten nowy statek będzie reprezentował zupełnie nową generację lodołamaczy. Będzie obejmował projekt, budowę i doświadczenie operacyjne z istniejących lodołamaczy pomocniczych na Bałtyku, a także innych naszych projektów takich jednostek - powiedział Reko-Antti Suojanen, dyrektor zarządzający Aker Arctic. 

- Ponieważ wymagania operacyjne i warunki środowiskowe zmieniają się w Zatoce Botnickiej, będziemy ściśle współpracować z operatorami fińskimi i szwedzkimi, aby wspólnie opracować rozwiązanie, które najlepiej odpowie na przyszłe potrzeby związane z łamaniem lodu. Nowy lodołamacz, którego żywotność wynosi pół wieku, musi być zaprojektowany tak, aby spełniał przyszłe cele w zakresie emisji. Aby sprostać temu poważnemu wyzwaniu technologicznemu dzisiaj, będziemy musieli w pełni wykorzystać naszą wiedzę w zakresie projektowania lodołamaczy, a także wykorzystać najnowsze technologie środowiskowe opracowane przez przemysł morski – dodał.

Projekt koncepcyjny ma zostać wybrany w marcu 2021 roku. Wtedy będzie dostępny pierwszy kosztorys budowy lodołamacza. Następnie uwaga zostanie skupiona na szczegółach projektowych i specyfikacji konstrukcyjnej, które będą stanowić podstawę przetargu stoczniowego po podjęciu decyzji o budowie lodołamaczy.

- Nasz handel zagraniczny i konkurencyjność opierają się na całorocznym bezpieczeństwie dostaw. Zapasy logistyki importu i eksportu są w większości zlokalizowane na statkach w ruchu. Odpowiedni poziom pomocy udzielanej przez lodołamacze jest warunkiem wstępnym zapewnienia, że surowce i różne produkty znajdują się we właściwym miejscu we właściwym czasie. Oczekuje się, że w ramach tego projektu nowe typy rozwiązań będą reagować na zmiany w środowisku operacyjnym, a także utrzymywać odpowiedni poziom usług również w przyszłości - mówi Kari Wihlman, dyrektor generalny Fińskiej Agencji Infrastruktury Transportowej.

etmal_790x120_gif_2020
Tagi:
lodołamacz

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.