Fińska firma Aker Arctic została wybrana do opracowania lodołamaczy nowej generacji dla Szwedzkiej Administracji Morskiej (SMA) i Fińskiej Agencji Infrastruktury Transportowej (FTIA).
Nowe lodołamacze zapewnią eskortę, która będzie w stanie pomóc większym statkom handlowym na Morzu Bałtyckim.
- Wielkość statków handlowych wpływających do portów fińskich i szwedzkich rośnie, a rosnące wymagania środowiskowe stopniowo ograniczają moc silników statków - powiedział Aker Arctic w komunikacie prasowym. - Rosnące rozmiary statków potrzebujących pomocy i osłabienie ich zdolności do obsługi wód pokrytych lodem utrudniają statkom przejście przez masy lodu w trudnych warunkach lodowych na Morzu Bałtyckim, co zwiększa potrzebę pomocy lodołamaczy.
Rozwój nowych lodołamaczy rozpocznie się od badań i opracowania projektu koncepcyjnego. Nowy projekt będzie wymagany, aby móc wspierać statki o szerokości 32 metrów. Statki muszą też charakteryzować się niskimi kosztami cyklu i możliwościami przejścia na ekologiczne paliwa.
- Ten nowy statek będzie reprezentował zupełnie nową generację lodołamaczy. Będzie obejmował projekt, budowę i doświadczenie operacyjne z istniejących lodołamaczy pomocniczych na Bałtyku, a także innych naszych projektów takich jednostek - powiedział Reko-Antti Suojanen, dyrektor zarządzający Aker Arctic.
- Ponieważ wymagania operacyjne i warunki środowiskowe zmieniają się w Zatoce Botnickiej, będziemy ściśle współpracować z operatorami fińskimi i szwedzkimi, aby wspólnie opracować rozwiązanie, które najlepiej odpowie na przyszłe potrzeby związane z łamaniem lodu. Nowy lodołamacz, którego żywotność wynosi pół wieku, musi być zaprojektowany tak, aby spełniał przyszłe cele w zakresie emisji. Aby sprostać temu poważnemu wyzwaniu technologicznemu dzisiaj, będziemy musieli w pełni wykorzystać naszą wiedzę w zakresie projektowania lodołamaczy, a także wykorzystać najnowsze technologie środowiskowe opracowane przez przemysł morski – dodał.
Projekt koncepcyjny ma zostać wybrany w marcu 2021 roku. Wtedy będzie dostępny pierwszy kosztorys budowy lodołamacza. Następnie uwaga zostanie skupiona na szczegółach projektowych i specyfikacji konstrukcyjnej, które będą stanowić podstawę przetargu stoczniowego po podjęciu decyzji o budowie lodołamaczy.
- Nasz handel zagraniczny i konkurencyjność opierają się na całorocznym bezpieczeństwie dostaw. Zapasy logistyki importu i eksportu są w większości zlokalizowane na statkach w ruchu. Odpowiedni poziom pomocy udzielanej przez lodołamacze jest warunkiem wstępnym zapewnienia, że surowce i różne produkty znajdują się we właściwym miejscu we właściwym czasie. Oczekuje się, że w ramach tego projektu nowe typy rozwiązań będą reagować na zmiany w środowisku operacyjnym, a także utrzymywać odpowiedni poziom usług również w przyszłości - mówi Kari Wihlman, dyrektor generalny Fińskiej Agencji Infrastruktury Transportowej.
Deltamarin uczestniczy w projekcie konwersji żaglowej dla jednostek firmy Socatra
Firmy stoczniowe ruszają na łowy pracowników
Amer Shipping zamawia dwa statki do przewozu ładunków suchych od Concordia Damen
Damen zbuduje stery dla niemieckich fregat
Finlandia uruchamia pływający terminal LNG. Czy gaz trafi również do Polski?
Incat dostarczy pierwszy na świecie duży prom elektryczny