Nowoczesne lodołamacze Orkan i Sokół dotarły do miejsca docelowego swojej wodnej podróży, czyli zapory we Włocławku. Jednostki pokonały ponad 1500 km drogą wodną: 756 km Odrą, 522 km Morzem Bałtyckim i 260 km Wisłą.
Przetarg na budowę jednostek wygrała Stocznia Koźle Sp. z o.o. w Kędzierzynie, a podpisane umowy nastąpiło w sierpniu 2017 roku. Za całą dokumentację techniczną odpowiadało biuro projektowe NAVISHIPPROJECT S.C.. Budowa konstrukcji kadłubów łącznie z instalacjami rurowymi wbudowanymi w kadłub powierzona została stoczni DAMEN Stocznia Kędzierzyn Koźle Sp. z o.o.
Wyposażenie maszynowni w wyniku szerokich konsultacji oparte zostało na silnikach głównych i agregatach prądotwórczych firmy CATERPILLAR. Na każdy lodołamacz dostarczony został silnik napędu głównego CAT 32, agregat CAT C4.4 oraz C2.2 oraz przekładnia i linia wałów. Wyposażenie maszynowni zostało wyselekcjonowane tak, aby niezawodnie spełniało wszystkie zadania oraz aby jednostki były zawsze w gotowości. Silniki spalinowe CAT spełniają wszystkie normy środowiskowe. Realizacji zamówienia oraz serwisu podjęła się firma Eneria Sp. z o.o. wraz z ich autoryzowanym serwisem MG/CAT.
- Realizacja tego zlecenia wraz ze wszystkimi wymaganiami stanowiła dla nas wyzwanie, które przyjęliśmy z ogromnym entuzjazmem. Cieszę się, że mieliśmy okazję zaprezentować nasz pełen profesjonalizm przy realizacji tego projektu - mówi Maciej Hoffman, Dyrektor Działu Morskiego Eneria Sp. z o.o.
Głównym zadaniem lodołamaczy będzie ochrona przeciwpowodziowa na terenie działania RZGW w Warszawie. Lodołamacze mogą również posłużyć jako holowniki.
Ponadto dzięki wbudowanej sondzie wielowiązkowej będą monitorować dno zbiornika. Przyczyni się to do bardziej precyzyjnej oceny stanu akwenu oraz do lepszego prowadzenia prac utrzymaniowych. Zainstalowane panele fotoelektryczne pozwolą na zmniejszenie zużycia prądu podczas postoju jednostek.
Lodołamacze zasiliły flotę lodołamaczy Wód Polskich na Zbiorniku Wodnym Włocławek.
Jako autoryzowany przedstawiciel Caterpillar w Polsce, Eneria projektuje układy napędowe dla zastosowań morskich takich jak: jednostki offshore, kutry rybackie, jednostki handlowe, wojskowe i turystyczne. Wszystkie projekty przygotowywane są w oparciu o niezawodne rozwiązania morskie Caterpillar.
Budowy obu jednostek były nadzorowane przez inspektorów Polskiego Rejestru Statków. Towarzystwo nadało im klasy *sKM 2 ldp, co potwierdza ich przeznaczenie do lodołamania przeciwpowodziowego oraz umożliwia żeglugę na akwenach wodnych z występującymi falami o wysokości do 1,2m. PRS jest w trakcie nadzorowania budowy kolejnych jednostek dla RZGW w Szczecinie i Gdańsku.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych