• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024
mewo_2022
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Konosament – wydanie ładunku na podstawie konosamentu imiennego

Kwestia wydania ładunku na podstawie konosamentu imiennego („stright bill of lading”) stwarzała zawsze istotne wątpliwości prawne w systemie prawa angielskiego. U podstaw tych trudności leży status prawny tego dokumentu przewozowego.

06.05.2024, 10:31
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Port morski – zainwestujesz albo wypadniesz z rynku. 80 mld euro potrzebne od zaraz

Porty EU muszą zainwestować 80 mld euro w ciągu najbliższych 10 lat, jeśli chcą utrzymać konkurencyjną pozycję w globalnych łańcuchach logistycznych – wynika z najnowszego raportu ESPO. Inwestować trzeba w infrastrukturę i suprastrukturę, w nabrzeża i akwatoria, infrastrukturę przemysłową i logistyczną oraz ich otoczenie. Nie można oszczędzać w wydatkach na marketing i ludzi.

04.05.2024, 22:34
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI

U podstaw wykształcenia się praktyki wydania ładunku bez konosamentu na podstawie Letter of Indemnity („LOI”), leżała i leży rozbieżność pomiędzy niewzruszanymi od XVIII wieku zasadami precedensowymi, nakładającymi na armatora/przewoźnika obowiązek wydania ładunku tylko na podstawie konosamentu (papieru wartościowego – „document of title”), ze zmieniającymi się realiami międzynarodowego obrotu handlowego.

26.04.2024, 13:38
Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie

Morze Śródziemne. Turystyka od Cabo Verde, po Wenecję i Istambuł

Morze Śródziemne i wschodni Atlantyk oraz morza przyległe to akweny niezwykle atrakcyjne dla turystów korzystających z rejsów wycieczkowych. To drugi co do wielkości rynek cruisów na świecie, z 21,5% udziałem w rynku i miejscem docelowym ponad 7 mln pasażerów rocznie.

15.04.2024, 23:20
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Coraz więcej wypadków z cumami

Rosną statystyki incydentów związanych z cumami. Szczególnie narażone są wycieczkowce i inne duże statki.

13.04.2024, 20:25
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

PERN planuje montaż urządzeń dozujących środek ułatwiający przepływ ropy w Rurociągu Pomorskim

PERN planuje montaż na Rurociągu Pomorskim skidów, czyli urządzeń dozujących substancję DRA, redukującą opory przepływu ropy naftowej. Chodzi o cztery lokalizacje: w Gdańsku, gdzie znajduje się baza surowcowa spółki oraz w Pelplinie, Łasinie i Rypinie, gdzie działają stacje pomp magistrali.

12.04.2024, 11:18
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

"The Guardian": Ukraina planuje przeprowadzić trzeci atak na Most Kerczeński

Ukraiński wywiad wojskowy HUR planuje w pierwszej połowie tego roku przeprowadzić trzeci atak na Most Kerczeński, łączący okupowany Krym z Rosją - powiedział w środę brytyjskiemu dziennikowi "The Guardian" jeden z jego agentów.

03.04.2024, 16:26
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Ubezpieczenia Kadłuba i Maszyn (Hull & Machinery) – podstawowe ryzyka morskie jednostek pływających

Każda jednostka pływająca po otwartych akwenach powinna mieć ubezpieczenie H&M, choć nie są to ubezpieczenia stricte obowiązkowe. Ubezpieczenie casco (H&M) mają zarówno jednostki przybrzeżne, jak holowniki, barki, dźwigi pływające pontony, jak również znacznie większe statki pełnomorskie typu tankowce, kontenerowce, samochodowce, chemikaliowce, promy czy też potężne statki pasażerskie.

25.03.2024, 09:45
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Konosament a umowa czarteru

Standardem niemal, w międzynarodowym obrocie morskim, jest sytuacja, w której kapitan statku (lub inny przedstawiciel armatora) zatrudnionego w ramach umowy czarterowej wystawia konosament. W relacjach bezpośrednich armator – czarterujący, wystawiony konosament, co do zasady, nie wywołuje większych skutków prawnych.

22.03.2024, 13:05
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

LOTOS Petrobaltic zamawia statek CTV

LOTOS Petrobaltic SA, spółka z Grupy ORLEN, podpisała kontrakt na budowę statku Crew Transfer Vessel (CTV) StratCat 27. Umowa została zawarta ze Strategic Marine, stocznią z Singapuru, która specjalizuje się w budowie statków dla przemysłu offshore. Odbiór jednostki planowany jest latem bieżącego roku, z dostawą do Europy na początku września 2024.

21.03.2024, 15:39
nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.