• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

PERN planuje montaż urządzeń dozujących środek ułatwiający przepływ ropy w Rurociągu Pomorskim

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski PERN planuje montaż urządzeń dozujących środek ułatwiający przepływ ropy w Rurociągu Pomorskim

Partnerzy portalu

Fot. PERN

PERN planuje montaż na Rurociągu Pomorskim skidów, czyli urządzeń dozujących substancję DRA, redukującą opory przepływu ropy naftowej. Chodzi o cztery lokalizacje: w Gdańsku, gdzie znajduje się baza surowcowa spółki oraz w Pelplinie, Łasinie i Rypinie, gdzie działają stacje pomp magistrali.

PERN ogłosił już przetarg na dostawę i uruchomienie skidów dozujących DRA. Jak podano w opublikowanej dokumentacji postępowania, oferty można składać do 29 kwietnia.

„Celem zadania jest zaprojektowanie, wykonanie, dostawa, podłączenie i uruchomienie uniwersalnych - mobilnych instalacji dozujących (skidów) dodatek redukujący opory przepływu w rurociągu (DRA) w czterech lokalizacjach PERN w Gdańsku, Pelplinie, Łasinie i Rypinie” - wyjaśniła spółka w ogłoszeniu.

PERN podał, że zadanie obejmować ma wykonanie prac związanych ze sporządzeniem dokumentacji projektowej i technicznej oraz wykonanie prac montażowych i uruchomienie urządzeń. Jak zaznaczono, skidy powinny zostać wyposażone w sterowniki, które będą nadzorować wszystkie jego funkcje, od zasilania po dozowanie DRA.

W lipcu 2023 r. PERN informował, że dodawanie do ropy naftowej substancji DRA - Drag Reducing Agent, która zmniejsza opory przy tłoczeniu i obniża energochłonność procesu, umożliwi zwiększenie dostaw surowca Rurociągiem Pomorskim nawet o 7 mln ton rocznie.

Spółka wskazywała, że dostawcą specjalnego środka, którego pierwsza partia ponad 100 tys. litrów już dotarła, jest firma FLOWCHEM, której zakład produkcyjny zlokalizowany jest w Teksasie, w USA. „Pełne wdrożenie rozwiązania uwzględniające możliwość pracy instalacji dozujących przez cały rok nastąpi w 2024 r. i w sposób istotny przełoży się na bezpieczeństwo energetyczne Polski” - zapowiadał wówczas PERN.

Spółka wyjaśniała przy tym, że stosowanie DRA umożliwia nawet do 30 proc. podniesienie natężenia przepływu w rurociągu, ogranicza ryzyko wystąpienia awarii - dzięki obniżeniu ciśnienia w magistrali oraz pozwala na zmniejszenie energochłonności układów technologicznych.

Należący do PERN Rurociąg Pomorski, o długości około 236 km, łączy bazę manipulacyjną ropy naftowej w Gdańsku z bazą surowcową w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem. Dzięki tej magistrali, jak podkreśla spółka, zabezpieczany jest transport surowca z kierunku północnego, czyli z dostaw morskich do Polski przez gdański Naftoport.

Według PERN Rurociąg Pomorski pozwala klientom spółki „dywersyfikować zarówno źródło dostaw - alternatywa lub uzupełnienie dla dostaw lądowych, jak i gatunki ropy sprawdzanych do przerobu w rafinerii". Magistralą tą można transportować ropę naftową rewersyjnie, czyli w dwóch kierunkach, przy czym - jak podawała wcześniej spółka - na trasie z Gdańska w kierunku Płocka jego przepustowość to ok. 30 mln ton surowca rocznie, natomiast w przeciwnym kierunku ok. 27 mln ton na rok.

Od kilku lat PERN realizuje Program Megainwestycji, którego celem jest zwiększanie bezpieczeństwa energetycznego Polski poprzez rozbudowę i modernizację infrastruktury spółki, w tym baz ropy naftowej i paliw, a także rurociągów. Jednym z takich strategicznych przedsięwzięć jest plan budowy drugiej nitki Rurociągu Pomorskiego, co pozwoliłoby na zwiększenie ilości transportowanego tą magistralą surowca.

PERN z siedzibą w Płocku to podmiot strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, który zarządza infrastrukturą krytyczną, odpowiadając za tłoczenie rurociągami ropy naftowej w Polsce do rafinerii Grupy Orlen w Płocku i w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech - Schwedt i Leuna oraz za magazynowanie w swych bazach na terenie kraju, zarówno surowca, jak i paliw płynnych.

Według PERN w tym roku inwestycje rzeczowe wyniosą tam ogółem prawie 450 mln zł, a nakłady na remonty - ok. 90 mln zł. Spółka zapowiedziała pod koniec marca, że niedługo ogłosi swą nad nową strategią, nad którą kończy prace.

Autor: Michał Budkiewicz

mb/ mmu/

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.