International Finance Corporation (IFC), należąca do Grupy Banku Światowego instytucja zajmująca się inwestycjami prywatnymi, podpisała porozumienie z rządem Libanu o świadczeniu kompleksowych usług doradczych przy realizacji projektu „gas-to-power” w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP).
Zarząd Morskeigo Portu Gdynia poinformował, że jedna z jego największych inwestycji, Port Zewnętrzny, powstanie w tzw. formule PPP czyli partnerstwa publiczno-prywatnego. To oznacza, że zgodnie z prawem partner będzie poszukiwany na takich zasadach, jak wykonawca zamówienia publicznego w przetargu.
10 września br. w kilku językach opublikowano „Guidelines on Cooperation between Customs and Port Authorities”. Światowa Organizacja Celna (WCO) i Międzynarodowe Stowarzyszenie Portów i Przystani (IAPH) opublikowały zaktualizowany przewodnik na temat zasad metod współpracy między służbami celnymi a władzami portowymi i zarządami terminali oraz ich klientów.
Sea Women of Melanesia to pierwsza w regionie Pacyfiku organizacja zajmująca się ochroną środowiska morskiego, złożona wyłącznie z kobiet. Jej członkinie to rdzenne mieszkanki Papui-Nowej Gwinei. Mają na koncie ponad 330 badań raf i pomogły zabezpieczyć tysiące hektarów w 25 rezerwatach morskich. W sierpniu br. panie z Sea Women of Melanesia zdobyły EquatorPrize 2025!
Szanghaj to modelowy port morski, który świetnie żyje w symbiozie z dynamicznie rozwijającym się miastem, pełnymi garściami czerpiący z szybko rozwijającą gospodarką Chin. Szanghaj to wiodące „wrota” dla chińskiego eksportu. To również ośrodek biznesu morskiego, instytucji finansowych, prawnych i agencyjnych. To dynamicznie rosnąca gwiazda globalnej logistyki morskiej. Tutaj ma również, przy ulicy Yan’an East Road, swoją główną siedzibę Chipolbrok, działające do 1951 r. Chinese-Polish Joint Stock Shipping Company.
W gdyńskim porcie odbyło się wyjazdowe posiedzenie Sejmowej Komisji Infrastruktury. Wzięli w nim udział m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Jacek Karnowski, wiceminister Stanisław Bukowiec, marszałek Mieczysław Struk, wojewoda Beaty Rutkiewicz, prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek oraz przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej. Była to okazja do omówienia projektów, które kształtują przyszłość regionu i kraju.
W Gdyni odbywają się kolejne konferencje wodorowe, na których z nadzieją mówi się o zielonym wodorze i możliwościach wejścia w ten rynek polskich firm. A rynek się rozpędza. Wartość europejskiego rynku zielonego wodoru została oszacowana na 4,53 mld USD w 2023 r. i oczekuje się, że do 2034 r. będzie warta około 97,83 mld USD przy CAGR wynoszącym 40,72% - informuje Cervicorn Consulting Business Industry w najnowszym raporcie. Przemysł wodorowy przyspiesza, również w produkcji statków. Pojawia się szansa, również dla polskich stocz
Na proste pytanie, jak zbudować port morski? Odpowiedzi może paść wiele. Francuzi znad Morza Śródziemnego mają jedną odpowiedź. Szybko i w PPP. Okazuje się, że można budować port w partnerstwie publiczno-prywatnym w dobrym tempie i przy zachowaniu local content. Port-La Nouvelle, to francuski port na Morzu Śródziemnym, który przekształca się w ważny port transformacji energetycznej w tym regionie.
Południowokoreańscy stoczniowcy spodziewają się korzyści z posunięć USA mających na celu pokonanie Chin. Prognozuje się rozszerzenie zamówień na nowe budowy i działalność MRO (Maintenance, Repair and Overhaul) stoczni. Nadzieje na lepszą koniunkturę wywołał niedawno opublikowany projekt ustawy rządu USA, który ma na celu zapobieżenie rosnącej dominacji Chin w globalnym sektorze morskim. Przewiduje on zwiększenie współpracy z krajami sojuszniczymi.
Norwegia jest pierwszym krajem, który od 10 lat powodzeniem eksploatuje statki z napędem elektrycznym. Inne państwaprowadzą wciąż pilotażowe projekty promów elektrycznych. Zanim na wody Sognefjord wypłynął MF Ampere, w Elblągu pływał elektryczny statek pasażerski Nowa Hanza. W ciągu ostatnich 10 lat dla Norwegii, Finlandii oraz innych państw zbudowano statki elektryczne, które do dzisiaj sprawdzają się w każdych warunkach eksploatacyjnych.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie