Sokół, były okręt podwodny, od ponad roku jest jedną z najnowszych i zarazem stale cieszących się zainteresowaniem atrakcji Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni. Wśród zwiedzających nie brakuje marynarzy, którzy na nim w przeszłości służyli. Dotyczy to tak polskich, jak i norweskich, biorąc pod uwagę przeszłość jednostki. Niedawno jej pokład w ramach nostalgicznej podróży zwiedził były dowódca z czasów, gdy okręt nazywał się KNM Stord.
Najnowszy hiszpański okręt podwodny serii S-80, Isaac Peral (S-81) wyruszył na swoją pierwszą misję w ramach NATO pk. „Sea Guardian”. Jej celem jest utrzymanie bezpieczeństwa morskiego na Morzu Śródziemnym, w ramach której są realizowane zadania związane z bezpieczeństwem morskim, czyli budowanie potencjału w tym zakresie, wspieranie świadomości sytuacji morskiej, zwalczanie terroryzmu na morzu, a także przeciwdziałaniu nielegalnej imigracji.
Opublikowany rankiem 9 czerwca tekst w „Rzeczpospolitej” pt. Okręty podwodne znów podtopione. Spektakularna porażka programu „Orka”, wywołał lawinę komentarzy w prasie oraz mediach społecznościowych. Jest to też pokłosie niedawno ogłoszonego listu otwartego byłych członków załogi ORP Sokół, aby decydenci podjęli zdecydowane działania, aby jeszcze w tym roku, zgodnie z obietnicą, wybrano oferenta, który dostarczy nowe okręty podwodne dla polskiej Marynarki Wojennej, a także podpisano w związku z tym umowę. Choć resort obrony stara
4 czerwca jest szczególną datą dla wielu marynarzy służących lub mających za sobą służbę na okrętach podwodnych. Tego dnia, w 2002 roku, miało miejsce pierwsze podniesienie biało-czerwonej bandery na ORP Sokół, który choć zakończył służbę w 2018 roku, obecnie jest wyjątkową atrakcją Muzeum Marynarki Wojennej Gdyni. Spotkanie dawnych członków jego załogi było okazją do ogłoszenia apelu do władz, by podjęły decyzję o zakupie nowych okrętów podwodnych.
Od 24 marca można zwiedzać nową atrakcję Muzeum Marynarki Wojennej, ex-ORP Sokół. Były okręt podwodny typu Kobben, który służył pod norweską, a potem polską banderą, stał się nową atrakcją Gdyni. Obok walorów turystycznych posiada także edukacyjne, służąc promowaniu historii polskiej Marynarki Wojennej oraz służby w jej szeregach.
Gdynia była miejscem wyjątkowej uroczystości. 24 marca oficjalnie swoją służbę w Muzeum Marynarki Wojennej rozpoczął ex-ORP Sokół, były okręt podwodny typu Kobben, który w latach 2002-2018 służył pod biało-czerwoną banderą. Teraz oficjalnie stał się wyjątkową atrakcją miasta, po kilku latach prac, w trakcie których przebył on drogę zarówno morską, jak i lądową.
Muzeum Marynarki Wojennej poinformowało, że od 25 marca zaprasza wszystkich zainteresowanych zwiedzeniem muzealnego okrętu podwodnego Sokół. Po latach przygotowań Gdynia wzbogaca się o wyjątkową atrakcję. Okręt będzie można zwiedzać w godzinach od 10.00 do 17.00.
Zbliża się moment, gdy były okręt podwodny polskiej Marynarki Wojennej, ex-ORP Sokół, otworzy swoje podwoje dla turystów. Na wyjątkowym eksponacie gdyńskiego Muzeum Marynarki Wojennej trwają wciąż prace mające przysposobić go do zwiedzania. Zapoznaliśmy się z efektami prac oraz planami placówki co do swojej nowej atrakcji.
Przy nabrzeżu Kanału Kaszubskiego w Gdańsku trwa złomowanie dawnego okrętu podwodnego typu Kobben, który jako ORP Kondor w latach 2004-2017 służył pod biało-czerwoną banderą. To zawsze jest smutny moment dla miłośników tematyki okrętowej, a szczególnie byłych marynarzy przed laty tworzących jego załogę. Wiele elementów dawnego "podwodniaka" pójdzie na złom bądź recyklingu, choć niektóre mają zostać zachowane jako pamiątki.
Po utworzeniu nowego rządu przed władzami jak i poszczególnymi ministerstwami stanie szereg wyzwań w związku z kontynuacją rozpoczętych wcześniej przedsięwzięć oraz zainicjowanie kolejnych. Wśród nich nie brakuje programów i inicjatyw budzących szczególne emocje, jak dostarczenie polskiej Marynarce Wojennej okrętów podwodnych. Pada tu pytanie o dalszy sens tej inwestycji.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie