• <
PGZ_baner_2025

Najnowszy okręt podwodny sił morskich Hiszpanii wyrusza pierwszy raz na misję w ramach NATO

24.10.2025 15:23 Źródło: NATO MARCOM
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Najnowszy okręt podwodny sił morskich Hiszpanii wyrusza pierwszy raz na misję w ramach NATO
Fot. NATO MARCOM

Najnowszy hiszpański okręt podwodny serii S-80, Isaac Peral (S-81) wyruszył na swoją pierwszą misję w ramach NATO pk. „Sea Guardian”. Jej celem jest utrzymanie bezpieczeństwa morskiego na Morzu Śródziemnym, w ramach której są realizowane zadania związane z bezpieczeństwem morskim, czyli budowanie potencjału w tym zakresie, wspieranie świadomości sytuacji morskiej, zwalczanie terroryzmu na morzu, a także przeciwdziałaniu nielegalnej imigracji. Biorąc pod uwagę, że okręt ten należy do serii oferowanej m.in. Polsce w ramach programu „Orka”, informacje na jego temat są śledzone przez specjalistów i komentatorów.

Skierowanie do udziału w międzynarodowej operacji wojskowej okrętu podwodnego, będącego w służbie od 2023 roku, jest bardzo istotne tak dla Marynarki Wojennej Hiszpanii (Armada Española), jak i koncernu Navantia, który był wykonawcą budowy tej jednostki. Wskazuje to na gotowość operacyjną w ramach wymagających zadań morskich. Dzięki temu zarówno kadra morska jak i stoczniowcy mogą pozyskać dalsze doświadczenie w zakresie ich eksploatacji i ewentualnych korekt projektu z myślą o kolejnych okrętach tej serii, tak dla Hiszpanii, jak i myślą o eksporcie.

Okręty serii S-80 mają 81,05 metra długości i 2965 ton maksymalnej wyporności. Osiągają prędkość 12 węzłów na powierzchni i do 19 pod wodą. Załoga liczy 32 marynarzy z możliwością transportu ośmiu żołnierzy np. z komponentu sił specjalnych. System dowodzenia i zarządzania walką ma wpływać na zwiększenie stopnia automatyzacji, znacznie zmniejszając liczebność koniecznej załogi do obsługi okrętu, dzięki czemu ma ona zapewnioną większą przestrzeń, a także autonomiczność, sięgającą między 30-55 dób w trybie ciągłym (bez konkretyzacji, czy dotyczy to położenia nawodnego, czy podwodnego). Na napęd składają się trzy silniki na bioetanol o mocy 1200 kW każdy, silnik elektryczny 3500 kW, ogniwa paliwowe systemu AIP 300 kW oraz sprzęgła Vulkan RATO-S G-561W.

Uzbrojenie stanowi sześć wyrzutni torped 533 mm z torpedami DM2A4 i pociskami rakietowymi Harpoon UGM-84 Sub-Harpoon block II, acz jest planowany także wariant wyposażenia w pociski przeciwokrętowe NSM (Naval Strike Missile). W planach jest też modernizacja pierwszego okrętu w związku z implementacją systemu niezależnego od powietrza (AiP), który trafi na jednostki seryjne.

Isaac Peral (S-81) podczas ćwiczenia Dynamic Mariner 2025, fot. NATO MARCOM


Wokół programu budowy serii S-80 narosło niemało kontrowersji. Miały stanowić znaczny skok technologiczny w porównaniu do swojego poprzednika, okrętów podwodnych serii S-70i. Projekt ten był w ostatnim czasie największym wyzwaniem dla hiszpańskiego przemysłu stoczniowego, natykając na wiele problemów w trakcie kolejnych etapów powstania, jak choćby zbyt duży ciężar okrętu, co wymagało gruntownych poprawek. Wyzwania wzrastały wraz z czasem budowy, gdyż Isaac Peral był budowany od 2005 roku, a zwodowano go dopiero w 2021. Budowa trzech kolejnych okrętów rozpoczęła się kolejno w 2007, 2009 i 2010 roku. Jeszcze kilka lat temu zakładano, że przekazanie nastąpi odpowiednio w 2024, 2026 i 2027 roku. Obecne terminy są przesunięte o kolejne dwa lata. Na początku października tego roku miały miejsce chrzest i wodowanie drugiego okrętu z tej serii, Narciso Monturiol (S-82). Służbę operacyjną ma rozpocząć w 2027 roku.

Czytaj więcej: Zwodowano drugi okręt podwodny nowej serii dla hiszpańskiej floty. Podobne Navantia proponuje Polsce

Operacja „Sea Guardian” trwa od 2016 roku i stale uczestniczą w niej okręty państw NATO. Zastąpiła ona wcześniejsze przedsięwzięcie o podobnych zadaniach, pk. „Active Endeavour” trwające w latach 2001-2016. Co warto odnotować, brały w nim udział także polskie okręty, w tym podwodne typu Kobben ORP Bielik i ORP Kondor. Aktualnie trwającą operacją zarządza Dowództwo Sojuszniczych Sił Morskich NATO (NATO Allied Maritime Command, NATO MARCOM), mające siedzibę w Northwood w Wielkiej Brytanii.

Udział w tej operacji to nie pierwsze działanie w międzynarodowym zespole. Wcześniej Isaac Peral uczestniczył w ćwiczeniach NATO, w tym jednym z największych przedsięwzięć na Morzu Śródziemnym, pk. „Dynamic Mariner 2025”, które odbyły się w kwietniu tego roku.

Czytaj więcej: Zakończyły się duże ćwiczenia NATO na Morzu Śródziemnym pk. „Dynamic Mariner 2025”

Wspomniany okręt należy do serii, którą Navantia traktuje jako swój „towar eksportowy”, proponując m.in. Polsce w ramach programu „Orka”, obok pięciu innych oferentów. Przypomnijmy, że do końca roku ma zostać wybrany wykonawca tego kluczowego dla działalności sił morskich kontraktu. Więcej na ten temat pisaliśmy w tekście pt. Program „Orka” – ostateczne rozdanie po niemal 30 latach? Stan wiedzy na 2025 rok. Obok Polski hiszpański koncern proponował jednostki serii S-80 Indiom, przegrywając rywalizację z niemieckim TKMS. Obecnie stara się pozyskać kontrakty w krajach Ameryki Południowej, Afryki Północnej oraz Azji.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.