Muzeum Marynarki Wojennej poinformowało, że od 25 marca zaprasza wszystkich zainteresowanych zwiedzeniem muzealnego okrętu podwodnego Sokół. Po latach przygotowań Gdynia wzbogaca się o wyjątkową atrakcję. Okręt będzie można zwiedzać w godzinach od 10.00 do 17.00.
Dla wszystkich zwiedzajacych możliwość zwiedzania będzie możliwa od 25 marca, dzień wcześniej odbędzie się uroczyste otwarcie z udziałem zaproszonych gości. Wewnątrz okrętu, ze względów bezpieczeństwa, będzie mogło przebywać równocześnie do dziesięciu zwiedzających. Bilety, ważne na konkretną godzinę co 30 minut, będą do kupienia w kasach muzeum lub on-line na www.muzeummw.pl od 25 marca br. Mecenasami wydarzenia są: PKO BP i Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna.
ORP Sokół (294) ma za sobą długą drogę wojskowej służby. W latach 1967-2001 znajdował się w wyposażeniu Królewskiej Marynarki Wojennej Norwegii (Sjøforsvaret) jako KNM Stord (S-308). Należał do serii 15 jednostek typu Kobben. Okręty zostały zbudowane dla wzmocnienia przez norweską flotę północnej flanki NATO. Wybrano do tego celu oferowane przez niemiecką stocznię Rheinstahl-Nordseewerke okręty proj. 207. Przyszły Sokół był pierwszym z czterech, na którym w 2002 roku podniesiono polską banderę. Wraz z nim były to ORP Bielik, ORP Kondor i ORP Sęp. Wchodziły w skład Dywizjonu Okrętów Podwodnych 3. Flotylli Okrętów, wykonując zadania zgodnie z przeznaczeniem i biorąc udział w ćwiczeniach zarówno krajowych, jak i międzynarodowych.
Służba ORP Sokół trwała do 2018 roku. Od czasu opuszczenia bandery cumował w Porcie Wojennym Gdynia. Decyzją Ministra Obrony Narodowej w 2020 roku został przekazany Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni celem przystosowania do funkcji ekspozycyjnej. W Stoczni Wojennej przeprowadzono szereg prac adaptacyjnych do nowej roli. W 2024 roku okręt został przetransportowany do Nabrzeża Pomorskiego na pływającym pontonie, a następnie przetoczony na wieloosiowych wózkach do miejsca docelowego. Spoczął w specjalnie zaprojektowanej żelbetonowej niecce. Wnętrze okrętu przygotowane przez pracowników Muzeum do zwiedzania w maksymalnym stopniu oddaje jego wygląd z okresu aktywnej służby. Prace remontowe zostały wykonane w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni, a projekt związany z przebudową jednostki wykonała firma NAVA Engineering.
Czytaj więcej: Ostatni rejs Sokoła. Historyczne wyzwanie projektowe NAVA Engineering
W listopadzie 2023 roku okręt opuścił teren stoczni, udając się w swoją ostatnią podróż, najpierw odholowany na barce w kierunku Nabrzeża Pomorskiego w Gdyni. Stamtąd ruszyła następnie skomplikowana i wyjątkowa zarazem operacja transportu drogą lądową, do nowego miejsca przeznaczenia. Całe przedsięwzięcie trwało niemal dwa tygodnie, potem przez kolejne dwa lata trwały dalsze prace związane z przygotowaniem wnętrza do ekspozycji, a także samej niecki w której został umieszczony, z myślą o utworzeniu ścieżki zwiedzania, a także zapewnienia jej bezpieczeństwa.
Przebudowa okrętu miała służyć pogodzeniu wizji stworzenia ścieżki zwiedzania, jak i utrzymania wnętrza maksymalnie bliskiemu temu z czasów swojej służby. Władze muzeum wskazują, że w związku z bezpieczeństwem i komfortem zwiedzania, należało zbudować także drzwi rozsuwane w wejściu i wyściu, ale też poręcze, relingi, może powiększyć te włazy, jednocześnie nie zaburzając sylwetki kadłuba, a zmiany nie rzucały się tak w oczy. Wiązało się to z utworzeniem drzwi wahadłowych w wejściu i wyjściu, znajdujących się na ścieżce edukacyjnej, aby pozostawały bezpieczne dla zwiedzających. Stąd odpadało klasyczne rozwiązanie wahadłowe, używane nawet na innych okrętach-muzeach i należało to rozwiązanie przeprojektować. Trzeba też było zabezpieczyć Sokoła przed ptakami, co znane jest także marynarzom z okrętów w czynnej służbie. Dotyczyło to m.in. wylotu torpedy, kiosku okrętu, peryskopu i innych instalacji.
Uczynienie z ORP Sokół atrakcji turystycznej spotkało się z ciepłym przyjęciem, w tym wśród podwodników, tj. osób służących, bądź mających za sobą służbę na okrętach podwodnych. Będzie to jedna z największych inwestycji Muzeum Marynarki Wojennej w jego najnowszej historii od czasu otwarcia w nowym obiekcie w 2012 roku. Przedsięwzięcie dla niektórych osób ma symboliczne znaczenie, gdyż ma oznaczać smutny koniec trwającej nieprzerwanie od ponad 90 lat służby okrętów podwodnych w polskiej Marynarce Wojennej, jako że jej miejsce znajdzie się w muzeum. Z drugiej strony jednak może wzbudzić większe zainteresowanie znaczeniem i rolą sił podwodnych dla bezpieczeństwa państwa, budując przekonanie o potrzebie ich posiadania.
Z materiałem z wejścia na pokład okrętu podwodnego można zapoznać się w tekście pt. Co skrywa w sobie Sokół? Weszliśmy na pokład okrętu podwodnego
Nowy eksponat ma stać się jedną z głównych atrakcji tak Muzeum Marynarki Wojennej, jak i samej Gdyni, wpisując się w krajobraz miasta. Może zapewnić też zainteresowanie turystów z całego kraju, jak i zagranicznych. Oprócz walorów turystycznych posiada też walor edykacyjny. Dzięki temu okrętowi ma również wzrastać świadomość społeczna o roli i historii okrętów podwodnych, przypominając o potrzebie utrzymania zdolności sił morskich do prowadzenia działań podwodnych przez polską Marynarkę Wojenną. To ma być też swoiste miejsce pamięci o wszystkich dotychczasowych okrętach podwodnych, które działały pod biało-czerwoną banderą, jak i marynarzy, którzy służyli na ich pokładach.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym