• <

ZMPSiŚ podpisał umowę na projekt dostępu lądowego do przyszłego terminalu kontenerowego

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski ZMPSiŚ podpisał umowę na projekt dostępu lądowego do przyszłego terminalu kontenerowego
Fot. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. podpisał umowę z firmą PROJMORS Biuro Projektów Budownictwa Morskiego z Gdańska. Przedmiotem umowy jest opracowanie projektu funkcjonalno-użytkowego (PFU) oraz kompleksowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji pn. „Budowa dostępu lądowego do Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu”.

Zakres prac obejmuje także uzyskanie wszystkich niezbędnych opinii, uzgodnień, decyzji i pozwoleń administracyjnych, które umożliwią rozpoczęcie realizacji inwestycji.

Etapy projektu


Projekt przewiduje cztery główne etapy:

1. Budowę układu torowego z pełną infrastrukturą kolejową,

2. Budowę układu drogowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą,

3. Budowę pozostałej infrastruktury technicznej,

4. Budowę obiektu odpraw granicznych (SANEPID).

W ramach dokumentacji projektanci przygotują m.in.:

  • dokumentację geologiczno-inżynierską,
  • kosztorysy prac projektowych i budowlanych,
  • szczegółowy zakres budowy instalacji energetycznych, wodnych i innych,
  • projekt układu komunikacyjnego obejmującego:
  • drogę o długości 2,1 km,
  • parking buforowy o powierzchni 5 ha,
  • ciągi pieszo-rowerowe o szerokości 3 m,
  • rozbudowaną infrastrukturę kolejową: 10 torów w grupie zdawczo-odbiorczej, 3 dodatkowe w grupie przyjazdowo-odjazdowej, tory dojazdowe nr 200 i 201 oraz układ torowy o maksymalnej długości 3,2 km – wraz z trakcją, sterowaniem ruchem i wiaduktami.

Przylądek Pomerania – nowa wizja


Podpisana umowa to kolejny krok w kierunku realizacji najważniejszego projektu rozwojowego – budowy portu zewnętrznego w Świnoujściu z terminalem kontenerowym.

Projekt ten zyskuje nową perspektywę: wraz z koncepcją Przylądka Pomerania – nowego fragmentu Polski na mapie. Dzięki zmianie formy falochronu na zintegrowaną możliwe będzie wykorzystanie urobku z prac pogłębiarskich do stworzenia pirsu wraz z falochronem, w formie nowego półwyspu.

To przedsięwzięcie jest proekologiczne, przyszłościowe i wizjonerskie. Terminal i przylądek mają stać się zielonym hubem biznesowym, centrum logistycznym i miejscem nowych inwestycji, które wzmocnią bezpieczeństwo energetyczne i gospodarcze kraju oraz przyczynią się do rozwoju całego Pomorza Zachodniego.

Zarząd Portów podkreśla, że projekt realizowany będzie w duchu zrównoważonego rozwoju. Podczas prac budowlanych zachowane zostaną wszystkie drzewa, które będzie można ocalić, a infrastruktura drogowa i kolejowa prowadząca do terminalu będzie przyjazna środowisku i mieszkańcom regionu.

Prezentacja wizji


Podczas briefingu towarzyszącego podpisaniu umowy zaprezentowane zostało wideo pokazujące przyszły kształt Przylądka Pomerania oraz wizualizacje terminalu kontenerowego chronionego falochronem zintegrowanym, którego teren w przyszłości zagospodarowany zostanie pod funkcje portowe.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.