9 lipca 2025 r. radni Szczecina z Komisji Gospodarki Morskiej, Rozwoju i Promocji oraz Komisji Budżetu po raz pierwszy obradowali w samym sercu portu Szczecin–Świnoujście. Wyjazdowe posiedzenie poprzedził krótki rejs roboczy, w czasie którego uczestnicy mogli z bliska przyjrzeć się infrastrukturze portowej i zapoznać z planami jej rozbudowy. Atmosfera spotkania miała rangę wydarzenia – radni dyskutowali dosłownie „na wodzie", a miejsce spotkania podkreśla strategiczne znaczenie portu dla rozwoju całej metropolii.
W trakcie obrad przewodniczący Komisji Gospodarki Morskiej Stanisław Kaup podkreślił, że najważniejszym celem spotkania było zdefiniowanie obszarów współpracy między Gminą Miasto Szczecin a Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. „Rozmawialiśmy o tym, jak port może wspierać rozwój miasta i jak miasto może pomóc portowi w realizacji ambitnych planów. To nie tylko infrastruktura, lecz przede wszystkim inwestycja w miejsca pracy, wzrost gospodarczy i jakość życia mieszkańców" – powiedział radny, dziękując prezesowi, radnym i pracownikom ZMPSiŚ za konstruktywne rozmowy.
Centralnym punktem dyskusji była budowa głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, przedsięwzięcia, które – według badań ZMPSiŚ – cieszy się przychylnością większości mieszkańców miasta. Poruszono również temat finalizacji pogłębienia toru wodnego do 12,5 m, kluczowego dla wejścia do portu największych jednostek. Zarząd portu przedstawił ponadto plany utworzenia na Ostrowie Grabowskim fabryki elementów offshore, zakładu produkcji cementu z logistyką morską i multimodalnego węzła kolejowego – inwestycji, które mają stać się kołem zamachowym „Doliny offshore" i wygenerować nawet 10 tysięcy nowych miejsc pracy.
- Budowa terminalu kontenerowego w Świnoujściu to dziś nasze najważniejsze wyzwanie. Dzięki pogłębionemu torowi wodnemu do 12,5 m oraz inwestycjom na Ostrowie Grabowskim port zyska nowy impuls rozwojowy - podkreślił Jarosław Siergiej, prezes ZMPSiŚ.
Strona miejska zapowiedziała przygotowanie specjalnej „uchwały inwestycyjnej" wprowadzającej preferencje podatkowe dla przedsiębiorstw z sektora morskiego. Dyskutowano także o nowym układzie drogowym, który odseparuje ruch portowy od miejskiego, oraz o drobnych, lecz niezbędnych usprawnieniach, jak dostosowanie rozkładu jazdy autobusowej linii 76 tak, aby ułatwić pracownikom dojazd do nabrzeży. Władze samorządowe zwróciły szczególną uwagę na wyzwanie kadrowe: miasto przygotowuje programy kształcenia technicznego, by sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu branży offshore, ocenianemu nawet na 20 tys. fachowców.
Dzisiejsze obrady potwierdziły, że dynamiczny rozwój portu i miasta wymaga skoordynowanych działań infrastrukturalnych, inwestycyjnych i edukacyjnych. Strony uzgodniły kolejne kroki: przyjęcie uchwały inwestycyjnej, dopięcie finansowania budowy terminalu kontenerowego i wspólne prace nad nowym układem komunikacyjnym. Uczestnicy spotkania podkreślali, że sukces portu przełoży się bezpośrednio na zrównoważony rozwój Szczecina i całego regionu Pomorza Zachodniego.
- Rozwój portu to rozwój miasta. Wspólnie pracujemy nad układem drogowym, ulgami podatkowymi i zagospodarowaniem Ostrowa Grabowskiego, aby stworzyć nowoczesną metropolię z silnym zapleczem morskim - powiedział Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina ds. inwestycji.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął