• <
CSL_790x140_2025

Z terminalu w Świnoujściu skorzysta kolejna firma. ORLEN Neptun z nową umową

15.09.2025 11:04 Źródło: Orlen
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Z terminalu w Świnoujściu skorzysta kolejna firma. ORLEN Neptun z nową umową
Fot. Orlen Neptun

ORLEN Neptun podpisał kolejny kontrakt na wykorzystanie infrastruktury morskiego terminala instalacyjnego w Świnoujściu. Na mocy porozumienia zawartego ze Smulders, odpowiedzialnego za produkcję wewnętrznych platform dla projektu morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, w zachodniopomorskim terminalu Grupy ORLEN magazynowane i montowane będą stalowe komponenty farmy.

Wcześniej spółka zawarła podobną umowę z Ocean Winds dla morskiej farmy wiatrowej BC-Wind. Świnoujście Offshore Terminal docelowo umożliwi instalację kilkudziesięciu turbin wiatrowych rocznie, stając się najważniejszym centrum instalacyjnym offshore wind w regionie Bałtyku.

– Obiecaliśmy Polakom energię jutra i konsekwentnie realizujemy tę obietnicę. Nasze kolejne inwestycje wzmacniają bezpieczeństwo i niezależność energetyczną Polski oraz całego regionu. Energia jutra to także rozwój naszej gospodarki. Otwarty kilka miesięcy temu Świnoujście Offshore Terminal już stał się najważniejszym centrum instalacyjnym morskiej energetyki wiatrowej w rejonie Morza Bałtyckiego. Podpisaliśmy kolejny kontrakt, z liderem produkcji komponentów dla morskich farm wiatrowych, który pozwoli wykorzystać naszą infrastrukturę do magazynowania i montażu komponentów dla następnej inwestycji na morzu. To ogromna szansa dla całego regionu i polskich firm budujących swoje kompetencje w sektorze jutra – sektorze morskiej energetyki wiatrowej – mówi Ireneusz Fąfara, Prezes Zarządu ORLEN.

Wielofunkcyjne zastosowanie terminala


Umowa zawarta przez ORLEN Neptun ze Smulders zakłada wynajem powierzchni terminala. Będzie ona wykorzystywana jako zaplecze budowy MFW Baltica 2, realizowanej przez konsorcjum PGE i Ørsted. Terminal posłuży do dostaw, składowania oraz montażu platform SIP (Service Inspection Platforms), które następnie będą przetransportowane na docelowe miejsce instalacji na morzu. W Świnoujściu odbywać się będzie załadunek komponentów na specjalistyczne jednostki pływające. Współpraca obejmuje również budowę hali produkcyjnej, w której przeprowadzane będą prace przygotowawcze, montażowe, instalacyjne i naprawcze.

Świnoujście Offshore Terminal zaprojektowano tak, aby mógł przyjmować największe statki, przeznaczone do realizacji projektów morskich farm wiatrowych z turbinami o mocy ok. 15 MW. Lokalizacja portu instalacyjnego zapewnia dogodny dostęp kolejowy, promowy, lotniczy i drogowy a położenie w głębi lądu gwarantuje optymalne warunki pogodowe w trakcie eksploatacji inwestycji. Lokalizacja portu umożliwi także obsługę międzynarodowych projektów na wodach niemieckich, szwedzkich i duńskich.

Pięć farm o mocy 5,2 GW


Terminal powstał z myślą o obsłudze projektów offshore Grupy ORLEN, realizowanych w ramach drugiego etapu rozwoju MEW, na które koncern uzyskał koncesje już w 2023 roku. Chodzi o budowę pięciu farm na Bałtyku o łącznej mocy 5,2 GW. Pierwsza z nich, Baltic East o mocy 1 GW, powstanie na wysokości Choczewa (woj. pomorskie). Obecnie jest przygotowywana do grudniowej aukcji. Równolegle rozwijany jest projekt składający się z czterech koncesji zlokalizowanych w okolicy Ławicy Odrzańskiej. Wszystkie szykowane są do udziału w polskim systemie wsparcia morskich farm wiatrowych. Do 2035 roku planowane jest uruchomienie trzech z pięciu koncesji. Pełna realizacja wszystkich projektów ma nastąpić do 2040 roku.

Smulders to doświadczony producent konstrukcji fundamentów morskich farm wiatrowych, umożliwiających zespołom operacyjnym dostęp do turbin wiatrowych i rozdzielni w celu przeprowadzenia interwencji technicznych. Firma jest zaangażowana w projekt Baltica 2, w ramach którego rozpocznie produkcję wewnętrznych platform w lokalnym zakładzie w Żarach, a następnie ich montaż w Świnoujście Offshore Terminal.

MEWO_2024
PSEW_OWP_2025_390X150

Dziękujemy za wysłane grafiki.