Terminal offshore w Świnoujściu nie jest funkcjonalnie ograniczony do przeładunku elementów wież wiatrowych. Posiada także specjalistyczne magazyny, a parametry nabrzeży umożliwiają działalność produkcyjną.
- Nasi klienci chcą coraz szerszego zakresu usług. Dlatego w terminalu mamy nie tylko możliwości przeładunku urządzeń związanych z budową wież wiatrowych, ale też wiele wyspecjalizowanych usług, w tym np. usługi biurowe, ale też magazyny do składowania komponentów delikatnych. Wszystkie elektroniczne produkty są przechowywane w specjalnym magazynie - mówi Sebastian Wionczek, dyrektor zarządzający, Świnoujście Offshore Terminal Orlen Neptun.
Terminal w Świnoujściu pozwala też na świadczenia specjalistycznych usług. - Projektując ten terminal 2 lata temu zastanawialiśmy się nad konstrukcją, a potem wykorzystanie tego terminala. I doszliśmy do wniosku, że będzie bardzo duże zapotrzebowanie na przeładunki ogromnych konstrukcji stalowych, np. trafostacji - podkreśla dyrektor Wionczek.
W terminalu będzie możliwa nawet produkcja elementów stalowych na potrzeby offshore.
- Nie mówimy tu o produkcji od zera, ale o końcowej fazie, tzw. assembling, czyli ostatecznym złożeniu jakiejś konstrukcji, wyposażeniu jej. Tak zaprojektowaliśmy nabrzeża, ich parametry techniczne, aby taka "wykończeniówka" była możliwa - mówi szef terminalu.
W przyszłości terminal w Świnoujściu mógłby przejąć część funkcji serwisowych wobec farm wiatrowych, które w mają powstać na Ławicy Odrzańskiej. Mógłby obsługiwać kablowce czy statki CTW czy SOV do obsługi farm - Byłoby to logiczne uzupełnienie funkcji instalacyjno-montażowych, które będą dominować w pierwszym okresie prac - podkreśla dyr. Wionczek.
Analizowana jest też możliwość wykorzystania obiektu w Świnoujściu na potrzeby eksportu usług na rynki zagraniczne. - Mamy takie zapytania, prowadzimy rozmowy, ale nie ukrywamy, że w pierwszej kolejności naszym zadaniem jest realizacja zadań na rzecz Grupy Orlen - mówi dyr. Wionczek.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej