• <

Port zewnętrzny Przylądek Pomerania ma powstać w Świnoujściu

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port zewnętrzny Przylądek Pomerania ma powstać w Świnoujściu
Fot. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

Wizję portu zewnętrznego, który ma powstać w Świnoujściu, a jego częścią będzie nowoczesny terminal kontenerowy zaprezentował podczas gali 75-lecia portów w Szczecinie i Świnoujściu prezes ZMPSiŚ SA Jarosław Siergiej. Inwestycja stworzy nowy fragment wysuniętego w morze lądu, będzie to tzw. Przylądek Pomerania.

- Port będzie nowym miejscem, które będzie miało 186 hektarów. To będzie nowa Polska. W kolejnych latach, otworzą się znaczące możliwości dla dalszego rozwoju portu. Nie chodzi o to, żeby mówić tylko o jednym terminalu, tylko patrzeć na to szerzej w perspektywie długoletniej – przekazał po prezentacji minister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Przylądek Pomerania jest wizją portu zewnętrznego w Świnoujściu z nowoczesnym terminalem kontenerowym w pierwszym etapie. Jak zapewniają autorzy pomysłu, terminal to początek - inwestycja ma stworzyć wysunięty w morze nowy fragment Polski, a na nim nowe możliwości dla prowadzenia działalności portowej.

- Podjęliśmy decyzję, że nie będziemy budować falochronu tzw. Wyspowego tylko zintegrowany. To da docelowo 186 hektarów nowego lądu, na przyszłość z różnymi możliwościami – mówił wiceminister infrastruktury.

Marchewka podkreślił, że priorytetem jest zbudowanie terminala, który będzie umożliwiał przeładunek kontenerów, kwestia wykorzystania „nowego lądu” będzie poruszona w przyszłości.

- Chcemy, żeby 2029 r. to był ten czas, kiedy zakończy się budowa tej części terminala kontenerowego i falochronu zintegrowanego i to będzie nowy ląd, nowa Polska, 186 hektarów z przyszłością do dalszych działań – podkreślił.

W ramach Przylądku Pomerania powstanie 186 hektarów nowego lądu, z czego 70 hektarów zostanie przeznaczone pod terminal kontenerowy. Pozostała część to urobek z pogłębiania torów wodnych. Terminal kontenerowy w Świnoujściu będzie obsługiwać największe statki transoceaniczne (do 400 m), które wpływają na Bałtyk. Razem z portem zewnętrznym powstanie także nowy tor podejściowy do Świnoujścia o długości 65 km i głębokości 17 m.

- Terminal kontenerowy to cel numer jeden. Planujemy jeszcze w tym roku odebrać pozwolenie na budowę tej inwestycji. W ostatnich miesiącach wykonaliśmy szereg prac, które doprowadziły do tego, że mamy decyzję lokalizacyjną, decyzję środowiskową, inwestujemy w kolej. Patrzymy na to kompleksowo, ale potrzebujemy odważnych wizji – mówił Marchewka.

Inwestycja w Świnoujściu ma kosztować ponad 10 mld zł. Infrastrukturę terminala ma wybudować konsorcjum firm z Kataru i Belgii. Część morską będzie realizował Urząd Morskie w Szczecinie. (PAP)

misz/ drag/

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.