• <

Wynik wyszukiwania - "orzecznictwo" - Wiadomości

Czarter na czas – czy armator będzie płacić za paliwo statkowe?

Arbitraż w Londynie przyniósł niezwykle ciekawą i w zasadzie przełomową decyzję dotyczącą płatności za paliwo statkowe (bunkier) w ramach czarteru na czas [London Arbitration (28/22)]. Stwierdził on, iż w przypadku dostawy bunkru na statek znajdujący się w czarterze na czas, zarówno czarterujący jak i armator (właściciel rejestrowy statku/czarterujący bare-boat), będą solidarnie odpowiedzialni względem dostawcy paliwa za dokonanie płatności.
26.05.2024

Czarter na podróż – okres ładowania w formule „sztywnej” [Część 1]

Zgodnie z orzeczeniem „Hulthen v Stewart” [1903] A.C. 389 – ustalony „zamkniętą formułą czasową” laytime musi być określony w sposób jasny i jednoznaczny (zob. „Van Liewen v Hollis” [1920] A.C. 239). Czy przyjęta formuła ujęta jest określoną liczbą dni, czy godzin, czy też precyzyjnie ustaloną, na przykład, dobową czy godzinową ratą załadunkową („Alexander v Aktieselskabet Hansa” [1920]; „Van Nievelt v Forslind” [1925] 30 Com. Cas. 263) nie ma to różnicy prawnej. W obu przypadkach mówimy o „zamkniętej” formule ustalenia lay-time.
29.03.2024

Konosament – wydanie ładunku na podstawie konosamentu i morskiego listu przewozowego

W naszym wcześniejszych opracowaniu podjęliśmy próbę prześledzenia ewolucji orzecznictwa angielskiego (lub szerzej anglo-saskiego) w zakresie istotnej kwestii prawnej – ustalenia obowiązku (lub jego braku) wydania ładunku na podstawie konosamentu imiennego.
06.03.2024

Umowa o budowę statku – „permissible delay”

Art. VIII (3) formularza SAJ – definiuje „permissible delay” (dopuszczalne opóźnienia) jako okoliczności mające charakter „siły wyższej” („force majeure”; określone w Art. VIII (1)) oraz „inne opóźnienia” („other delays”), charakter których, zgodnie z warunkami kontraktu, pozwala na przesunięcie terminu dostawy („Delivery Date”) statku.tzw. „dostawach armatorskich”
26.02.2024

Czarter na czas – prawo do potrącenia należności z „hire”

W praktyce czarterowej, przy wysokiej złożoności faktycznej i prawnej relacji pomiędzy armatorem i czarterującym, kwestia sprawnego rozliczenia wzajemnych należności staje się często sprawą kluczową. Obok klasycznych „prostych” zasad wyjściowych – obowiązku, zgodnego z umową, zapłaty „hire” (opłaty czarterowej) przez czarterujących oraz prawa do zaprzestania realizacji tego obowiązku, czasowego (w okresie „off-hire”) i stałego po rozwiązaniu umowy, istnieje cała skala sytuacji „pośrednich”.
16.02.2024

Konosament – amerykańska klauzula jurysdykcyjna (Część I)

Większość formularzy przewoźników liniowych w ogólnych warunkach przewozowych (konosamentowej umowy frachtowej – to jest umowy przewozu opartej na wystawionym konosamencie) zawiera specyficzny zapis związany z prawem i jurysdykcją. O ile za podstawowe prawo i jurysdykcję przyjmuje się albo prawo (i jurysdykcję) angielską (np. MAERSK – B/L Terms and Condition, Art. 26) lub inną, właściwą dla specyfiki danej linii (np. prawo chińskie w COSCO B/L Terms and Conditions – Art. 27; prawo francuskie CMA-CMG B/L Terms and Conditions – Art
17.01.2024

Wypowiedzenie umowy w świetle prawa angielskiego. Część II

W części I Wypowiedzenie umowy w świetle prawa angielskiego rozpoczęliśmy omawianie orzeczenia w sprawie „Lombard North Central Plc v European Skyjets Ltd.” [2022] EWHC 728 (Q.B). Orzeczenie, odnosi się do warunków wypowiadania umów („contractual termination”) w świetle prawa angielskiego.
08.01.2024

Konosament – klauzule zwalniające z odpowiedzialności z tytułu „misdelivery”

W 1909, precedens „Chartered Bank of India Australia and China v British India Steam Navigation Co” [1909] AC 369 (PC), opowiedział się za możliwością umownego wyłączenia odpowiedzialności przewoźnika z tytułu zawinionego wydania ładunku bez konosamentu (to jest naruszenie przez przewoźnika konosamentowej umowy frachtowej, które to naruszenie miało charakter „fundamental breach of the contract”).
29.12.2023

Czarter na czas – „off-hire”

W naszych opracowaniach „Czarter na czas – klauzula „Off-hire” (Czarter na czas - klauzula "off-hire" Część I, Czarter na czas - klauzula Off-hire. Część II, Czarter na czas - klauzula "off-hire". Część III) dokonaliśmy szczegółowej analizy klauzul wyłączających czasowo obowiązek zapłaty przez czarterujących opłaty czarterowej („hire”). Wobec wielu pytań i komentarzy, które wywołały przedmiotowe opracowania, pozwolimy sobie na zbiorcze podsumowanie tego niezwykle istotnego zagadnienia kontraktowego.
01.12.2023

Umowa kupna-sprzedaży statku („MOA”) – wybrane zagadnienia w świetle prawa angielskiego (Część I)

Umowy kupna-sprzedaży statków stanowią stały element międzynarodowego obrotu morskiego. Podczas gdy „segmentowość” sprzedawanego tonażu podlega znacznym fluktuacjom rynkowym (np. aktualnie obserwuje się praktyczny zastój w kupnie/sprzedaży kontenerowców przy dużym obrocie w segmencie wycieczkowców i tankowców), średnia „roczna wielkość” światowego tonażu, będącego przedmiotem transakcji kupna-sprzedaży, pozostaje względnie stabilna.
25.10.2023

Czarter na czas – klauzula „off-hire” [Część III]

Charakter prawno-kontraktowy, rodzaje i zakres praw i obowiązków stron umowy czarteru na czas, w relacji do klauzul „off-hire” został przeanalizowany w Części I Czarter na czas - klauzula "off-hire" Część I i II Czarter na czas - klauzula "off-hire". Część II.
06.10.2023

Czarter na czas – klauzula „Off-hire” [Część II]

W Części I Czarter na czas – klauzula „Off-hire” rozpoczęliśmy analizę niezwykle ważnych klauzul czarterowych, określonych jako „off-hire clause”. Ich istota, sprowadza się do umownego uregulowania okoliczności, w których czarterujący zwolniony zostaje ze swojego podstawowego obowiązku wynikającego z umowy czarteru na czas – obowiązku dokonywania opłaty czarterowej (hire).
15.08.2023

„CMA CGM LIBRA” [2020] – niezdatność statku do żeglugi

Od przeszło 60 lat orzecznictwo i doktryna angielska miały jasno ustalone zasady dotyczące dwóch zasadniczych pojęć „zdatność statku do żeglugi” („seaworthiness”) oraz tzw. „błędu nautycznego” („nautical fault”). Orzeczenie w sprawie „Alize 1954 v Allianz Elementar Versicherungs AG” (The „CMA CGM LIBRA”) [2020] EWCA Civ 293, podjęło próbę zrewidowania ustalonych dotąd zasad (i wzajemnej interrelacji pomiędzy tymi zasadami) wzbudzając powszechne zainteresowanie (a i zaniepokojenie) armatorów.
10.03.2023

Czarter na czas – warunki płatności hire

W naszym artykule Czarter na czas - hire (opłata czarterowa) rozpoczęliśmy analizę prawną warunków czarterowych oraz, w ogólniejszym ujęciu common law, płatności „hire” (opłaty czarterowej).
17.02.2023

Czarter na podróż – klauzule załadunkowe

Spośród wielu klauzul czarterowych związanych z załadunkiem towaru na statek, klauzula typu „full and complete cargo”, znajduje powszechne niemal zastosowanie (zob. na przykład Gencon 1994, Kl. 1; Asbatankvoy, kl. 1 itp.). Bardziej szczegółowa analiza tej klauzuli znajduje się w naszym opracowaniu Czarter na podróż - załadunek na statek.
09.09.2022

Czarter na czas – warunki zdania (redelivery) statku

Nasze opracowania: Czarter na czas – zakończenie czarteru („in like good order”) - GospodarkaMorska.pl, Czarter na czas – zakończenie czarteru (redelivery range) - GospodarkaMorska.pl, dotyczące warunków prawnych zdania statku po upływie okresu, na który czarter na czas został zawarty, wywołały szereg zapytań i sugestii wyjaśnienia, powstałych w trakcie lektury, wątpliwości.
29.07.2022

Konosament – set oryginałów konosamentów

Konosament („bill of lading”, „B/L”) tradycyjnie wystawiony jest w trzech do sześciu jednobrzmiących oryginałach, zbiorczo nazwanych „setem konosamentów” („bills in set”). Każdy z konosamentów, wchodzący w skład setu, jest oryginalnym dokumentem przewozowym i pełnoprawnym papierem wartościowym („negotiable document of title”). Na każdym też znajduje się odrębna wzmianka określająca ile oryginałów wystawiono w ramach danego setu oraz często dodatkowa wzmianka typu „one of which being accomplished, the other shall stand void”.
06.06.2022

Czarter na czas – zakończenie czarteru (redelivery range)

Jest niemal zasadą, iż umowy czarterowe zawierają postanowienie określające port lub zespół portów, w którym statek winien być zwrócony (redelivery) przez czarterującego do armatora, ze zwyczajową przy tego typu postanowieniach formułą czarterową „in like good order and condition, ordinary wear and tear excepted” [NYPE 93, Kl. 10, linie 130 do 136; SHELTIME 4, Kl. 16, linie 308-310; BALTIME 1939; Kl. 7, linie 93-100].
11.04.2022

Czarter na czas – przekazanie statku czarterującemu („delivery”). Część I

W umowach czarteru na czas standardowo znajduje się postanowienie określające czas i miejsce, w którym winno nastąpić wydanie statku (delivery) czarterującemu przez armatora. Nie wolno zignorować tego formalnego postanowienia umownego. Jak wyjaśnił to późniejszy Lord, sędzia Roskill w sprawie „Cheikh Boutros Selim El-Khoury v Ceylon Shipping Lines Ltd.” (The Madeleine) – „It is, of course axiomatic that in a time charter (…).
23.02.2022

MEW: Polskie porty, a pomoc publiczna [ANALIZA]

W związku z planowanymi znacznymi inwestycjami w portach polskich, które będą powiązane z Morską Energetyką Wiatrową, pojawia się zasadniczy problem źródeł ich finansowania. Rozwiązaniem tych problemów są najprzeróżniejsze pomysły, od dość karkołomnych jak koncepcja emisji obligacji przez Port Gdynia na budowę falochronu, co w istocie stanowi niedozwoloną pomoc publiczną, po plany budowy portu instalacyjnego w tym samym porcie w oparciu o wirtualną uchwałę Rady Ministrów w tym zakresie, której nikt nie widział, a do niedawna było
15.11.2021

Umowa o budowę statku – gwarancja na pierwsze żądanie (prawo polskie)

W naszym opracowaniu Umowa o budowę statku – "on demand guarantee" (prawo angielskie) omówiliśmy ostatnie, bardzo ważne orzeczenie sądu angielskiego, dotyczące tzw. „on demand guarantee” (gwarancja na pierwsze żądanie). A jak sprawa wygląda w systemie prawa polskiego?
25.10.2021

Prawo morskie nie tylko dla prawników

Na rynku ukazał się czterdziesty tom Prawa Morskiego. Jego zawartość powinna zainteresować nie tylko prawników. Do zbioru publikacji powinni zajrzeć również przedstawiciele administracji i biznesu, którzy na co dzień działają w transporcie morskim i innych branżach związanych z wykorzystaniem morza.
18.10.2021

Czarter na podróż – wstępna podróż do portu załadunku

W przypadku nowego zafrachtowania, rzadko się zdarza, iż statek będący przedmiotem czarteru jest już w porcie załadunku przewidziany, zawartym właśnie czarterem na podróż.
23.08.2021

Czarter – „safe port” - część I

Wyznaczenie portu za/wyładunku, czy to expressis verbis w czarterze, czy też poprzez konkretną nominację czarterujących (w ramach posiadanych uprawnień umownych) powoduje, iż „shipowner is under absolute obligation to go there” [„M/V Naiad [1978], AMC 249].
22.07.2021

Czarter na czas – charakterystyka techniczna statku

Klauzule czarterowe zawierające opis statku są niezwykle istotne w umowie czarteru na czas. Czarterujący „wynajmuje” statek za określoną stałą opłatą – „hire”.
10.05.2021

Czarter na podróż – WIBON/”reachable berth”

W naszym artykule Czarter na podróż – „berth”; „dock”; „port”, rozważany był pierwszy, kluczowy warunek uznania statku za „arrived”, którego spełnienie (obok dwóch pozostałych warunków, to jest, rzeczywistej gotowości statku/złożonej noty gotowości) „uruchamia” liczenie przestojowego („lay-time”/„lay-days”).
29.04.2021

Konosament [„bill of lading”] potwierdzający przyjęcie określonej ilości ładunku do przewozu [„receipt as to quantity”]

Historycznie, w procesie kształtowania się konosamentu („bill of lading”) to właśnie ta funkcja „recipt of the received goods” – była pierwszą, która zapoczątkowała wydawanie dokumentu przewozowego, [zob: Konosament [„bill of lading”] i jego rozwój historyczny w świetle prawa angielskiego].
19.04.2021

Brexit a prawo angielskie

Podpisanie w dn. 30 grudnia 2020 „EU – UK Trade and Cooperation Agreement” („TCA”), ustalającego zasady nowego ładu gospodarczego, finansowego i prawnego [tzw. „post-Brexit trade deal”], który ma obowiązywać od 01.01.2021 stanie się z pewnością przedmiotem wielu analiz i komentarzy.
07.01.2021

BIMCO opracowuje wzorzec gwarancji refundacji

Według podanych informacji, BIMCO pracuje nad wzorcem gwarancji refundacji kontraktów na budowę statków. Podjęte działania zostały spowodowane tym, że angielskie prawo i orzecznictwo dotyczące gwarancji są ze sobą sprzeczne, a ich treść jest złożona i bardzo często sprawia trudność w bezpośrednim rozumieniu. W związku z powyższym, niewielkie zmiany dokonane w trakcie negocjowania kontraktów mogą powodować daleko idące konsekwencje handlowe oraz prawne.
16.11.2020

Marynarze rozliczający się z ulgą abolicyjną są „oszustami podatkowymi”?!– niepokojąca praktyka organów skarbowych

Obecnie na Pomorzu organy podatkowe zaczęły stosować bardzo niepokojącą praktykę wobec marynarzy rozliczających się, zgodnie z prawem, z uwzględnieniem ulgi abolicyjnej. Urzędnicy skarbowi zaczęli wszczynać postępowania podatkowe za lata poprzednie i jednocześnie zarówno przed, jak i po wydaniu decyzji organu I instancji, przedstawiają podatnikom zarzuty karno-skarbowe tj. dopuszczenia się rzekomego „oszustwa podatkowego”.
02.11.2020

WWF: Specustawa suszowa, czyli jak pod płaszczykiem walki z suszą dogodzić inwestorom

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej poddało pod konsultacje społeczne projekt ustawy o inwestycjach w zakresie przeciwdziałania skutkom suszy, czyli tzw. specustawy suszowej. Fundacja WWF złożyła swoje uwagi do projektu. W opinii WWF jest to kolejny dokument tego typu w polskim prawie o charakterze specustawy, którego głównym celem jest ułatwienie procesu inwestycyjnego kosztem środowiska i z ograniczeniem udziału społecznego. Pod płaszczykiem racjonalnego i skutecznego wydatkowania pieniędzy, zaproponowano spe
02.10.2020

Bosak: w sprawie fuzji PKN Orlen i Lotosu domagam się ujawnienia niezależnej analizy biznesowej

Lider Konfederacji Krzysztof Bosak zapowiedział, że będzie domagał się ujawnienia niezależnej analizy biznesowej dot. przejęcia przez PKN Orlen Lotosu, ujawnienia kosztów doradztwa prawnego i lobbingowego oraz pełnych warunków KE w sprawie fuzji.
17.07.2020

Od 30.07.2020 r. oddelegowanie pracowników na nowych zasadach

Do dnia 30 lipca 2020 roku Polska jest zobowiązana do implementowania do polskiego systemu prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/957 z 28 czerwca 2018 r. zmieniającej dyrektywę 96/71/WE dotyczącą delegowania pracowników w ramach świadczenia usług
15.07.2020

System zarządzania ciągłością działania jako skuteczne narzędzie dla firm w dobie pandemii

W działalności gospodarczej, podobnie jak w życiu, mogą wydarzyć się rzeczy trudne lub niemożliwe do przewidzenia, jak pożar, atak hackerski, utrata kluczowego personelu czy jak teraz - wybuch pandemii koronawirusa, który wstrzymał światową gospodarkę. Zapewnienie ciągłości działania organizacji jest w sytuacji wystąpienia niepożądanych, nieplanowanych zdarzeń jednym z najpoważniejszych wyzwań w zarządzaniu każdą organizacją. Narzędziem, które pomaga w zapewnieniu płynnego reagowania na nieprzewidziane zdarzenia jest sys
28.05.2020

Czy marynarz może ogłosić upadłość konsumencką?

Epidemia koronawirusa (Covid-19) wpłynęła znacząco na sytuację gospodarczą wielu podmiotów. Przedsiębiorcy podejmują działania w celu utrzymywania swoich działalności, dokonywane są optymalizacje i analizy mające uchronić firmy przed stanem niewypłacalności. Trzeba jednak mieć na uwadze, że także osoby nieprowadzące działalności gospodarczej silnie odczuwają skutki pandemii. We wcześniejszych publikacjach zwracaliśmy uwagę na problemy w zakresie otrzymywania wynagrodzeń, które mogą wpłynąć na wypłacalność wielu gospodarstw
06.04.2020

Czym jest rezydencja podatkowa marynarza?

W ostatnim czasie temat rezydencji podatkowej był szeroko komentowany i analizowany w środowisku marynarskim w związku z otrzymywaniem przez marynarzy, będących klientami banków, do wypełnienia oświadczeń o rezydencji podatkowej tzw. CRS, w związku z otwarciem i posiadaniem przez nich rachunków bankowych. Wielu z nich obawiało się, że takie działanie jest wymierzoną w ich grupę społeczną próbą uzyskania informacji o uzyskiwanych przez nich dochodach przez organy podatkowe. W tym miejscu podkreślić należy, że oświadczenia te mają
31.03.2020

Umowa o budowę statku a instytucja „siły wyższej” w prawie angielskim

System prawa angielskiego (common law) przyjmuje, iż umowa o budowę statku („shipbuilding contract”) jest uznawana, w ujęciu kontraktowym, za umowę sprzedaży (nie zaś na przykład za umowę zlecenia czy umowę o dzieło jak by to miało miejsce w wielu porządkach prawa kontynentalnego). Dlatego też, między innymi, często strony umowy określane są jako „sprzedający” („Seller”) – w tym przypadku stocznia - oraz „kupujący” („Buyer”) – w tym przypadku armator/strona zamawiająca budowę statku].
27.03.2020

PE poparł umowę o wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej

Parlament Europejski w Brukseli w środowym głosowaniu poparł umowę o wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Decyzja ta otwiera formalnie drogę do brexitu. W głosowaniu 621 europosłów było za, 49 przeciw, a 13 wstrzymało się od głosu.
29.01.2020

„Implementacja” wyroku TSUE w sprawie zabezpieczenia społecznego marynarzy w Polsce?

W dniu 08 maja 2019 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu wydał wyrok w przedmiocie ustalenia sytuacji ubezpieczeniowej osób pracujących poza granicami kraju. W ramach przypomnienia należy wskazać, iż to orzeczenie pozwala na rozstrzygniecie wątpliwości w zakresie ustalenia podlegania ubezpieczeniom społecznym i wykluczenia możliwości zastosowania w sprawie kilku ustawodawstw, podkreśla jednocześnie rolę miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej. Orzeczenie Trybunału jest niezwykle istotne dla osó
02.01.2020

UWAGA: Marynarze i ulga abolicyjna w stanach bezumownych - Interpretacja Ogólna MF z 31.10.2019 roku

Kilka tygodni temu informowaliśmy, że w efekcie działań Kancelarii udało się przełamać niekorzystną dla polskich marynarzy linię interpretacyjną Naczelnego Sądu Administracyjnego w odniesieniu do tzw. stanów bezumownych tj. Brazylii i ulgi abolicyjnej.
22.11.2019

Jak „przywrócić polską banderę” w polskich realiach prawnych?

Na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy pojawiło się wiele wypowiedzi i publikacji dotyczących projektu „Przywrócić polską banderę”. Sprawa staje się przedmiotem coraz szerszej dyskusji, która niestety w moje ocenie jest oderwana od realiów obrotu prawnego w Polsce, a w szczególności od licznych problemów systemowych, które trawią polski aparat urzędniczy, a to właśnie te kwestie będą miały kluczowy wpływ na ewentualną „reaktywację” polskiej bandery.
17.10.2019

Ubezpieczenie społeczne marynarzy: Ważny wyrok TSUE z dnia 08.05.2019 roku

W dniu 08 maja 2019 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu wydał wyrok w przedmiocie ustalenia sytuacji ubezpieczeniowej osób pracujących poza granicami kraju. Orzeczenie Trybunału jest niezwykle istotne dla osób wykonujących pracę na statkach, bowiem rozstrzyga ono zgodnie z jakimi przepisami marynarz mający miejsce zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej powinien opłacać składki na ubezpieczenie społeczne. Ustalenie miejsca podlegania ubezpieczeniom społecznym nastręczało wielu problemów w praktyce, cz
13.06.2019

Odpowiedzialność spedytora w transporcie morskim

W ostatnim czasie obserwujemy dynamiczny rozwój branży transportowej. Z roku na rok powiększa się liczba podmiotów (zarówno osób fizycznych, jak i prawnych) zajmujących się szeroko pojętym transportem towarów. W idealnym układzie przedmiotowa kwestia powinna zostać maksymalnie uproszczona, to znaczy: klient zleca podmiotowi profesjonalnemu transport towaru z punktu A do punktu B. Zawierana jest stosowna umowa, a następnie po kilku dniach/tygodniach towar znajduje się w miejscu wskazanym przez klienta. Niestety rzadko kiedy mamy d
03.04.2019

UE uzgodniła dyrektywę ws. warunków pracy, ma skończyć z „dumpingiem socjalnym”

Przedstawiciele państw UE i PE porozumieli się ws. dyrektywy mającej zapewnić bardziej przejrzyste i przewidywalne warunki pracy w UE. Przepisy mają objąć miliony pracowników, którzy teraz nie są chronieni. W Brukseli pojawiają się głosy o zerwaniu z "dumpingiem socjalnym".
08.02.2019

Ulga abolicyjna: Urzędy Skarbowe wzywają marynarzy w sprawie korekty zeznań za lata 2014-2017

Na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy sygnalizowaliśmy marynarzom różne problemy z wezwaniami ze strony organów podatkowych, które dotyczyły m.in. dochodów z Wielkiej Brytanii, dochodów z Danii, rozliczenia podatków z zastosowaniem ulgi abolicyjnej oraz wyjaśnienia źródeł pokrycia wydatków dokonanych przez marynarzy (mieszkanie, samochód).
30.10.2018

Duda: Nord Stream 2 zaburzy stosunki energetyczne w Europie

Nord Stream 2 zaburzy w przyszłości stosunki energetyczne w Europie – powiedział we wtorek w Berlinie prezydent Andrzej Duda. Podkreślił też, że w Polsce wszystkie partie są przekonane do członkostwa w UE, ale toczy się debata o jej kształt i jej priorytety.
23.10.2018

Wydanie ładunku na podstawie konosamentu w świetle prawa angielskiego

Podstawową konsekwencją wystawienia konosamentu w umowie przewozu ładunku jest, fakt iż przewoźnik obowiązany jest wydać ładunek w porcie przeznaczenia wyłącznie legitymowanemu posiadaczowi konosamentu.
17.08.2018

Angielskie orzecznictwo morskie w 2017 r. – wybrane zagadnienia

Zanim przejdziemy do omówienia kluczowych orzeczeń roku 2017, jedna ważna uwaga interpretacyjna. Pisząc „orzecznictwo angielskie” – należy pamiętać, iż obejmuje ono, niezależnie od swoich „lokalnych”, daleko często idących, rozbieżności szeroką gamę „common law jurisdictions” Anglii, Walii, Singapuru, Australii, Hongkongu czy wreszcie Kanady i USA.
03.08.2018

Ograniczenie odpowiedzialności przewoźnika – interpretacja pojęcia „jednostka ładunku”

Angielski Sąd Apelacyjny przyniósł ciekawe rozstrzygniecie prawne w sprawie „Vinnlustodin HF and another v Sea Tank Shipping A S” („The Aqasia”) – Court of Appeal [2018] EWCA Civ 276-22.02.2018 r.
01.07.2018

Interpretacja pojęcia „safe port” w świetle prawa angielskiego

Obowiązek kontraktowy czarterujących, przewidziany niemal w każdej umowie frachtowej (albo expresis verbis albo implicite) związany z „bezpiecznym portem” („safe port”) – sformułowany w zapisach typu „to proceed to a safe port” „a ship shall go to a safe port” i „the charter shall nominate safe port” itp. – ma daleko idące konsekwencje prawne i faktyczne związane z realizacją umowy przewozu ładunków morzem. Potencjalnie też otwiera pole do powstania, po stronie czarterujących, odpowiedzialności z tytułu niewykonania lub nienależy
22.06.2018

Warunki dochodzenia roszczeń z tytułu uszkodzenia lub utraty ładunku przewożonego drogą morską – wybrane zagadnienia. Część III

W poprzednich częściach artykułu zakończyliśmy na opisaniu procesu kształtowania się linii orzeczniczej w zakresie sekwencji ciężaru dowodu oraz na opisaniu Etapów I i II.
17.06.2018

Warunki dochodzenia roszczeń z tytułu uszkodzenia lub utraty ładunku przewożonego drogą morską – wybrane zagadnienia. Część II

W pierwszej części artykułu zakończyliśmy na przedstawieniu sekwencji zdarzeń związanych z procesem dochodzenia roszczeń odszkodowawczych dotyczących uszkodzenia lub utraty ładunku, wypracowanej przez precedens „The Glendarroch”. W dalszej części przedstawimy kilka kolejnych orzeczeń, które ugruntowały to stanowisko.
11.06.2018

Wyładowanie ładunku w innym miejscu niż port przeznaczenia – analiza w świetle prawa angielskiego

Kluczowym warunkiem umowy przewozu („contract of affreightment”) jest dowiezienie i wydanie ładunku przez przewoźnika w porcie przeznaczenia (porcie wyładunkowym). Obowiązek ten w systemie common law ma charakter obowiązku bezwzględnego („absolute obligation”), z bardzo „krótką listą” okoliczności zwalniających przewoźnika z odpowiedzialności z tytułu naruszenia tego obowiązku.
28.04.2018

Interpretacja klauzuli – „to proceed to a safe Port” w świetle prawa angielskiego

Jeżeli umowa czarteru (zarówno czarteru na czas jak i czarteru na podróż), expressis verbis, przewiduje, iż statek winien zawinąć do bezpiecznego portu lub nabrzeża, który będzie wyznaczony przez czarterującego („a ship shall go to a safe port or berth to be nominated or ordered by the charterer”), wówczas wynikają z takiego zapisu daleko idące skutki prawne dla czarterującego.
22.04.2018

Zastosowanie Reguł Hague-Visby z świetle prawa angielskiego

Reguły Hague-Visby (czyli „Międzynarodowa konwencja o ujednostajnieniu niektórych zasad dotyczących konosamentów”) z 1924 r. wraz z poprawkami z 1968 r. oraz 1979 r. stanowią w dalszym ciągu podstawową „legislacyjną bazę międzynarodową” do stosownych regulacji krajowych i umów przewozu ładunków morzem w międzynarodowym obrocie morskim. Nowsze próby legislacyjne w postaci tzw. Reguł Hamburskich z 1978 r. oraz Reguł Rotterdamskich z 2008 r. nie są w stanie, na chwilę obecną, podważyć dominacji Reguł Hasko-Visbijskich w szeroko poję
15.04.2018

UOKiK wydał wyroki ws. Grupa Sfinks, Terg, PKP Cargo

Przedsiębiorcy, których dotyczyły wyroki sądowe w sprawach decyzji UOKiK z zakresu ochrony konkurencji to Grupa Sfinks, Terg, PKP Cargo - poinformował we wtorek Urząd w komunikacie podsumowującym najważniejsze wyroki sądowe z zakresu ochrony konkurencji.
20.03.2018

Egipt/ Sąd Konstytucyjny: orzeczenia sądów o przekazaniu wysp nieważne

Sąd Konstytucyjny Egiptu uznał w sobotę za nieważne wszystkie orzeczenia innych sądów dotyczące umowy między Kairem a Rijadem o przekazaniu wysp na Morzu Czerwonym Arabii Saudyjskiej. Wskazał, iż tylko władza ustawodawcza może decydować o tym porozumieniu.
04.03.2018

Ochrona danych osobowych– ważny komunikat Komisji Europejskiej

W dniu kwietniu 2016 r. Unia Europejska zdecydowała o przeprowadzeniu ważnej reformy swoich ram ochrony danych, polegającej na przyjęciu pakietu regulacji, w którego skład wchodzi rozporządzenie o ochronie danych (RODO) (czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, zwane ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych), zastępując
22.02.2018

Eksperci: Kodeks pracy przestarzały i niedostosowany do współczesnych wyzwań

Obecny kodeks pracy, liczący sobie ponad 40 lat, jest niedostosowany do współczesnych wyzwań - uważają eksperci. Ich zdaniem w nowym kodeksie powinno ograniczyć się urlopy na żądanie, powinna się tam znaleźć też definicja stanowiska kierowniczego i regulacje dot. godzin nadliczbowych.
13.02.2018

Podatki marynarskie: Ulga abolicyjna dla marynarzy w orzecznictwie

Ulga abolicyjna na przestrzeni ostatnich kilku lat stała się źródłem licznych problemów interpretacyjnych i rozbieżnych stanowisk organów podatkowych. W efekcie działań Kancelarii udało się rozstrzygnąć te wątpliwości interpretacyjne w odniesieniu do środowiska marynarskiego na korzyść podatników.
09.01.2018

„Time clauses” w umowach frachtowych

Termin wykonania określonych zobowiązań przewidzianych w umowach przewozu (contracts of affreighment) ma bardzo istotne znaczenie dla stron umowy – przewoźnika i frachtującego. Warto więc bliżej przyjrzeć się tej kwestii z punktu widzenia angielskiego prawa morskiego.
07.10.2017

KE: 28 mln euro kary dla Litwy za demontaż torów, z których korzystał Orlen

KE nałożyła na litewskie koleje grzywnę ok. 28 mln euro za łamanie przepisów ochrony konkurencji poprzez usunięcie odcinka torów łączącego Litwę z Łotwą. W wyniku ich demontażu Orlen był zmuszony do korzystania z dłuższej drogi, by przewozić ładunki na Łotwę.
02.10.2017

Konosament a umowa czarteru – wybrane zagadnienia. Analiza w świetle prawa angielskiego. Cz. 3

Poczynając od precedensu z 1888 r. „Leduc v Ward” [(1888), 20 Q.B.D. 475], w którym potwierdzono zasadę prawną, iż w przypadku przeniesienia konosamentu (konosamentu na zlecenie lub na okaziciela) na osobę trzecią – „the bill of lading must be considered to contain contract”.
04.08.2017

Konosament a umowa przewozu w świetle prawa angielskiego. Cz. 1.

Zgodnie z klasyczną, tradycyjnie przyjętą w obrocie shippingowym praktyką, po załadowaniu ładunku na statek, zgodnie z konkretną umową o przewóz ładunku morzem (w angielskim szerokim ujęciu określanej jako umowa frachtowa – „contract of affreightment”), konosament („bill of lading”) jest wystawiony i podpisany przez przewoźnika lub jego przedstawiciela (w ujęciu angielskim objęte szeroką formułą pojęcia „agent”).
08.07.2017

Egipt: Prezydent ratyfikował umowę o przekazaniu dwóch wysp Rijadowi

Prezydent Egiptu Abd el-Fatah es-Sisi ratyfikował umowę o przekazaniu Arabii Saudyjskiej niezamieszkanych wysp Tiran i Sanafir leżących na Morzu Czerwonym - oświadczył w sobotę egipski rząd. Porozumienie w tej sprawie wzbudziło krytykę i protesty.
25.06.2017

Świadczenie usług służących bezpośrednim potrzebom jednostek pływających w świetle przepisów dyrektywy VAT

Art. 148 lit d) dyrektywy 2006/112/WE przewiduje możliwość zastosowania zwolnienia z VAT dla usług innych niż usługi związane m.in. z przebudową, naprawą, konserwacją, wynajmem jednostek pływających, o których mowa w lit. c), jeśli są świadczone na bezpośrednie potrzeby jednostek pływających, o których mowa w lit. a), oraz ich ładunków.
20.06.2017

Instytucja „frustration” w kontekście umów frachtowych na gruncie prawa angielskiego. Cz. 1.

Na samym początku niniejszego opracowania należy wyjaśnić, iż brak jest w pełni adekwatnego odpowiednika polskiego dla angielskiego słowa „frustration” w rozpatrywanym tu zakresie. Opisowo, najbliższym sformułowaniem jest łacińskie „rebus sic stantibus” a w polskim prawie:e „nadzwyczajna zmiana okoliczności” oraz „niezawiniona niemożliwość jednego ze świadczeń wzajemnych”. W tym ostatnim jednakże przypadku przestrzegamy przed zbyt ścisłym zrównywaniem polskich przepisów kodeksu cywilnego – Art. 3571 oraz Art. 495 k.c. – s
16.06.2017

Rejsy wędkarskie i nurkowe korzystają z obniżonej stawki VAT

Minister Rozwoju i Finansów 13 stycznia 2017 r. wydał interpretację ogólną o sygn. PT1.8101.13.2016.KSB.680, w której wskazał na możliwość zastosowania stawki VAT obniżonej 8% dla świadczenia usług związanych z organizacją rejsów dla wędkarzy lub nurków przez podmioty działające w sferze turystyki sportowo-rekreacyjnej.
21.02.2017

Skutki prawne zmian wprowadzanych do standardowych formularzy umów frachtowych w świetle prawa angielskiego

Dla każdego uczestnika obrotu morskiego, formularze typu Barecon 2001 Charter, Gencon 94 Charter, Shellvoy 6 Charter, Baltime 1939 Charter (revis. 2001), NYPE 46 czy NYPE 93 Charter – to niemal „codzienność” eksploatacyjno-operacyjna kreująca i wyznaczająca ramy prawne praw, obowiązków i zakres odpowiedzialności stron danej umowy.
29.01.2017

Interpretacja i wykładnia warunków umownych w świetle prawa angielskiego („construction of the contract”)

Do zasad interpretacji umów frachtowych mają odpowiednie zastosowanie ogólne warunki interpretacji i wykładni oświadczeń woli określone angielskim prawem kontraktowym.
14.01.2017

Uwaga: Od 1 stycznia 2017 roku ważne zmiany w ustawach podatkowych

W dniu 1 stycznia 2017 roku weszły w życie ustawy przygotowane przez Ministerstwo Finansów, które w sposób doniosły zmieniają najważniejsze akty prawne w polskim systemie podatkowym, regulujące takie podatki jak PIT, CIT czy VAT. Głównym celem wprowadzonych zmian w założeniach Ministerstwa Finansów jest uszczelnienie systemu podatkowego, zapobieganie oszustwom podatkowym i tym samym zwiększenie efektywności organów państwa w egzekwowaniu należności podatkowych. W związku z powyższym, nowe regulacje z całą pewnością odnios
03.01.2017

Rząd m.in. o kanale żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną

Rząd we wtorek zajmie się projektem dotyczącym budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Rozpatrzy też propozycje: oddania ministrowi sprawiedliwości zwierzchnictwa nad dyrektorami sądów oraz możliwości przepadku mienia sprawców przestępstw gospodarczych.
12.12.2016

Przepisy prawa a referendum w sprawie rozbudowy portu w Świnoujściu

Kilka dni temu w lokalnych mediach i na portalach z branży morskiej pojawiła się informacja, że prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz zastanawia się nad przeprowadzeniem referendum lokalnego. W głosowaniu mieszkańcy Świnoujścia mieliby zdecydować o tym czy chcą rozbudowy portu. Czy jednak takie referendum jest możliwe z uwagi na przepisy prawa?
12.10.2016

Umowa frachtowa („Contract of Affreightment”) - w świetle prawa angielskiego. Część I.

Codzienna praktyka obrotu morskiego posługuje się nagminnie angielskim sformułowaniem „contract of affreightment” (umowa frachtowa). Kiedy jednak przychodzi konieczność doprecyzowania tego pojęcia napotyka się równie nagminne i daleko idące rozbieżności i przejawy braku pewnego rozumienia tego pojęcia. Po części przyczyna tego stanu rzeczy tkwi w głębokich często różnicach systemowych poszczególnych ustawodawstw morskich po części zaś w braku jednolitej, uznanej jurydycznie i doktrynalnie definicji tego terminu.
07.08.2016

Odpowiedzialność członków zarządu spółki kapitałowej za zobowiązania podatkowe spółki

Przyjmuje się, że najbardziej bezpieczną formułą prowadzenia działalności gospodarczej jest utworzenie spółki kapitałowej tj. z.o.o lub akcyjnej. Atrakcyjność prowadzenia działalności w takiej formie wynika z braku odpowiedzialności osobistej wspólników i ograniczenie jej do majątku spółki. Niemniej jednak nie można zapominać o zakresie odpowiedzialności podatkowej wynikającej z art. 116 Ordynacji podatkowej.
26.07.2016

Emerytura pomostowa dla marynarzy w praktyce

Pracownicy związani z branżą morską, występując do organów rentowych z wnioskiem o przyznanie wcześniejszej emerytury z uwagi na charakter wykonywanej pracy, często borykają się z wieloma problemami.
01.03.2016

Nowe regulacje i zmiany w zakresie przepisów prawa, które mogą mieć wpływ na branżę morską w 2016 r.

Nadchodzący rok 2016 przynosi dla branży morskiej sporo nowości i zmian w zakresie wiążących ją regulacji prawnych. Dotyczy to zarówno systemu prawa polskiego jak i obowiązujących przepisów międzynarodowych.
23.01.2016

Szeroki zakres 0% stawki VAT dla usług stoczniowych

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług [dalej: „VatU”], usługi świadczone na obszarze portów morskich, polegające na obsłudze środków transportu morskiego lub służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków, podlegają opodatkowaniu według 0% stawki VAT
14.12.2015

Zasady inkorporacji Reguł Hasko-Visbijskich do umów czarterowych – w świetle prawa angielskiego

Międzynarodowa konwencja brukselska o ujednostajnieniu niektórych zasad dotyczących konosamentów z 1924 r. wraz z Protokołem z 1968 r. i 1979 r. (zwane powszechnie „Regułami Hasko-Visbijskimi”) to zasadnicza część międzynarodowej regulacji leżącej u podstaw 90% umów przewozu ładunków morzem.
27.09.2015

Problem z obniżoną stawką VAT przy usługach transportu morskiego i przybrzeżnego pasażerskiego

Zastosowanie przez osoby prowadzące działalność gospodarczą poprawnej stawki podatku od towarów i usług ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego rozliczania się przez przedsiębiorców z budżetem państwa. Stawka podatku obrotowego jest immanentnie związana z profilem i rodzajem prowadzonej działalności gospodarczej.
22.09.2015

Sprawa statku „The Athena” - kwestia „off-hire” zgodnie z NYPE 1946

Doskonałą okazją do zobrazowania klauzuli „off-hire” – netto stał się wyrok angielskiego Sądu Apelacyjnego z dn. 23.10.2013 r. w sprawie Minerva Navigation Inc v. Oceana Shipping AG („The Athena”) [Court of Appeal – 2013 EWCA (iv 1723).
13.09.2015

Pojęcie „Act of God” na przykładzie orzecznictwa i doktryny USA

Zarządzanie ryzykiem stanowi jeden z podstawowych problemów branży morskiej. Przedsiębiorstwa morskie każdego dnia podejmują szereg działań mających zminimalizować ryzyko poniesienia odpowiedzialności za szkody powstałe w toku ich funkcjonowania. Wciąż jednak, pomimo szkolenia załogi spełniającego najwyższe standardy, perfekcyjnego utrzymywania statków oraz zawierania różnego rodzaju umów ubezpieczeniowych, nie jest możliwym 100% zapobieżenie wszelkim ryzykom i potencjalnej odpowiedzialności za szkodę.
16.08.2015

Uwarunkowania prawne wykonywania urządzeń wodnych w pasie technicznym

W poniższym artykule zostanie poruszonych kilka kwestii związanych z prowadzeniem inwestycji budowlanych urządzeń wodnych w tzw. pasie technicznym. Na wstępie należy wyjaśnić szereg definicji ustawowych, którymi należy się posłużyć chcąc przeanalizować to zagadnienie prawne.
11.03.2015

Korzystne zmiany prawne dla marynarzy kupujących na odległość

Wykonując pracę poza stałym miejscem zamieszkania, częstą praktyką jest dokonywanie zakupów przez internet. W związku z tym, warto przybliżyć marynarzom, iż od 25 grudnia 2014 r. wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące zasad e – handlu. Nowe przepisy rewolucjonizują dotychczasowe rozwiązania prawne, rozszerzając ochronę prawną konsumentów kupujących przez internet oraz nakładają na sprzedawcę dodatkowe obowiązki informacyjne oraz przyznają konsumentowi szerszy wachlarz uprawnień z tytułu rękojmi sprzedawcy.
17.12.2014

Podatki marynarskie: Brazylia, a niejednolite stanowiska organów podatkowych w kwestii prawa do zastosowania ulgi abolicyjnej

Niniejszy artykuł ma na celu zobrazowanie coraz poważniejszego problemu, który dotyczy zastosowania ulgi abolicyjnej przez polskie urzędy skarbowe względem marynarzy. Podkreślić należy, iż stanowisko Kancelarii w kwestii prawa do zastosowania ulgi abolicyjnej w odniesieniu do Brazylii (Guernsey, Norwegii w 2014 roku, Singapuru od 01.01.2015, Arabii Saudyjskiej, Kataru) jest w dalszym ciągu niezmienne, gdyż wynika z powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
16.12.2014

Odpowiedzialność kapitana statku w praktyce i teorii. Część II

Problem odpowiedzialności prawnej kapitana statku to zagadnienie bardzo szerokie, które mogłoby być przedmiotem serii artykułów. Niemniej jednak, w poniższym artykule wskażemy na wybrane kwestie dotyczące sytuacji prawnej kapitana statku biorąc pod uwagę polskie regulacje kodeksowe i doświadczenia praktyczne. Część II
02.12.2014

Podatek od nieruchomości w portach – podsumowanie warsztatów

Zwolnienie od podatku budowli infrastruktury portowej, zagadnienia budowli znajdujących się pod wodą poza lądem, prowadzenie ewidencji dla celów podatku od nieruchomości, kwestie opodatkowania tymczasowych obiektów budowlanych, granica uznawania obiektów budowlanych za trwale związanych z gruntem – to tylko część problemów omawianych na warsztatach organizowanych przez firmę Personalities.
29.11.2014

Zaginięcie marynarza a odszkodowanie wskutek śmierci z tytułu nieszczęśliwego wypadku

Praca na morzu jest zajęciem związanym ze znacznym stopniem ryzyka. Mając to na względzie, marynarze często zawierają z trudniącymi się tym podmiotami umowy ubezpieczenia na wypadek śmierci na skutek nieszczęśliwego wypadku, który z reguły rozumiany jest jako przypadkowe, nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną.
15.11.2014

Odpowiedzialność armatora za szkodę spowodowaną zderzeniem statków w kodeksie morskim

Na wstępie należy wskazać kim jest armator w rozumieniu kodeksu morskiego. Zgodnie z art. 7 kodeksu morskiego jest nim ten, kto we własnym imieniu uprawia żeglugę statkiem morskim własnym lub cudzym. Mogą nim być zarówno osoby fizyczne, także w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz osoby prawne, w tym spółki prawa handlowego, przedsiębiorstwa państwowe, uczelnie publiczne, urzędy i związki sportowe. Aktualny wykaz podmiotów będących armatorami w stosunku do statków morskich, statków śródlądowych, jachtów morski
05.11.2014

Prawo morskie: Areszty i zwolnienia statków - zagadnienia praktyczne

Areszt statku jest skuteczną i mocną bronią wierzyciela przeciwko dłużnikowi prowadzącemu działalność żeglugową. Często sama jego groźba jest wystarczająca, aby dłużnik z obawy przed unieruchomieniem jego statku w porcie, spełnił swoje zobowiązanie. Dokonanie aresztu nie jest jednak ani łatwe, ani tanie, a niezasadny areszt może się odbić finansowo na wierzycielu.
09.10.2014

Dlaczego pomorskie organy podatkowe usiłują bezzasadnie odmawiać polskim marynarzom pracującym dla norweskich armatorów ulgi abolicyjnej?

Kwestia zmian obowiązujących od 01.01.2014 roku w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską, a Norwegią, była wielokrotnie opisywana przez autora niniejszego artykułu. W oparciu o znowelizowany art. 14 ust. 3 Konwencji, Norwegii stwierdzić, należy, iż Norwegii będzie przysługiwało prawo do opodatkowania polskich marynarzy zatrudnionych na statkach zarejestrowanych w Norwegii pod banderą NOR lub operujących na szelfie norweskim.
15.04.2014

Arabia Saudyjska-problemy z ulgą abolicyjną przez wzgląd na błędne interpretacje organów podatkowych

Błędna interpretacja przepisów przez organy podatkowe może spowodować zróżnicowanie sytuacji prawnej polskich obywateli przez wzgląd na okoliczności, na które podatnicy nie mają najmniejszego wpływu, które wynikają z błędnych interpretacji przepisów dokonywanych przez organy lub ich nadinterpretacji.
09.04.2014

Dziękujemy za wysłane grafiki.