ew
Sąd Konstytucyjny Egiptu uznał w sobotę za nieważne wszystkie orzeczenia innych sądów dotyczące umowy między Kairem a Rijadem o przekazaniu wysp na Morzu Czerwonym Arabii Saudyjskiej. Wskazał, iż tylko władza ustawodawcza może decydować o tym porozumieniu.
Sobotnie orzeczenie unieważnia wszystkie dotychczasowe wyroki egipskich sądów w sprawie umowy, niezależnie czy uznawały one porozumienie za zgodne z prawem czy też nie - wskazuje Associated Press. Egipskie sądy różniły się w orzecznictwie dotyczącym umowy o przekazaniu wysp Tiran i Sanafir. Niektóre, w tym Naczelny Sąd Administracyjny, wyrokowały o jej nieważności, wskazując na suwerenne prawo Egiptu do dysponowania swoim terytorium. W ocenie agencji Reutera sobotnia decyzja Sądu Konstytucyjnego kończy "prawne wyzwania" w sprawie przekazania wysp.
Orzeczenie sądu poprzedza wizytę księcia Muhammada ibn Salmana as-Sauda, który w niedzielę udaje się na dwa dni do Egiptu. Jest to pierwsza podróż zagraniczna następcy tronu Arabii Saudyjskiej.
Umowę o retrocesji wysp zatwierdził egipski rząd podczas wizyty w Kairze saudyjskiego króla Salmana w 2016 roku. Decyzja ta doprowadziła do największych demonstracji w trakcie prezydentury Abd el-Fataha es-Sisiego. Zdaniem wielu obywateli, polityków i działaczy była ona niezgodna z konstytucją.
W czerwcu 2017 roku zgodę na przekazanie wysp Arabii Saudyjskiej wyraził egipski parlament, a prezydent Sisi ratyfikował umowę. Na wniosek rządu Sąd Konstytucyjny rozpoczął postępowanie mające na celu wskazanie orzecznictwo którego z sądów jest wiążące i czy nie zostały naruszone prerogatywy władzy legislacyjnej i wykonawczej.
Sisi i jego stronnicy twierdzą, że wyspy Tiran i Sanafir zostały jedynie przekazane pod zarząd Egiptowi w latach 50. XX wieku oraz że to rząd i parlament mają prawo zawierać umowy międzynarodowe. Przeciwnicy umowy łączą przekazanie wysp z finansowym wsparciem ze strony Arabii Saudyjskiej dla Sisiego, zarzucając mu sprzedaż terytorium kraju. Twierdzą, że egipska suwerenność rozciąga się na wyspy od 1906 roku, kiedy to Arabia Saudyjska nawet nie istniała.
Wysepki położone w strategicznej zatoce Akaba u wybrzeży półwyspu Synaj zostały oddane w użytkowanie Egiptowi, aby umożliwić stałą obecność sił międzynarodowych strzegących pokoju pomiędzy Izraelem i Egiptem. Tiran (o powierzchni 80 km kwadratowych) znajduje się w największym przewężeniu cieśniny stanowiącej ważne połączenie dla portów jordańskich oraz izraelskich. Wyspa zajmowana jest wyłącznie przez amerykańskich oraz egipskich żołnierzy. Wstęp na Tiran oraz wyspę Sanafir (o powierzchni 32 km kwadratowych) jest zabroniony.
Rijad i Kair współpracują w wielu kwestiach regionalnych. Wspólnie toczą wojnę w Jemenie i uczestniczą w blokadzie Kataru w celu zmniejszenia wpływów Iranu, głównego rywala Arabii Saudyjskiej na Bliskim Wschodzie.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych