• <
nauta_2024

Ważny moment w pracach nad brytyjskim kuzynem „Miecznika”. Fregaty typu 31 otrzymają kluczowe wyposażenie od Thales

05.09.2025 11:56 Źródło: Thales
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Ważny moment w pracach nad brytyjskim kuzynem „Miecznika”. Fregaty typu 31 otrzymają kluczowe wyposażenie od Thales
Fot. Royal Navy

Firma Thales poinformowała o pomyślnym zakończeniu fabrycznych testów odbiorczych (Factory Acceptance Test, FAT) systemów dowodzenia walką (misyjne i bojowe), w związku z ich planowaną implementacją na fregatach typu 31, które wejdą w skład Royal Navy. Podobne wyposażenie otrzymają polskie okręty w ramach programu „Miecznik”.

Trwająca budowa pięciu fregat określanych też jako seria Inspiration miała za sobą w tym roku szereg „kamieni milowych”, a wśród tych najbardziej widowiskowych było wodowanie w czerwcu tego roku pierwszego z okrętów tej serii, przyszłego HMS Venturer. Pracę nad tymi jednostkami jako główny wykonawca wykonuje koncern Babcock, w swojej szkockiej stoczni w Rosyth.

Czytaj więcej: Pierwszy rejs "brytyjskiego Miecznika"

Wodowanie przyszłego HMS Venturer, fot. Babcock


Niemniej istotne były testy systemu zarządzania walką (CMS) firmy Thales, TACTICOS. Stanowi on centrum operacyjne wspomnianych fregat typu 31, będąc kluczowym, spinającym wiele innych systemów punktem dowodzenia i podejmowania decyzji w ramach złożonego wyposażenia tych okrętów, tworząc tzw. naczynia połączone. Firma wskazuje tu na wydajność tego systemu, wspierającego sterowanie czujnikami, kompilację obrazu, ocenę sytuacji, wsparcie działań i sterowanie uzbrojeniem. To klucz dla skuteczności operacyjnej okrętu, biorąc pod uwagę współczesną, rosnąca automatyzację wyposażenia pokładowego, a także cyfryzację.

– Pomyślne zakończenie testów FAT dla systemów misji i walki (Mission and Combat Systems FAT) stanowi kolejny znaczący krok naprzód dla programu typu 31 i odzwierciedla siłę naszej współpracy z Thales i naszymi szerszymi partnerami branżowymi. Wspólnie zapewniamy Royal Navy światowej klasy możliwości i tworzymy solidne podstawy dla przyszłości fregat serii Inspiration – przekazał Paul Watson, dyrektor zarządzający projektem Arrowhead w Babcock.

– Współpracując ściśle z naszymi kolegami z Royal Navy i Babcock, z przyjemnością zakończyliśmy ten kluczowy etap rozwoju nowych fregat typu 31 dla Royal Navy. To kolejny dowód na to, że Thales jest w stanie dostarczać zintegrowane systemy misji morskich spełniające najwyższe standardy – zaznaczył Andy Laing, dyrektor zarządzający Above Water Systems UK w Thales.

Test FAT systemu misji został ukończony pod koniec kwietnia 2025 roku. Zrealizował go międzynarodowy zespół Thales, w ścisłej współpracy z partnerami branżowymi. Po tym program przejdzie do testów lądowych w Shore Integration Facility, a następnie zostanie zainstalowany na pokładzie HMS Venturer, pierwszej z pięciu fregat typu 31 Inspiration, która znajduje się w fazie doposażania po zwodowaniu. Jej przekazanie do służby ma nastąpić w 2026 lub 2027 roku.

Wizualizacja fregaty typu 31, fot. Babcock


Fregaty typu 31 (określane też jako typ Inspiration) Będzie miał 138,7 metrów długości i wyporność wynoszącą 5 700 ton. Zasięg ma wynosić 9000 mil morskich, a prędkość sięgać do 28 węzłów. W zależności od konfiguracji i wyposażenia, ilość członków załogi ma wahać się od 80 do 100, a w maksymalnym wariancie do 160. Przy tych rozmiarach świadczy to o znacznej informatyzacji oraz automatyzacji technologii, jaka ma znaleźć się na okręcie. Napęd mają stanowić cztery silniki diesla Rolls Royce/MTU 20V 8000 M71 (8,2 MW) oraz cztery generatory Rolls Royce/MTU 16V 2000 M41B (900 kW).

Okręt będzie posiadał także hangar i lądowisko dla śmigłowca Wildcat lub Merlin, a także łodzie typu RHIB i bezzałogowe pojazdy nawodne i podwodne. Wyposażenie to uzupełni najprawdopodobniej też sześć dwudziestostopowych kontenerów (TEU) zapewniając wymianę i dostosowanie sprzętu do wykonywania konkretnych zadań czy operacji.

Uzbrojenie będą stanowić automatyczna armata morska Bofors Mk 110 57 mm, dwie automatyczne armaty morskie Bofors 40 Mk4 40 mm, cztery karabiny maszynowe 7,62 mm, cztery karabiny maszynowe M134, a także wyrzutnie pionowego startu (VLS) Mark 41, a także 32-komorowy system wyrzutni Mark 41 VLS, który ma otrzymać m.in. pociski manewrujące BGM-109 i pociski przeciwlotnicze Sea Ceptor.

Brytyjska seria nie jest jedyną opartą na platformie Arrowhead 140. To także wzór dla polskich fregat programu „Miecznik” oraz indonezyjskich określanych jako „Czerwono-Białe” (Fregat Merah Putih). W przypadku jednostek dla Polski, powstających w PGZ Stoczni Wojennej, także te otrzymają system TACTICOS. Stąd prace nad typem 31, jako mającym sporo podobieństw, budzą duże zainteresowanie w kraju, biorąc pod uwagę także współpracę między PGZ oraz Babcock. Aktualnie trwa budowa dwóch z trzech zaplanowanych okrętów, które mają wejść do służby do 2031 roku. Na grudzień br. zaplanowano położenie stępki pod przyszły ORP Burza, natomiast w sierpniu 2026 roku odbędzie się wodowanie przyszłego ORP Wicher.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.