Najnowszy okręt wojenny Royal Navy po raz pierwszy wypłynął na wodę na oczach mieszkańców stolicy Szkocji.
HMS Venturer – pierwsza z pięciu fregat typu 31, które będą patrolować oceany w drugiej połowie XXI wieku – została w sobotni wieczór odholowana pod trzema kultowymi przeprawami Forth Crossings, aby dokończyć jej budowę w Rosyth. Na pokładzie jednostki podczas długiej na 11 mil podróży znajdowała się część załogi, a także stoczniwocy i inżynierowie z Babcock International Group, którzy pracowali nad okrętem od czasu cięcia pierwszej blachy we wrześniu 2021 roku. Przypomnijmy, że pod koniec maja HMS Venturer opuścił halę montażową i został następnie sprowadzony na specjalną, częściowo zanurzalną barkę, z której wyruszył na miejsce wodowania.
Czytaj więcej: Tak będzie się również prezentował „Miecznik"? Babcock wyprowadza z hali pierwszą fregatę typu 31. Wodowanie lada moment
Operacja rozpoczęła się w poniedziałek, kiedy barka z okrętem "na pokładzie" opuściła Rosyth i dopłynęła do wód wystarczająco głębokich i osłoniętych, aby umożliwić wykonanie delikatnego manewru opuszczenia jednostki na wodę u wybrzeży Leith. Po przycumowaniu holowników fregatę odholowano z powrotem w górę rzeki w jej „dziewiczy rejs” z udziałem członka załogi przyszłego HMS Venturer, kmdr. por. Chrisa Cozensa.
„To imponujące widzieć dumę i pracę zespołową w sztabie przemysłowym, MOD i Royal Navy. Jest jeden cel, aby uczynić Type 31 najlepszym, jakim może być i być fregatą nowej generacji, zapewniającą bezpieczeństwo morskie i pomoc humanitarną w przypadku katastrof na całym świecie” - stwierdził oficer.
Zarówno Type 31, jak i Miecznik są oparte na ten samej platformie projektowej, zwanej Arrowhead 140. Oznacza to podobną konstrukcję i długość (ok. 138,7 metra), niemniej polski okręt będzie nieco większy wypornościowo od swojego brytyjskiego "krewniaka" (7000 ton polskiego okrętu wobec 5700 ton brytyjskiego). Niemniej jednostki mają cechować się podobnymi rozwiązaniami, czego przykładem jest choćby charakterystyczny dziób, poprawiający efektywność paliwową i stabilność.
New frigate @HMSVenturerRN sailed under the 3 #Forth bridges after a week-long operation to float the navy's first Type 31 frigate.
— Royal Navy (@RoyalNavy) June 15, 2025
The ship was towed by tugs from Leith back to Rosyth where @Babcockplc will complete work on her. https://t.co/bQfj6pVc8N pic.twitter.com/ITopZN8aa1
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów