HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) i Huntington Ingalls Industries (HHI) podpisały umowę w związku rozszerzeniem współpracy w zakresie budowy i serwisu okrętów wchodzących w skład sił morskich USA, a także statków pływających pod amerykańską banderą. W ten sposób oba podmioty, odpowiednio giganci branży stoczniowej Korei Południowej i USA, mają rozwijać wspólnie ofertę na rzecz rozwoju przemysłu stoczniowego w USA. Korea Południowa podkreśla tu swoją inicjatywę „Make American Shipbuilding Great Again”, acz pojawia się tu pytanie, na ile wpisuje się to realnie w zapowiadane przez Donalda Trumpa odrodzenie amerykańskiego przemysłu stoczniowego.
Do podpisania umowy doszło podczas wspólnego wydarzenia, które miało miejsce podczas forum Współpracy Gospodarczej Azji i Pacyfiku. To także potwierdzenie wielomiliardowych inwestycji południowokoreańskich w amerykański przemysł stoczniowy. Celem porozumienia jest przyspieszenie realizacji zleceń w sprawie budowy i serwisowania tak statków, jak i okrętów. Co istotne, szczególnie to ostatnie odbywałoby się także w zakładach stoczniowych w Korei Południowej. Przedstawiciele HD HHI i HII mieli też rozmawiać na temat współpracy w zakresie wymiany wiedzy i transferu technologii w zakresie rozwoju przemysłu stoczniowego w obu państwach.
– To początek głębszej współpracy nie tylko między naszymi firmami, ale także między naszymi krajami, która będzie wspierać trwałe zmiany w przemyśle stoczniowym wojskowym i komercyjnym w Ameryce. Cieszymy się na współpracę z HHI, rządami Stanów Zjednoczonych i Korei Południowej oraz naszymi klientami w celu przekształcenia bazy przemysłowej przemysłu stoczniowego w Stanach Zjednoczonych i umożliwienia przyspieszenia produkcji w naszych stoczniach – powiedział Eric Chewning, wiceprezes HII ds. systemów morskich i strategii korporacyjnej.
– Dzięki wspólnemu udziałowi w programach zamówień Marynarki Wojennej USA i inwestycjom mającym na celu utworzenie baz produkcji okrętów w Stanach Zjednoczonych, kluczowe gałęzie przemysłu obu krajów robią ważny krok w kierunku głębszej współpracy strategicznej. Jesteśmy przekonani, że to partnerstwo wygeneruje silne synergie, łącząc najnowocześniejsze technologie budowy okrętów w Korei z silną konkurencją rynkową amerykańskiego sektora obronnego – podkreślił Joo Won-ho, prezes HD HHI.
Porozumienie opiera rozszerza strategiczne zaangażowanie wokół czterech kluczowych priorytetów, czyli wzmocnienie i rozbudowa amerykańskiej bazy przemysłu stoczniowego poprzez poszukiwanie wspólnych inwestycji w rozproszone i elastyczne budownictwo okrętowe, poszukiwanie możliwości strategicznej współpracy w programach budowy okrętów pomocniczych Marynarki Wojennej, wykorzystując połączone doświadczenie obu firm, współpraca w zakresie najlepszych praktyk inżynieryjnych, badawczo-rozwojowych i wdrażania technologii w takich obszarach jak sztuczna inteligencja/uczenie maszynowe (AI/ML), robotyka i automatyka, a także wzmocnienie wsparcia cyklu "życia" amerykańskich okrętów w rejonie Indo-Pacyfiku.
Dokument jest też następstwem umowy, jaką obie stocznie podpisały w kwietniu tego roku. Ich celem jest wykorzystanie doświadczenia i posiadanych zasobów celem rozwoju innowacji technologicznych, maksymalizacji wydajności produkcji i wzmocnienia globalnego przemysłu obronnego. Więcej pisaliśmy o tym w tekście pt. Porozumienie gigantów? Czołowe zakłady stoczniowe z USA i Korei Południowej rozpoczynają współpracę.
Południowokoreańska stocznia z siedzibą w Ulsan jest też zainteresowania zakupem zakładu na terenie USA, z myślą o spełnieniu amerykańskich wymagań pod kątem budowy jednostek morskich w kraju. Jednocześnie idzie tu podobną drogą jak rodzima Hanwha Ocean, która w ubiegłym roku sfinalizowała zakup zakładu w Filadelfii, znany obecnie jako Hanwha Philly Shipyard, prowadząc tam już komercyjne zlecenia na statki towarowe. Co należy zaznaczyć, HD HHI może być zainteresowany udziałem w przyszłym zleceniu na niszczyciele dla US Navy, mające zastąpić najstarsze okręty typu Arleigh Burke, w ramach projektu DDG(X).
Czytaj więcej: Kolejna stocznia z Korei Południowej wejdzie do USA? Ma zamiar kupić tamtejszy zakład
Warto nadmienić, że w 2024 roku HD HHI uzyskał certyfikat uprawniający do udziału w przetargach amerykańskiej marynarki wojennej na usługi MRO (konserwacja, naprawa i remont). Z kolei we wrześniu br. koncern rozpoczął swoje pierwsze zlecenie naprawcze na okręcie USNS Alan Shepard, co miało miejsce w stoczni HD Hyundai Mipo, mieszczącej się także w południowokoreańskim Ulsan. Firma chce w przyszłości bardziej zaangażować się w tego rodzaju usługi z myślą o siłach morskich USA działających intensywnie w rejonie Indo-Pacyfiku.
To jak i planowany zakup stoczni w USA budzi mieszane odczucia wśród komentatorów, gdyż wydaje się kłócić z ideą przyświecającą prezydenturze Donalda Trumpa, zapowiadającego na początku tego roku „odrodzenie” krajowej branży stoczniowej. Ma to oznaczać przede wszystkim budowę statków i okrętów nie tylko dla krajowych odbiorców, ale też z myślą o eksporcie. Jednakże fakt, że miałoby się to odbyć w ramach de facto oddziałów zagranicznych koncernów, jak w przypadku już obecnych na amerykańskim rynku australijskiego Austal oraz włoskiego Fincantieri, wydaje się nieco przeczyć tym ambicjom.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii