• <
nauta_2024

Ultranowoczesny norweski statek offshore powstanie w chorwackiej stoczni (foto)

14.02.2021 15:22 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Ultranowoczesny norweski statek offshore powstanie w chorwackiej stoczni (foto)

Partnerzy portalu

Ultranowoczesny norweski statek offshore powstanie w chorwackiej stoczni (foto) - GospodarkaMorska.pl
źródło: Triumph Subsea Services

Triumph Subsea Services zawarł niedawno umowę z chorwacką stocznią Brodosplit JSC na budowę uniwersalnych statków do obsługi instalacji offshore i innych systemów podwodnych. Jednostki zostaną zbudowane i wyposażone w całości w należącym do DIV Shipbuilding Group zakładzie Brodosplit w Splicie w Chorwacji. Na razie stoczniowcy z Chorwacji dostali do wykonania jednen statek z serii. 

W planie 3 statki

Operator przewiduje kontrakt na kolejne 3 statki. Będzie to Field Development Vessel (FDV). W Splicie zbudowany zostanie  kadłub o numerze 495. Statek otrzyma nazwę FDV Chronos. Zaplanowano, że pierwsze cięcie stali  będzie w marcu lub kwietniu br., a statek powinien znaleźć się we flocie armatora w IV kwartale 2023 r. Jednostki FDV zamówione przez Triumph Subsea Services (TSS) są tak wyposażone, że będą mogły wykonywać   prawie wszystkich zadania realizowane przy  budowlach podmorskich. TSS przewiduje dla nich wykonywanie prac  na rynkach offshore ropy naftowej i gazu, telekomunikacji podmorskiej, przy platformach i instalacjach wycofywanych z eksploatacji oraz przy budowie morskich farm wiatrowych. Więc może statki tego operatora pojawią się i na polskich morskich farmach wiatrowych. 

FDV Chronos to zaawansowana technicznie jednostka, która spełnia wszystkie wyśrubowane normy ekologiczne (Net Zero) dla statków zeroemisyjnych.  i przyszłościowe, wielofunkcyjne statki konstrukcyjne dostępne obecnie na rynku.  Oprócz wyposażenia standardowego, jednostka wyposażona zostanie w podwodne roboty wielofunkcyjne, które mogą działać w różnych konfiguracjach.  Na statku będą modułowe systemy układania rur zarówno na wodach  płytkich, jak i głębokich. Rurociągi mogą być instalowane w konfiguracjach S Lay (przy użyciu wysięgnika rufowego) lub J Lay (opuszczane pionowo na dno). 

Kurs na „Net Zero”

„Naszym celem było opracowanie, zbudowanie i eksploatacja prawdziwej floty statków „Net Zero” do 2035 roku lub wcześniej” – wyjaśnia armator i podkreślił: „Uważamy, że jesteśmy teraz na dobrej drodze do osiągnięcia tych celów Net Zero do 2030 roku dzięki licznym innowacjom i nowościom branżowym zastosowanym w FDV Chronos”. Faktycznie, do projektowania i wykonania wyposażenia statku kierownictwo TSS wybrało partnerów z najwyższej półki. Projekt jednostki powstał w komputerach Skispteknisk.  Na projektach wnętrz i ich wyposażeniu armator da zarobić Capital C Design oraz ALMACO. Wezmą one udział w produkcji i montażu pomieszczeń mieszkalnych statków. Systemy (HVAC + R) związane z ogrzewaniem, wentylacją i klimatyzacją oraz chłodnictwem wykona Novenco. Dźwigi, bębny do układania kabli i urządzenia wspomagające, w tym RDS i VLS oraz systemy odzyskiwania energii Powerblade™. 

Kongsberg wyposaży jednostkę w zintegrowane systemy sterowania wszystkimi praktycznie urządzeniami. Na mostku będzie więc cały mózg koordynujący działanie pędników, systemów odzyskiwania mocy i energii, urządzeń pokładowych oraz innych systemów, w tym  wciągarek. Ponieważ zakłada się, że jednostka może działać w rejonach zagrożonych piractwem, jednostka wzmocniona zostanie wyposażeniem zapewniającym półaktywną ochronę załogi i statku. Na pokładzie znajdą się systemy: ratowniczy  MOBtronic ™ i NiDAR ™ pozwalające na wykrywanie zagrożeń, nadzór i zwalczanie piractwa.  MOBtronic jest to automatyczny system alarmowania „człowiek za burtą”.  Umożliwia  natychmiastowe wykrywanie, określanie zagrożenia i ratowania człowieka, który wypadł  za burtę statku. Pozwala również  na ratowanie konstrukcji która znalazła się za burtą. NiDAR jest to system nadzoru dalekiego zasięgu. Wykorzystywany jest na statkach i okrętach NATO do ochrony jednostek przed zagrożeniem z powietrza, z powierzchni morza i z podwody. Tak więc na tym innowacyjnym projekcie 

Zarobią głównie Norwegowie

Jak przystało na armatora norweskiego, większość zamówień ulokowana została bowiem w firmach norweskich albo skandynawskich. Jednak w przypadku wyposażenia w zaawansowane technologicznie pojazdy podwodne i manipulatory Triumph Subsea Services postawił na amerykańską technologię Houston Mechatronics.  Trudno dzisiaj porównać cokolwiek do robota Aquanaut, zastępującego pod wodą człowieka.  Również  elektryczne manipulatory Olimpic WROV nie mają sobie dzisiaj równych jeśli chodzi o wykonywanie skomplikowanych czynności w trudnych lub niedostępnych miejscach. Oczywiście skorzystano również z norweskich pojazdów podwodnych produkowanych przez Kystdesign i podwodnych urządzeń inspekcyjnych wytwarzanych przez Eelume z Trondheim. 

Triumph Subsea Services to firma technologiczna, działająca od około 500 lat na rynku usług związanych z eksploracją i eksploatacją zasobów mórz.  Zatrudnia zespół światowej klasy specjalistów, inżynierów, naukowców, ekologów i oceanografów specjalizujących się w działalności związanej z błękitną gospodarką.

Statek o długości ponad 200 m i szerokości 35 m będzie mógł pomieścić 240 osób personelu. Kadłub będzie umożliwiał pływanie w warunkach zalodzenia. Jego autonomiczność określono na 240 dni pracy. W przypadku ciągłego ruchu zasoby paliwa ograniczają autonomiczność do 60 dni. W celu wykonywania zadań wynikających z przeznaczenia FDV Chronos zostanie wyposażony w 2 teleskopowe dźwigi 600-tonowe oraz 2 dźwigi 200-tonowe, systemy do układania kabli oraz kable światłowodowe oraz bębny. Wyposażenie dopełniają pojazdy podwodne, manipulatory i inne urządzenia pozwalające na wykonywanie zdalnych operacji pod wodą i w trudnych warunkach. Szkoda, że zamówienia na tak innowacyjne jednostki nie są lokowane w polskich stoczniach? Wszak nasze stocznie mają na rynku skandynawskim silną pozycję w budowaniu kompletnych jednostek przyjaznych środowisku. A z Oslo do Gdańska lot samolotem trwa tylko jedną godzinę.

Tekst: Marek Grzybowski

Zdjęcia: Triumph Subsea Services, https://www.triumph-subsea.com/fdv-new-builds


etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.