• <
smartre_2023

Trawler Ecofive doceniony za innowacje

gm

14.12.2022 13:21
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Trawler Ecofive doceniony za innowacje

Partnerzy portalu

Trawler Ecofive doceniony za innowacje - GospodarkaMorska.pl
Źródło: Ulstein

Będący w budowie trawler fabryczny Ecofive, nad którym pracują wspólnie inżynierowie z Bluewild i Ulstein, został nagrodzony podczas tegorocznego Nor-Fishing jako najbardziej innowacyjny projekt.

Ecofive to jednocześnie nazwa nowego standardu jednostek rybackich, jaki opracował Bluewild, oraz powstającego trawlera, pierwszego statku, w którym założenia owego standardu się zmaterializują. Sama nazwa „Ecofive” to skrót od „Eco-friendly Fishing Vessel”, czyli „ekologiczna jednostka rybacka”. Nad budową trawlera fabrycznego o tej nazwie pracuje grupa Ulstein wspólnie z Bluewild. Jednostka powstaje w Westcon Yards w norweskim Ølen i ma być gotowa do akcji na początku 2024 roku. Podczas tegorocznych targów Nor-Fishing projekt został doceniony za innowacyjność.

Jednymi z założeń nowego standardu, którego ucieleśnieniem stanie się trawler Ecofive, są mniejszy wpływ na środowisko naturalne i bezpieczniejsze połowy. Cele te mają się spełnić dzięki zaprojektowanym przez Bluewild układoiw napędowemu i zupełnie nowemu rozwiązaniu do podejmowania na pokład ryb. To właśnie za te innowacje Ecofive został nagrodzony na Nor-Fishing.

W celu obniżenia emisji, statek wyposażony będzie w wydajny system hybrydowy z dwiema śrubami. Rozwiązanie ma sprawić, że Ecofive będzie zużywał mniej paliwa.

– Dzięki analizom i testom zbiorników szacujemy, że ten hybrydowy system, wraz z innymi środkami oszczędzania energii na pokładzie, zapewni co najmniej 25-procentowe zmniejszenie zużycia paliwa i emisji w porównaniu z odpowiednim nowoczesnym trawlerem obsługującym ten typ połowów. W niektórych operacjach oszczędności mogą przekroczyć 40 procent – mówi Tore Roaldsnes, dyrektor zarządzający Bluewild.

Firma, którą zarządza Roaldsnes, opracowała także zupełnie nowy system obsługi włoków.

– Nowy system obsługi włoków wciąga ryby do wypełnionego wodą stanowiska połowowego na statku poniżej linii wodnej. Ryby nie opuszczają wody, a zatem nie są narażone na takie same obciążenia, jak podczas wciągania worka z włokiem na pokład powyżej ślizgu przed opróżnieniem go do pojemników odbiorczych – tłumaczy Roaldsnes. – Ze zbiorników odbiorczych żywe ryby są wysyłane do części fabrycznej, gdzie po ogłuszeniu, wykrwawieniu i schłodzeniu są gromadzone w zbiornikach buforowych według gatunku i wielkości. Każdy gatunek i rozmiar będzie dalej przetwarzany, aby uzyskać różne produkty: filet, głowę, skórę i olej – opowiada dyrektor Bluewild.

Nowe rozwiązanie do odbioru i przechowywania złowionych ryb powstaje dzięki Ulstein i producentem sprzętu Evotec. Roaldsnes twierdzi, że jednym z najważniejszych ze skutków nowego systemu jest wyższa jakość połowów i bezpieczniejsza praca na pokładzie.

– Jeśli to rozwiązanie zadziała zgodnie z planem, pomoże zrewolucjonizować branżę – dodaje.


Partnerzy portalu

seatech_390x100_2022

Dziękujemy za wysłane grafiki.