Będący w budowie trawler fabryczny Ecofive, nad którym pracują wspólnie inżynierowie z Bluewild i Ulstein, został nagrodzony podczas tegorocznego Nor-Fishing jako najbardziej innowacyjny projekt.
Ecofive to jednocześnie nazwa nowego standardu jednostek rybackich, jaki opracował Bluewild, oraz powstającego trawlera, pierwszego statku, w którym założenia owego standardu się zmaterializują. Sama nazwa „Ecofive” to skrót od „Eco-friendly Fishing Vessel”, czyli „ekologiczna jednostka rybacka”. Nad budową trawlera fabrycznego o tej nazwie pracuje grupa Ulstein wspólnie z Bluewild. Jednostka powstaje w Westcon Yards w norweskim Ølen i ma być gotowa do akcji na początku 2024 roku. Podczas tegorocznych targów Nor-Fishing projekt został doceniony za innowacyjność.
Jednymi z założeń nowego standardu, którego ucieleśnieniem stanie się trawler Ecofive, są mniejszy wpływ na środowisko naturalne i bezpieczniejsze połowy. Cele te mają się spełnić dzięki zaprojektowanym przez Bluewild układoiw napędowemu i zupełnie nowemu rozwiązaniu do podejmowania na pokład ryb. To właśnie za te innowacje Ecofive został nagrodzony na Nor-Fishing.
W celu obniżenia emisji, statek wyposażony będzie w wydajny system hybrydowy z dwiema śrubami. Rozwiązanie ma sprawić, że Ecofive będzie zużywał mniej paliwa.
– Dzięki analizom i testom zbiorników szacujemy, że ten hybrydowy system, wraz z innymi środkami oszczędzania energii na pokładzie, zapewni co najmniej 25-procentowe zmniejszenie zużycia paliwa i emisji w porównaniu z odpowiednim nowoczesnym trawlerem obsługującym ten typ połowów. W niektórych operacjach oszczędności mogą przekroczyć 40 procent – mówi Tore Roaldsnes, dyrektor zarządzający Bluewild.
Firma, którą zarządza Roaldsnes, opracowała także zupełnie nowy system obsługi włoków.
– Nowy system obsługi włoków wciąga ryby do wypełnionego wodą stanowiska połowowego na statku poniżej linii wodnej. Ryby nie opuszczają wody, a zatem nie są narażone na takie same obciążenia, jak podczas wciągania worka z włokiem na pokład powyżej ślizgu przed opróżnieniem go do pojemników odbiorczych – tłumaczy Roaldsnes. – Ze zbiorników odbiorczych żywe ryby są wysyłane do części fabrycznej, gdzie po ogłuszeniu, wykrwawieniu i schłodzeniu są gromadzone w zbiornikach buforowych według gatunku i wielkości. Każdy gatunek i rozmiar będzie dalej przetwarzany, aby uzyskać różne produkty: filet, głowę, skórę i olej – opowiada dyrektor Bluewild.
Nowe rozwiązanie do odbioru i przechowywania złowionych ryb powstaje dzięki Ulstein i producentem sprzętu Evotec. Roaldsnes twierdzi, że jednym z najważniejszych ze skutków nowego systemu jest wyższa jakość połowów i bezpieczniejsza praca na pokładzie.
– Jeśli to rozwiązanie zadziała zgodnie z planem, pomoże zrewolucjonizować branżę – dodaje.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów