Będący w budowie trawler fabryczny Ecofive, nad którym pracują wspólnie inżynierowie z Bluewild i Ulstein, został nagrodzony podczas tegorocznego Nor-Fishing jako najbardziej innowacyjny projekt.
Ecofive to jednocześnie nazwa nowego standardu jednostek rybackich, jaki opracował Bluewild, oraz powstającego trawlera, pierwszego statku, w którym założenia owego standardu się zmaterializują. Sama nazwa „Ecofive” to skrót od „Eco-friendly Fishing Vessel”, czyli „ekologiczna jednostka rybacka”. Nad budową trawlera fabrycznego o tej nazwie pracuje grupa Ulstein wspólnie z Bluewild. Jednostka powstaje w Westcon Yards w norweskim Ølen i ma być gotowa do akcji na początku 2024 roku. Podczas tegorocznych targów Nor-Fishing projekt został doceniony za innowacyjność.
Jednymi z założeń nowego standardu, którego ucieleśnieniem stanie się trawler Ecofive, są mniejszy wpływ na środowisko naturalne i bezpieczniejsze połowy. Cele te mają się spełnić dzięki zaprojektowanym przez Bluewild układoiw napędowemu i zupełnie nowemu rozwiązaniu do podejmowania na pokład ryb. To właśnie za te innowacje Ecofive został nagrodzony na Nor-Fishing.
W celu obniżenia emisji, statek wyposażony będzie w wydajny system hybrydowy z dwiema śrubami. Rozwiązanie ma sprawić, że Ecofive będzie zużywał mniej paliwa.
– Dzięki analizom i testom zbiorników szacujemy, że ten hybrydowy system, wraz z innymi środkami oszczędzania energii na pokładzie, zapewni co najmniej 25-procentowe zmniejszenie zużycia paliwa i emisji w porównaniu z odpowiednim nowoczesnym trawlerem obsługującym ten typ połowów. W niektórych operacjach oszczędności mogą przekroczyć 40 procent – mówi Tore Roaldsnes, dyrektor zarządzający Bluewild.
Firma, którą zarządza Roaldsnes, opracowała także zupełnie nowy system obsługi włoków.
– Nowy system obsługi włoków wciąga ryby do wypełnionego wodą stanowiska połowowego na statku poniżej linii wodnej. Ryby nie opuszczają wody, a zatem nie są narażone na takie same obciążenia, jak podczas wciągania worka z włokiem na pokład powyżej ślizgu przed opróżnieniem go do pojemników odbiorczych – tłumaczy Roaldsnes. – Ze zbiorników odbiorczych żywe ryby są wysyłane do części fabrycznej, gdzie po ogłuszeniu, wykrwawieniu i schłodzeniu są gromadzone w zbiornikach buforowych według gatunku i wielkości. Każdy gatunek i rozmiar będzie dalej przetwarzany, aby uzyskać różne produkty: filet, głowę, skórę i olej – opowiada dyrektor Bluewild.
Nowe rozwiązanie do odbioru i przechowywania złowionych ryb powstaje dzięki Ulstein i producentem sprzętu Evotec. Roaldsnes twierdzi, że jednym z najważniejszych ze skutków nowego systemu jest wyższa jakość połowów i bezpieczniejsza praca na pokładzie.
– Jeśli to rozwiązanie zadziała zgodnie z planem, pomoże zrewolucjonizować branżę – dodaje.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth