Lukoil i Gazprom zawarły sojusz dotyczący wspólnych inicjatyw offshore w rejonie Arktyki. Chcą tym samym wzmocnić swoją pozycję wobec państwowego Rosneftu. Alians ma pomóc obu koncernom w lobbowaniu w rosyjskim rządzie.
Głównym teatrem współpracy rosyjskich firm będzie Morze Barentsa. Obecnie koncerny pracują nad rozwojem złoża Medvezhe w tym regionie (66 proc. udziałów Gazpromu, reszta Lukoilu), a w przyszłości podobna kooperacja może dotyczyć złóż Demidovsky, Fersmanovsky i Ledovy (od 2013 należące do Gazpromu). Złoże Medvezhe rozciąga się na 2755 mkw. i zawiera około 183 mld m.szesc. pokładów gazu ziemnego.
Nowy alians jeszcze szczególnie ważny dla Lukoilu, największego prywatnego producenta ropy w Rosji. Koncern miał dotąd duże problemy z otrzymaniem licencji na eksplorację wód Arktyki należących do Federacji. Współpraca z Gazpromem może im to w końcu umożliwić, gdyż rosyjski rząd jest w trakcie tworzenia poprawki do ustawy dotyczącej wydobycia ropy w tym regionie. Nowe przepisy mają rozbić duopol Gazpromu i Rosneftu. Władze Gazpromu sprzymierzając się z Lukoilem mają z kolei nadzieję utrzymać swoją dotychczasową pozycję.
Lukoil zajmuje drugą pozycję wśród prywatnych koncernów notowanych na giełdzie, pod względem udokumentowanych złóż węglowodorów. Jest to największa spółka handlowa w branży wydobycia i przetwórstwa ropy naftowej w Rosji, o rocznych obrotach przekraczających 107 miliardów dolarów i zysku netto powyżej 9,1 miliarda dolarów. Prezesem przedsiębiorstwa jest Wagit Alekperow, jeden z najbogatszych ludzi na świecie.
Łukoil od dawna lobbował swoje interesy w sektorze offshore i jest silną opozycją dla monopolistycznych pozycji Gazpromu i Rosnieft. Spółka ma szerokie doświadczenie w dziedzinie offshore z Morza Kaspijskiego i terminalu Varandey, jest także kluczowym akcjonariuszem na Morzu Peczorskim. Teraz, dzięki sojuszowi z Gazpromem, ich wpływy powiększą się o szelf Arktyki.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów