ew
W piątek, 19 października w stoczni Saab w Karlskronie OP Gotland rozpoczął próby morskie. Miało to miejsce po kompleksowej modernizacji „mid-life upgrade", mającej zwiększyć możliwości operacyjne okrętu dla Szwecji po 2025 r.
OP Gotland jest pierwszym z dwóch okrętów podwodnych, które zostały zmodernizowane w ramach „mid-life upgrade", która polegała na ulepszeniu znajdujących się na jego pokładzie systemów i rozwiązań technologicznych oraz zwiększeniu możliwości operacyjnych, tak by okręt mógł sprostać przyszłym wyzwaniom na morzu.
"Próby morskie to ważna faza projektu modernizacji. Po raz pierwszy załoga będzie obsługiwać nowe systemy w prawdziwym środowisku. Po intensywnym szkoleniu w lądowym ośrodku szkolenia, marynarze będą mogli teraz zobaczyć prawdziwy potencjał swojego okrętu podwodnego", powiedział Gunnar Wieslander, szef Saab Kockums.
Proces modernizacji wiąże się z ulepszeniem wielu kluczowych systemów, takich jak niezależny od powietrza napęd Stirling Air (AIP), zapewniający dłuższy czas działania pod wodą oraz usprawnieniem systemu walki. Nawet tradycyjny peryskop optyczny został zastąpiony nowym masztem optoelektronicznym dla zwiększenia możliwości obserwacyjnych. Ponad 20 systemów zainstalowanych obecnie na pokładzie zmodernizowanego OP Gotland zostanie wdrożonych na nowej łodzi podwodnej A26, budowanej obecnie dla Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Zmodernizowany OP Gotland jest więc miejscem gdzie testuje się i wprowadza w życie niektóre z innowacyjnych rozwiązań, które zostaną wdrożone w przyszłej szwedzkiej klasie okrętów podwodnych A26.
Po testach i weryfikacji rozwiązań okręt podwodny zostanie dostarczony do Szwedzkiej Marynarki Wojennej.
Dane techniczne zmodernizowanego OP Gotland:
Długość całkowita 62 m
Szerokość 6.2 m
Wyporność 1580 ton na powierzchni
Uzbrojenie Torpedy, wyrzutnie dziobowe, przenoszenie nurków
System napędowy Jednowałowy, silnik spalinowo-elektryczny oraz Stirling AIP
Autonomiczność Wiele tygodni operowania w zanurzeniu
Kadłub Kadłub sztywny, dwa hermetycznie szczelne przedziały
Załoga 25 osób
The Swedish Gotland-class submarine has started its sea trials, following a major mid-life upgrade! What you're looking at is basically a A26 submarine, within the hull of a Gotland-class sub, in a nice October swim. More @ https://t.co/L5khwh9WvF #EURONAVAL2018 #saabinthesea pic.twitter.com/2wy8cq0PCS
— Saab AB (@Saab) 23 października 2018
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii