PMK
We wtorek Chiny formalnie utworzyły China Shipbuilding Group, spółkę określaną jako największego na świecie producenta statków. Powstanie grupy nastąpiło po tym, jak Pekin w zeszłym miesiącu zatwierdził połączenie dwóch największych stoczni w kraju, China State Shipbuilding Corp i China Shipbuilding Industry Co.
Grupa ma 147 instytutów badawczych, jednostek biznesowych i firm giełdowych, a także aktywa warte ogółem 790 miliardów juanów (112 miliardów dolarów). Zatrudnione jest w niej 310 000 pracowników. Oferta obejmuje zarówno lotniskowce, jak i statki handlowe przewożące ropę i gaz.
Chiny starały się usprawnić swój sektor państwowy poprzez fuzje i restrukturyzację aktywów, aby zaradzić rosnącemu zadłużeniu i uczynić je bardziej rentownymi.
Według ekspertów, usługi oferowane przez CSSC i CSIC były w zasadzie identyczne. Obie produkowały statki szturmowe, jednostki desantowe i lekkie jednostki bojowe. Głównym kontrahentem obydwu firm jest Marynarka Armii Ludowo-Wyzwoleńczej.
W 2008 roku jedna ze spółek, z racji potrzeb rynku, poszerzyła swoje usługi o jednostki offshore. China Shipbuilding Industry Corp wykupiła Haizhuan Wind Power Equipment i do tej pory produkuje trzy rodzaje turbin wiatrowych o mocy 850 kW, 2 MW i morskich turbin wiatrowych o mocy 5 MW.
Spółki prowadzą również intensywną ekspansje na rynki zagraniczne. China Shipbuilding Industry Corp. opracowała setki produktów elektromechanicznych dla 20 krajów m.in w przemyśle lotniczym, metalurgicznym, hydroelektrycznym, lekkim, itp. Członkami konsorcjum są największe stocznie w Dalian, Stocznia Bohai, Stocznia Shan Hai Guan, Stocznia Wuchang, Dalian oraz firmy Marine Diesel Engine Works, Shaanxi Diesel Engine Factory, China Ship Research & Development Academy, China Ship Scientific Research Center, China Shipbuilding Trading Co Ltd, China United Shipbuilding Co Ltd (Hong Kong), China National Shipbuilding Equipment & Materials Corp oraz China Offshore Industrial Corp. CSIC posiada największe bazy stoczniowe i remontowe zdolne do prowadzenia badań, projektowania, produkcji i naprawy różnych statków cywilnych o pojemności do 388 000 jednostek nośności tonowej.
Relacje handlowe na linii Polska-Chiny są na etapie ciągłego rozwoju i dysproporcji. Wartość importu produktów chińskich do naszego kraju jest ponad 11-stokrotnie większa niż wartość eksportu produktów polskich. Udział Chin w imporcie do Polski to ponad 11,6% (111,552 mln złotych), a eksport Polski do Chin to zaledwie 1% (ok. 9 mln złotych). Determinantem pobudzającym handel jest bez wątpienia możliwość wpływania największych kontenerowców chińskich do Portu Gdańsk i fakt, że zdecydowaną większość artykułów i półproduktów z chin transportujemy drogą morską. Są to głównie części elektryczne, mechaniczne i artykuł włókiennicze.
China State Shipbuilding Corp i China Shipbuilding Industry Corp zostały utworzone w 1999 roku i mają siedzibę w Pekinie. Z uwagi na ustrój Chinśkiej Republiki Ludowej są to spółki w całości podległe państwu.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów