PMK
We wtorek Chiny formalnie utworzyły China Shipbuilding Group, spółkę określaną jako największego na świecie producenta statków. Powstanie grupy nastąpiło po tym, jak Pekin w zeszłym miesiącu zatwierdził połączenie dwóch największych stoczni w kraju, China State Shipbuilding Corp i China Shipbuilding Industry Co.
Grupa ma 147 instytutów badawczych, jednostek biznesowych i firm giełdowych, a także aktywa warte ogółem 790 miliardów juanów (112 miliardów dolarów). Zatrudnione jest w niej 310 000 pracowników. Oferta obejmuje zarówno lotniskowce, jak i statki handlowe przewożące ropę i gaz.
Chiny starały się usprawnić swój sektor państwowy poprzez fuzje i restrukturyzację aktywów, aby zaradzić rosnącemu zadłużeniu i uczynić je bardziej rentownymi.
Według ekspertów, usługi oferowane przez CSSC i CSIC były w zasadzie identyczne. Obie produkowały statki szturmowe, jednostki desantowe i lekkie jednostki bojowe. Głównym kontrahentem obydwu firm jest Marynarka Armii Ludowo-Wyzwoleńczej.
W 2008 roku jedna ze spółek, z racji potrzeb rynku, poszerzyła swoje usługi o jednostki offshore. China Shipbuilding Industry Corp wykupiła Haizhuan Wind Power Equipment i do tej pory produkuje trzy rodzaje turbin wiatrowych o mocy 850 kW, 2 MW i morskich turbin wiatrowych o mocy 5 MW.
Spółki prowadzą również intensywną ekspansje na rynki zagraniczne. China Shipbuilding Industry Corp. opracowała setki produktów elektromechanicznych dla 20 krajów m.in w przemyśle lotniczym, metalurgicznym, hydroelektrycznym, lekkim, itp. Członkami konsorcjum są największe stocznie w Dalian, Stocznia Bohai, Stocznia Shan Hai Guan, Stocznia Wuchang, Dalian oraz firmy Marine Diesel Engine Works, Shaanxi Diesel Engine Factory, China Ship Research & Development Academy, China Ship Scientific Research Center, China Shipbuilding Trading Co Ltd, China United Shipbuilding Co Ltd (Hong Kong), China National Shipbuilding Equipment & Materials Corp oraz China Offshore Industrial Corp. CSIC posiada największe bazy stoczniowe i remontowe zdolne do prowadzenia badań, projektowania, produkcji i naprawy różnych statków cywilnych o pojemności do 388 000 jednostek nośności tonowej.
Relacje handlowe na linii Polska-Chiny są na etapie ciągłego rozwoju i dysproporcji. Wartość importu produktów chińskich do naszego kraju jest ponad 11-stokrotnie większa niż wartość eksportu produktów polskich. Udział Chin w imporcie do Polski to ponad 11,6% (111,552 mln złotych), a eksport Polski do Chin to zaledwie 1% (ok. 9 mln złotych). Determinantem pobudzającym handel jest bez wątpienia możliwość wpływania największych kontenerowców chińskich do Portu Gdańsk i fakt, że zdecydowaną większość artykułów i półproduktów z chin transportujemy drogą morską. Są to głównie części elektryczne, mechaniczne i artykuł włókiennicze.
China State Shipbuilding Corp i China Shipbuilding Industry Corp zostały utworzone w 1999 roku i mają siedzibę w Pekinie. Z uwagi na ustrój Chinśkiej Republiki Ludowej są to spółki w całości podległe państwu.
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem
W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu
Masowce – królowie oceanów i portów
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC