Chiński import ropy naftowej osiągnął rekordową wysokość w liczbie 7,4 mln baryłek dziennie w kwietniu, deklasując Stany Zjednoczone, które importowały 7,2 mln baryłek. Eksperci przewidują, że zmiana lidera może mieć poważne konsekwencje na światowych rynkach ropy i surowców.
Chiny są obecnie największym na świecie konsumentem energii, oleju oraz energii. Stają się też najważniejszym użytkownikiem prawie wszystkich surowców, w tym węgla, rudy żelaza i większości metali. Co, jak przewidują eksperci, będzie miało daleko idące konsekwencje na światowych rynkach. Ich zdaniem czeka nas przesunięcie handlu z Zachodu na Wschód.
Pozycja China może jeszcze ulec zminie w niektórych miesiacach. Zbliża się sezon letni i związane z tym wyjazdy samochodowe w USA spowodują, że kraj ten już w czerwcu może powrócić na pierwsze miejsce wśród importerów. Analitycy przewidują jednak, że z czasem Chiny zajmą na stałe pozycję nwjważniejszego importera.
Bycie największym kupcem ropy na świecie daje Chinom większe możliwości nabywcze. Będą one mogły wywierać silniejszą presję na sprzedających i żądać lepszych cen.
- Chińskie zaangażowanie na Bliskim Wschodzie będzie ewoluować i Chiny będą niedługo grały pierwsze skrzypce – powiedział Philip Andrews, szef działu badań bezpieczeństwa energetycznego w University of Singapore. - Kraj ten staje się bardziej istotny dla państw Bliskiego Wschodu, ale Bliski Wschód staje się coraz bardziej istotny dla Chin – dodał. Jak twierdzi Andrews może to mieć konsekwencje polityczne, Chiny mogą bardziej angażować się w politykę krajów arabskich.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Alarm. Zbiornikowiec-Zombie na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej