• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Statki spóźniają się jak nigdy

mj

03.02.2022 11:02

Partnerzy portalu

Statki spóźniają się jak nigdy - GospodarkaMorska.pl

Firma analityczna Sea-Intelligence opublikowała dane, z których wynika, że harmonogramy rejsów statków jeszcze nigdy nie były tak mało wiarygodne.

W raporcie Global Liner Performance analitycy Sea-Intelligence zwracają uwagę, że statki pływają poza harmonogramem, jak jeszcze nigdy w historii. Wpływ na to mają przede wszystkim te same czynniki, które od kilkunastu miesięcy osłabiają łańcuchy dostaw – kongestie w portach, problemy z załogami, koronawirus, a także nieprzewidziane sytuacje na morzu, jak choćby blokada Kanału Sueskiego.

Według Sea-Intelligence w grudniu 2021 roku punktacja niezawodności harmonogramu obniżyła się o 1,2 proc. w stosunku do grudnia 2020 i wyniosła 32 proc. To najniższy wynik od rozpoczęcia pomiarów w 2011 roku. Rok do roku punktualność statków była niższa aż o 12,5 proc.

Średnie opóźnienie statków już piąty miesiąc z rzędu przekracza tydzień – z końcem 2021 roku wynosiło 7,33 dnia.

Sea-Intelligence wyliczyło także najbardziej niezawodne pod względem rozkładu rejsu linie. Na pierwszym miejscu w grudniu 2021 roku znajdował się Maersk, którego statki przypływały zgodnie z rozkładem w 46,2 procentach. Na drugim miejscu znalazły się linie Hamburg Süd (41,4 proc.). Tylko ci dwaj przewoźnicy przekroczyli barierę 40 proc. Zamykające podium MSC nieznacznie przekroczyło 30 proc. Warto zaznaczyć, że we wszystkich czternastu sklasyfikowanych liniach (poza wymienionymi w zestawieniu ujęte zostały także Hapg-Lloyd, HMM, CMA CGM, ZIM, PIL, ONE, Yang Ming, COSCO, OOCL, Wan Hai i Evergreen) doszło do spadku punktualności, w większości przypadków znacznego. Jeszcze w grudniu 2020 roku MSC, Hapag-Lloyd, CMA CGM, ZIM, OOCL, COSCO i Wan Hai mieściły się w przedziale 40-50 proc. Rok później punktualność MSC nieznacznie przekracza 30 proc., Hapag-Lloyd, CMA CGM i ZIM spadły poniżej tej granicy, COSCO balansuje na granicy 20 proc., a OOCL i Wan Hai w okolicach 15 proc. Najgorzej w zestawieniu wypada Evergreen, którego punktualność wyniosła zaledwie 14,3 proc.

Choć wszyscy przewoźnicy odnotowali spadki rok do roku, to dziewięciu z nich poprawiło swoje wyniki z miesiąca na miesiąc.

Fot. Depositphotos

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.