Państwowa spółka energetyczna z Kataru pozyskała pierwszy z 12 zaplanowanych statków do transportu LNG, Al Tuwar. Ceremonia chrztu i przekazania gazowca odbyła się 17 kwietnia. Wydarzenie wpisuje się w wart miliardy dolarów rozwój katarskiej firmy w zakresie eksportu gazu do zagranicznych odbiorców.
Za budowę statku odpowiadała spółka joint venture, w skład której wchodzą japońskie firmy Nippon Yuisen Kaisha (NYK), Kawasaki Kisen Kaisha, malezyjski MISC Berhad oraz chiński China LNG Shipping. Ceremonia przekazania odbyła się w stoczni Hudong-Zhonghua Shipbuilding w Chinach, a głównym podmiotem odpowiedzialnym za dostarczenie statków jest NYK, dla którego było to pierwsze takie przedsięwzięcie realizowane z chińskim przemysłem stoczniowym.
Nowy gazowiec, Al Tuwar, ma 299 metrów długości i 46,40 metra szerokości. Jego pojemność ładunkowa sięga 174 000 m3. W skład napędu wchodzi dwupaliwowy, wolnoobrotowy silnik wysokoprężny X-DF 2.1 iCER, wykorzystujący zarówno tradycyjny olej napędowy, jak i LNG, co ma pozwolić na zmniejszenie emisji CO2 podczas rejsu i oszczędność paliwa. Został także wyposażony w urządzenie do skraplania, które ma skutecznie wykorzystywać nadwyżki gazu, umożliwiając wydajną nawigację i przyczyniając się do redukcji gazów cieplarnianych, zmniejszając w ten sposób wpływ na środowisko. Jak informuje NYK, nowy statek ma w maju tego roku wyruszyć w pierwszy rejs i rozpocząć tym samym transport LNG do odbiorców na całym świecie.

Przedsięwzięcie jest związane z planem NYK pn. „Sail Green, Drive Transformations 2026”, stanowiącym rozwój aktualnej działalności firmy, związanej z inwestowaniem w nowe rozwiązania w branży energetycznej, w tym tworzenie i rozwijanie technologii przyjaznych środowisku. Ponadto koncern skupia swoje wysiłki na działalności związanej z przewozem LNG/LPG, którą firma pozycjonuje jako obszar wzrostu, celem również przyczynienia się do realizacji stabilnych dostaw energii w Japonii i do odbiorców z innych państw. Wykorzystuje przy tym swoje doświadczenie, know-how i sieci partnerstwa z dostawcami LNG oraz przewoźnikami tego surowca.
Przekazany 17 kwietnia statek jest częścią zakrojonej na szeroką skalę polityki QatarEnergy związanej z rozwojem firmy w segmencie transportu morskiego. Budowa 12 gazowców w Hudong-Zhonghua Shipbuilding jest tu tylko jednym z wielu tego rodzaju przedsięwzięć, gdyż obecny portfel zamówień sięga blisko 128 statków do transportu LNG, w związku z czym firma przeznaczyła na ten cel miliardy dolarów. Spośród nich 104 statki mają posiadać pojemność 174 000 m3, stanowiąc tym samym największy program budowy gazowców i leasingu w historii branży. Powstają one w chińskich oraz południowokoreańskich stoczniach, a ich dostarczanie potrwa przez kolejne lata. Dodatkowo w kwietniu ub. r. katarski gigant podpisał umowę z China State Shipbuilding Corporation (CSSC) na budowę 18 ultranowoczesnych statków LNG serii QC-Max o pojemności 271 000 m3 każdy. Zgodnie z planem, pierwszych osiem jednostek serii QC-Max zostanie dostarczonych w latach 2028 i 2029, a pozostałe dziesięć w latach 2030 i 2031.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej