W południowokoreańskiej stoczni mieszczącej się w Geoje odbyła się 12 marca br. uroczystość cięcia blach pod osiem nowych statków do transportu LNG. Będą one transportować gaz dla QatarEnergy, pozostając własnością i zarazem krajowego przewoźnika morskiego, Qatar Gas Transport Company (Nakilat).
Podczas wydarzenia w stoczni byli obecni przedstawiciele zamawiającego, wykonawcy oraz międzynarodowych instytucji finansowych. Flotylla nowych gazowców ma być częścią historycznego projektu rozbudowy tych statków, należących do Kataru. Celem też jest zaspokojenie przyszłych potrzeb krajowych w ramach morskiego sektora LNG.
– Statki te zawierają najnowsze zaawansowane technologie, zapewniające zwiększoną wydajność operacyjną i wyższą niezawodność przy jednoczesnym przestrzeganiu globalnych norm środowiskowych. Kontynuując umacnianie naszej pozycji globalnego lidera w zakresie usług żeglugowych i morskich, nadal koncentrujemy się na zapewnianiu doskonałości – podkreślił Abdullah Al-Sulaiti, dyrektor generalny Nakilat
Osiem statków nie będzie jedynymi, jakie znajdują się w katarskich planach. Całe zamówienie ma dotyczyć łącznie 25 jednostek przeznaczonych do transportu skroplonego gazu, mających pojemność 174 000 m3.
Hanwha Ocean nie jest jedynym wykonawcą budowy statków dla QatarEnergy, zwiększając łączną liczbę zamówionych gazowców w ramach programu rozbudowy floty do 128 jednostek. Firma zamówiła we wrześniu ub. r. również sześć, których budową zajmie się China State Shipbuilding Corporation (CSSC). Kontrakt ten był jest uzupełnieniem rekordowego, kwietniowego zamówienia, gdy katarski koncern podpisał umowę na 18 statków LNG serii QC-Max. Z racji na wartość sięgającą 6 mld dolarów było to jedno z największych zamówień nie tylko w skali chińskiej branży stoczniowej. Oprócz tego katarskie przedsiębiorstwo podpisało szereg umów na czarter statków do transportu LNG, współpracując z takimi firmami jak japoński Mitsui O.S.K Lines Ltd. (MOL) i chiński COSCO Shipping LNG Investment.
Do innych inwestycji należą umowy na dostawy oraz odbiory gazu. Przykładem tego jest rozwijanie terminalu Golden Pass LNG w Sabine Pass w Teksasie, którego partnerem jest ExxonMobil. QatarEnergy angażuje się także w sprzedaż innych surowców, czego dowodem ma być choćby zawarta w lutym br. długoterminowa umowa z Guangzhou Guanggang Gases & Energy na dostawę helu z Kataru do Chin.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów