• <
nauta_2024

Chińskie statki z chińskich stoczni za 123 mld USD. Komisja Europejska do chińskiej szkoły po naukę ekonomii

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Chińskie statki z chińskich stoczni za 123 mld USD. Komisja Europejska do chińskiej szkoły po naukę ekonomii

Chiński portfel zamówień na nowe statki przekroczył 123 mld USD już w 2024 r., z czego kontenerowce stanowią około 38% wszystkich nowych kontraktów na statki handlowe policzyli eksperci  Veson Nautical opierając się na danych VesselsValue. W dokach chińskich stoczni wciąż jednak dominują zbiornikowce pod względem ilości wykonywanych jednostek. Pod względem wartości dominowały kontenerowce. Armatorzy UE również niemałą kwotą zasilają rozwój chińskiego przemysłu okrętowego. W stoczniach UE dominują statki pasażerskie i specjalistyczne. 

Banchero Costa Research podał w styczniu 2025 r., że flota zbiornikowców o nośności ponad 60 tys. t liczy obecnie 2194 jednostki, o łącznej nośności 442,14 mln t. Obecnie w eksploatacji znajduje się 884 jednostek VLCC, co stanowi 40% całkowitej liczby tego typu statków. Zbiornikowce Suezmax to w styczniu br. 596 jednostek, czyli 27% całkowitej liczby statków. Zbiornikowców Aframax było w styczniu 660 jednostek, czyli 30%. Liczba zbiornikowców Panamax oszacowano na 54 statki. 


Źródło: Veson Nautical

Zbiornikowce na topie


Dostawy zbiornikowców do przewozu ropy naftowej o nośności ponad 60 tys. t osiągnęły szczyt kontraktów ostatnio w 2017 r. – przypominają eksperci. Wtedy zamówienia osiągnęły łącznie 131 jednostek o nośności 26,44 mln t. W 2024 r. dostawy osiągnęły 16 jednostek o nośności 2,33 mln t – wylicza Banchero Costa Research i prognozuje: „Obecnie spodziewamy się dostaw około 40 jednostek i 6,49 mln dwt w 2025 r. po uwzględnieniu poślizgu w produkcji statków”. 

Na rynku zbiornikowców do przewozy ropy dominują armatorzy z Grecji, ale operatorzy z Chin ich gonią. Veson Nautical podsumował niedawno chiński portfel zamówień największych chińskich firm operujących statkami handlowymi oraz informacje na temat statków budowanych obecnie w chińskich stoczniach. Spośród największych chińskich firm zamawiających statki w zeszłym roku, China Merchants Shipping zajmuje pierwsze miejsce z kontraktami na 28 nowych statków o wartości 4,4 mld USD. Inwestycja ta dotyczy głównie sektorów tankowców i LNG, z których każdy odpowiadał za około 33%, ale obejmowała również nowe zamówienia na masowce i statki do przewozu pojazdów. 


Źródło: Banchero Costra Research 

W połowie roku operator informował, że China Merchants zamawia VLCC i produktowce o wartości 1 mld USD w ramach kontraktów na 100 nowych statków. Portfel zamówień obejmuje pięć VLCC i pięć zbiornikowców LR2. Zamówienia złożone w chińskiej stoczni DSIC obejmują pięć zbiornikowców 306 tys. dwt i pięć staków Aframax o ładowności 115 tys. dwt. VLCC o długości 333 m i szerokości 60 m to najnowsza generacja zbiornikowców VLCC opracowana przez DSIC. Są to statki przeznaczone do szybkiego pokonywania przejścia w Cieśninie Malakka. 

Stocznia podkreśla, że Aframax jest „szyty na miarę” dla China Merchants Energy Shipping. Produktowiec ma 243 m długości i 44 m szerokości. Został zaprojektowany tak, aby być energooszczędny. Oczekuje się, że 10 nowych zbiornikowców zostanie dostarczonych w latach 2027 i 2028. Armator podkreśla, że będzie to „silne wsparcie dla międzynarodowego transportu surowców energetycznych do Chin”. DSIC informuje, że "zbudował 57 statków dla China Merchants Energy Shipping od 2007 roku”.

COSCO stawia na kontenerowce


Na drugim miejscu z portfelem kontraktów o wartości 3,06 mld USD znajduje się COSCO Shipping Lines.  W połowie 2024 r. COSCO zakontraktował serię  kontenerowców za 2,15 mld USD. Chiński gigant żeglugowy zlecił budowę nowych statków Post Panamax, oczywiście w chińskiej grupie stoczni Cosco HI Yangzhou – informuje Irene Ang z „Trade Winds”. Chińscy stoczniowcy zbudują tuzin kontenerowców o pojemności od 13 400 do 14 tys. TEU w stoczni zależnej Cosco Shipping Heavy Industry Yangzhou (Cosco HI Yangzhou). 

Cosco przewiduje zamontowanie silników czterech statkach, w których możliwe będzie włączenie zasilania metanolem. Cosco Shipping Holding spodziewa się 95-procentowego wzrostu zysku w 2024 r. Chiński gigant żeglugowy Cosco Shipping Holding ogłosił, że w 2024 r. osiągnie rekordowy zysk netto w wysokości 55,37 mld RMB (7,55 mld USD).

Trzecie miejsce pod względem wartości zamówień zajmuje COSCO Shipping Development, które w zeszłym roku zamówiło 20 masowców, od Ultramax do Kamsarmax, o wartości 929 mln USD. COSCO SHIPPING Development ogłosiło we wrześniu ubr., że zawarło kompleksową umowę inwestycyjną, budowy statków i leasingową na 42 masowce. Jest to największa transakcja na budowę serii statków i leasingu od czasu przekształcenia firmy w operatora branży żeglugowej i usług finansowych w 2016 roku. 


Źródło: Yahoo

Operator chiński działa w branży żeglugowej i finansów. Rozwija aktywnie działalność w sektorze żeglugi i logistyki. COSCO Shipping Development zarządza flotą ponad 140 statków. Jej portfolio usług transportu morskiego obejmuje różne segmenty aktywności, w tym kontenerowce, masowce i wielozadaniowe statki do przewozu masy celulozowej. Armator podkreśla że „Ta transakcja znacznie zwiększy skalę aktywów statków firmy i wzmocni fundamenty jej wysiłków na rzecz integracji branży i finansów”. 

Chińskie statki z chiński stoczni


Zgodnie z warunkami umowy COSCO Shipping Development zleci spółkom zależnym COSCO Shipping Heavy Industry budowę 20 masowców, a CSSC Chengxi Shipyard wykona kontrakty na dodatkowe zamówienia na 22 masowce. Flota będzie się składać z pięciu statków o pojemności 64 tys. dwt, dwóch statków o pojemności 82 tys. dwt i trzydziestu pięciu statków o pojemności 80 tys. dwt. Szacuje się, że łączna wartość wszystkich kontraktów osiągnie ponad 14,3 miliarda RMB. Statki będą wprowadzane na rynek w latach 2026 i 2027. Statki zostaną wyczarterowane na długi okres COSCO SHIPPING Bulk.

COSCO Shipping Bulk, które ostatnio zanotowało wzrosty wartości akcji, zajmuje – według Veson Nautical - czwarte miejsce w rankingu kontraktów, zmawiając za 822 mln USD 10 nowych statków, w tym 8 Newcastlemax i 2 rudowęglowce, których dostawa ma nastąpić w latach 2026-2028. Operator poinformował w grudniu ubr., że planuje powiększenie swojej floty o serię 18 nowych statków do przewozu ładunków masowych. Kontrakty podpisano  w ciągu dwóch kolejnych dni.   19 grudnia 2024 r. podpisano kontrakt na 10 masowców Kamsarmax (82 tys. dwt).  

COSCO Shipping Bulk podpisało umowę partnerską z Everbright Financial Leasing i Jiangsu Hantong Ship Heavy Industry Co., Ltd. w celu zbudowania 10 Kamsarmaxów. Statki objęte umowami leasingu operacyjnego z Everbright. Kierownictwo COSCO Shipping Bulk podkreśliło, że „Ta współpraca podkreśla synergię wiedzy specjalistycznej w zakresie operacji żeglugowych, usług finansowych i budowy statków, przyczyniając się do wysokiej jakości rozwoju branży żeglugowej”.

20 grudnia 2024 r. podpisano natomiast kontrakt na budowę 8 masowców Newcastlemax (210 tys. dwt). Ta umowa COSCO Shipping Bulk obejmuje zamówienia na 3 statki + 5 opcjonalnych zamówień masowców Newcastlemax, które będą zbudowane w Yangzhou COSCO Shipping Heavy Industry. Statki zostaną wyposażone w budowane w Chinach silniki, które będzie można zmodernizować, tak by były również zasilane metanolem i amoniakiem. Podkreślono w komunikacie, że „statki te odzwierciedlają zaangażowanie firmy w zrównoważoną żeglugę i zielone innowacje”. 

Wymienione 18 statków powinny zostać dostarczone w latach 2027–2028. Armator podkreśla, że „COSCO Shipping Bulk jest zaangażowane w promowanie zrównoważonego rozwoju morskiego i budowanie solidnej floty gotowej na przyszłość. Dzięki tym nowym zamówieniom COSCO Shipping Bulk nie tylko rozszerza swoją flotę, ale także toruje drogę do bardziej ekologicznego, inteligentniejszego i wydajniejszego transportu morskiego” – informuje Chen Yang z „Xinde Marine News”.  


Źródło: Veson Nautical

Nowe budowy – zbiornikowce w dokach


Według Veson Nautical ceny budowy nowych statków są najwyższe od 2009 r. ze względu na wysokie ceny stali, brak dostępności stoczni i popyt. Nierównowaga podaży i popytu spowodowana kryzysem na Morzu Czerwonym wzmocniła nastroje i oczekiwania na wysokie zyski. To skłoniło właścicieli do składania zamówień na kontenerowce, zbiornikowce ropy i zbiornikowce LNG. 

Zbiornikowce były najpopularniejszym typem statków zamawianych w chińskich stoczniach w 2024 r. W ubr. zamówiono 526 nowych statków o wartości 27,4 mld USD. Przez cały 2024 r. ceny budowy nowych zbiornikowców ropy były najwyższe od 2009 r. ze względu na wysokie ceny stali, brak dostępności stoczni i wysoki popyt na te jednostki związany z sankcjami nałożonymi na przewóz ropy rosyjskiej.

- Nierównowaga podaży i popytu spowodowana kryzysem na Morzu Czerwonym wzmocniła nastroje i oczekiwania dotyczące wysokich zysków. To skłoniło właścicieli do składania zamówień w kluczowych sektorach, takich jak tankowce, masowce i kontenerowce – twierdzą analitycy Vesson Nautical. 


Źródło: Clarksons Research

Na drugim miejscu portfela zamówień znalazły się masowce z 430 zamówionymi na nowe statki o wartości 17,7 mld USD. Trzecie miejsce pod względem liczby statków zajął sektor kontenerowców z 298 nowymi kontraktami. Jednak wartość tych zamówień (46 mld USD) znacznie przewyższa wartość każdego innego sektora. — Wynika to z faktu, że wartości dla tego sektora odnotowały znaczny wzrost w ciągu ostatniego roku we wszystkich podsektorach i zakresach wielkości – wyjaśnia ekspert Nautical. Jednakże wartość nowych zamówień na kontenerowców w ubr. rosła najwolniej. Na przykład wartość nowych projektów Post Panamax o pojemności 7 tys. TEU wzrosła o 14,45% z 101,99 mln USD do 116,73 mln USD. 

Chiny kontrolują obecnie 65% światowego portfela zamówień na budowę statków. Amerykański sektor budowy statków komercyjnych spadł do mniej niż pięciu statków rocznie, w porównaniu z 70 w 1975 r., podczas gdy Chiny budują obecnie 1 700 statków rocznie. Clarksons Research podaje, że „Globalna produkcja stoczniowa wzrosła o 13% w 2024 r., przy czym największy wzrost zanotowały Chiny (o 18% r/r) Zamówienia w stoczniach UE spadły i ich udział utrzymuje się na poziomie 4%. Chiny od kilku lat wyraźnie dominują w światowym budownictwie okrętowym. W ChRL działa siedem z 10 największych stoczni. 

Fot. Depositphotos

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.