Prace na terenie Morskiego Terminala Przeładunkowego Produktów Ropopochodnych ORLEN w Gdańsku wchodzą w decydującą fazę. Jak poinformowała Grupa NDI – generalny wykonawca inwestycji – aktualnie prowadzone są uruchomienia instalacji technologicznych i automatyki oraz rozruchy mechaniczne poszczególnych obszarów terminala.
Wyzwania na tym etapie to przede wszystkim testy zainstalowanego sprzętu, integracja systemów z infrastrukturą Rafinerii Gdańskiej oraz realizacja dodatkowych zleceń inwestorskich. Pomimo złożoności prac, wszystkie działania postępują zgodnie z harmonogramem – inwestycja znajduje się na ostatniej prostej do zakończenia.
Terminal, zlokalizowany nad Martwą Wisłą, umożliwi przeładunek do 2 mln ton produktów rocznie. Został wyposażony m.in. w osiem zautomatyzowanych ramion nalewczych, które latem 2024 roku zamontowano na 380-metrowym nabrzeżu. Operacja ta, dzięki zastosowaniu pływającego dźwigu, trwała zaledwie jeden dzień – co podkreślano jako jedno z najbardziej spektakularnych przedsięwzięć inżynieryjnych minionego roku.
Terminal będzie przystosowany do obsługi zbiornikowców o długości do 130 m, zanurzeniu do 5,8 m i szerokości do 17,6 m. Na dwóch nowoczesnych stanowiskach przeładunkowych zainstalowano po cztery dwukierunkowe ramiona, które umożliwią elastyczny przeładunek produktów – od biokomponentów i olejów bazowych, po paliwa żeglugowe MGO i półprodukty rafineryjne.
Zakres inwestycji objął m.in. budowę masztów przeciwpożarowych zasilanych wodą z Martwej Wisły, instalację nowoczesnych systemów pomiarowych i monitoringu, wyposażenie sterowni, wykonanie zabezpieczeń oraz pełną infrastrukturę drogową i oświetleniową. Finalizowane są również testy układów sterowniczych i wdrażane jest oprogramowanie do obsługi procesu nalewu.
Morski Terminal Przeładunkowy ORLEN to inwestycja o wartości ok. 500 mln zł, która znacząco zwiększy efektywność operacyjną i bezpieczeństwo logistyczne Rafinerii Gdańskiej. Umożliwi m.in. ograniczenie transportu kolejowego oraz zwiększy samowystarczalność rafinerii w zakresie przyjmowania i eksportu produktów ropopochodnych.
Zakończenie inwestycji planowane jest na połowę 2025 roku – i jak zapewnia generalny wykonawca, wszystko przebiega zgodnie z planem.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania