W Hiszpanii zwodowano pierwszy holownik napędzany wodorem o nazwie Hydrotug.
Wodowanie odbyło się 16 maja w stoczni Astilleros Armon w Navii. Hydrotug to holownik o nośności 65 ton, napędzany dwoma dwupaliwowymi silnikami wodorowymi BeHydro. Zamawiającym jest port Antwerpia-Brugia.
Wspomniane silniki BeHydro zostały opracowane wspólnie przez Compagnie Maritime Belge i producenta silników ABC. Nad testami odbioru fabrycznego pieczę sprawował Lloyd's Register. Moc znamionowa silników wynosi 2 MW. Ponad 400 kg paliwa ma być zgodnie z projektem przechowywane w zbiorniku w przedziale rufowym pod pokładem.
Holownik ma zostać przekazany zamawiającemu do końca tego roku. Do eksploatacji ma natomiast trafić w pierwszym kwartale 2023 roku. Docelowo będzie pracował w Antwerpii. Zanim to jednak nastąpi czeka go wyposażanie i próby morskie.
Roy Campe, dyrektor techniczny spółki CMB Tech, która opracowała projekt jednostki, zapowiedział, że technologia jest gotowa, by zostać wprowadzona na szeroki rynek stoczniowy. – Dzięki tej technologii możemy znacznie poprawić jakość powietrza w portach i wprowadzić technologię wodorową do każdego portu na świecie – mówił.
Według wyliczeń CMB Tech każde bunkrowanie wodoru pozwala ograniczyć ilość emisji porównywalną do wytwarzanej przez jeden samochód w ciągu całego roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów