• <

Nowy statek Stena Line gotowy do wypłynięcia. Stena Connecta ma być nową jakością w żegludze

16.10.2025 15:58 Źródło: Stena Line
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Nowy statek Stena Line gotowy do wypłynięcia. Stena Connecta ma być nową jakością w żegludze
Fot. Stena Line

W chińskiej stoczni mieszczącej się w Weihai, CMI Shipyard, odbyła się 16 października ceremonia chrztu i przekazania nowego statku, który dołączy do floty Stena Line. Stena Connecta, Wkrótce wyruszy on w swój pierwszy rejs, do macierzystego portu, leżącego nad Morzu Irlandzkim.

W uroczystości wzięli udział dyrektor generalny Stena Line Niclas Mårtensson, członkowie kierownictwa firmy oraz właściciel Stena AB Dan Sten Olsson. Nowy nabytek, wraz z bliźniaczym Stena Futura, który wszedł do eksploatacji we wrześniu tego roku, zwiększy zdolność przewozową trasy Belfast–Heysham o 40%.

– Z wielką dumą świętujemy dziś kolejny kamień milowy w historii naszej floty i całej firmy. Stena Connecta oraz jej bliźniaczy statek stanowią najnowsze osiągnięcia w dziedzinie technologii morskiej. Nie tylko odegrają one kluczową rolę w utrzymaniu niezbędnych połączeń transportowych w Irlandii i Wielkiej Brytanii, ale także wniosą znaczący wkład w realizację naszych celów zrównoważonego rozwoju, zakładających redukcję emisji CO₂ o 30 procent do 2030 roku – powiedział Niclas Mårtensson, dyrektor generalny Stena Line.

Technologia hybrydowa nowej generacji


Prom należy do serii klasy NewMax, zbudowany z myślą o maksymalnej zdolności frachtowej. Tak jak Stena Futura, Stena Connecta ma wymiary 147 metrów długości i 26 metrów szerokości, z linią ładunkową 2800 metrów i tonażem 20835 GT. Oba statki mają mają obsługiwać żeglugę na trasie Belfast-Heysham, łącząc Irlandię Północną z Anglią.

Stena Connecta, fot. Stena Line


Na pokładzie zaimplementowano najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz specjalnie zaprojektowaną technologię morską, zaprojektowaną z myślą o wyjątkowych warunkach pływowych Morza Irlandzkiego. Szczególne znaczenie ma hybrydowy napęd, który ma wpisywać się w politykę przewoźnika odnośnie dekarbonizacji żeglugi na wprawdzie krótszych, ale regularnie obsługiwanych trasach. Oba promy mogą być napędzane paliwem metanolowym. W odróżnieniu od poprzednika, nowy nabytek Stena Line posiada już zamontowane dwa żagle rotorowe Norsepower Rotor Sails o wymiarach 28 na 4 metry, które pozwalają zaoszczędzić do 9% paliwa na obsługiwanej. Stena Futura, jest aktualnie przygotowany do montażu podobnego rozwiązania.

Obie jednostki są wyposażane w technologie, które umożliwią wykorzystanie zarówno napędu elektrycznego, jak i zasilania z lądu, gdy będzie ono dostępne, obniżając tym samym zużycie energii. Ponadto Stena Line ściśle współpracuje z dostawcami, zapewniając przyszłe dostawy e-metanolu i realizując swoje strategiczne cele związane z przejściem na paliwa odnawialne oraz redukcją emisji CO2 o 30% do 2030 roku.

Wzmocnienie połączeń na Morzu Irlandzkim


Stena Line jest największym operatorem promowym na Morzu Irlandzkim, dysponującym flotą 13 statków (w tym Stena Connecta, który wejdzie do eksploatacji w styczniu 2026 r.). Firma obsługuje nawet 238 rejsów tygodniowo, oferując rozbudowaną sieć tras, która obejmuje połączenia pasażerskie i towarowe z Belfastu do Cairnryan i Liverpoolu, z Dublina do Holyhead oraz z Rosslare do Fishguard, a także trasy frachtowe z Belfastu do Heysham i Dublina.
W tym roku mija też 30 lat od rozpoczęcia działalności Stena Line na Morzu Irlandzkim, podczas których firma odegrała ważną rolę we wspieraniu zarówno handlu, jak i społeczności w całym regionie. Niclas Mårtensson podkreślił przy tym, że zamówienie na oba statki wynikało z branych pod uwagę oczekiwań i zapotrzebowania klientów na zwiększenie zdolności przewozowych na obsługiwanych trasach. Plan zakłada, że Stena Connecta rozpocznie regularną żeglugę w styczniu przyszłego roku.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.