W chińskiej stoczni mieszczącej się w Weihai, CMI Shipyard, odbyła się 16 października ceremonia chrztu i przekazania nowego statku, który dołączy do floty Stena Line. Stena Connecta, Wkrótce wyruszy on w swój pierwszy rejs, do macierzystego portu, leżącego nad Morzu Irlandzkim.
W uroczystości wzięli udział dyrektor generalny Stena Line Niclas Mårtensson, członkowie kierownictwa firmy oraz właściciel Stena AB Dan Sten Olsson. Nowy nabytek, wraz z bliźniaczym Stena Futura, który wszedł do eksploatacji we wrześniu tego roku, zwiększy zdolność przewozową trasy Belfast–Heysham o 40%.
– Z wielką dumą świętujemy dziś kolejny kamień milowy w historii naszej floty i całej firmy. Stena Connecta oraz jej bliźniaczy statek stanowią najnowsze osiągnięcia w dziedzinie technologii morskiej. Nie tylko odegrają one kluczową rolę w utrzymaniu niezbędnych połączeń transportowych w Irlandii i Wielkiej Brytanii, ale także wniosą znaczący wkład w realizację naszych celów zrównoważonego rozwoju, zakładających redukcję emisji CO₂ o 30 procent do 2030 roku – powiedział Niclas Mårtensson, dyrektor generalny Stena Line.
Prom należy do serii klasy NewMax, zbudowany z myślą o maksymalnej zdolności frachtowej. Tak jak Stena Futura, Stena Connecta ma wymiary 147 metrów długości i 26 metrów szerokości, z linią ładunkową 2800 metrów i tonażem 20835 GT. Oba statki mają mają obsługiwać żeglugę na trasie Belfast-Heysham, łącząc Irlandię Północną z Anglią.
Na pokładzie zaimplementowano najnowocześniejsze rozwiązania w
zakresie zrównoważonego rozwoju oraz specjalnie zaprojektowaną
technologię morską, zaprojektowaną z myślą o wyjątkowych warunkach
pływowych Morza Irlandzkiego. Szczególne znaczenie ma hybrydowy napęd,
który ma wpisywać się w politykę przewoźnika odnośnie dekarbonizacji
żeglugi na wprawdzie krótszych, ale regularnie obsługiwanych trasach.
Oba promy mogą być napędzane paliwem metanolowym. W odróżnieniu od
poprzednika, nowy nabytek Stena Line posiada już zamontowane dwa żagle
rotorowe Norsepower Rotor Sails o wymiarach 28 na 4 metry, które
pozwalają zaoszczędzić do 9% paliwa na obsługiwanej. Stena Futura, jest
aktualnie przygotowany do montażu podobnego rozwiązania.
Obie jednostki są wyposażane w technologie, które umożliwią wykorzystanie zarówno napędu elektrycznego, jak i zasilania z lądu, gdy będzie ono dostępne, obniżając tym samym zużycie energii. Ponadto Stena Line ściśle współpracuje z dostawcami, zapewniając przyszłe dostawy e-metanolu i realizując swoje strategiczne cele związane z przejściem na paliwa odnawialne oraz redukcją emisji CO2 o 30% do 2030 roku.
Stena
Line jest największym operatorem promowym na Morzu Irlandzkim,
dysponującym flotą 13 statków (w tym Stena Connecta, który wejdzie do
eksploatacji w styczniu 2026 r.). Firma obsługuje nawet 238 rejsów
tygodniowo, oferując rozbudowaną sieć tras, która obejmuje połączenia
pasażerskie i towarowe z Belfastu do Cairnryan i Liverpoolu, z Dublina
do Holyhead oraz z Rosslare do Fishguard, a także trasy frachtowe z
Belfastu do Heysham i Dublina.
W tym roku mija też 30 lat od
rozpoczęcia działalności Stena Line na Morzu Irlandzkim, podczas których
firma odegrała ważną rolę we wspieraniu zarówno handlu, jak i
społeczności w całym regionie. Niclas Mårtensson podkreślił przy tym, że
zamówienie na oba statki wynikało z branych pod uwagę oczekiwań i
zapotrzebowania klientów na zwiększenie zdolności przewozowych na
obsługiwanych trasach. Plan zakłada, że Stena Connecta rozpocznie
regularną żeglugę w styczniu przyszłego roku.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny