• <

Nowy prom Unity Line już w barwach POLSCA

Fot. Unity Line

Pierwszy prom Ro-Pax budowany w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” S.A. i przeznaczony dla polskiego armatora został pomalowany w barwy spółki POLSCA Baltic Ferries. Aktualnie jest przygotowywany do rozpoczęcia prób morskich. Skarb Państwa przeznaczył 1,3 miliarda złotych na budowę nowoczesnych jednostek w gdańskiej stoczni. Nowe promy będą przyjazne środowisku (LNG Hybrid Green Ship) i zapewnią komfortową oraz bezpieczną podróż pasażerom na Bałtyku. 

Jantar Unity jest pierwszym z trzech promów budowanych w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” S.A. Za projekt koncepcyjny, dokumentację projektową i wykonawczą odpowiadało biuro Remontowa Marine Design. Przedsięwzięcie ma znaczenie nie tylko dla krajowej żeglugi promowej, ale też branży stoczniowej, z myślą o jej rozwoju i jednoczesnym zwiększeniu we flotach rodzimych armatorów udziału statków powstających w krajowych zakładach. Ważnym aspektem jest zaangażowanie w budowę szeregu podwykonawców, w tym Marine Projects, Montex, Remontowa Shipbuilding, Holm i Stal Complex.

Długość statków tej serii to 195,6 metra, z kolei szerokość wynosi 32,2 metra. Linia ładunkowa mierzy 4100 metra, ponadto na pokładzie będzie mogło podróżować 400 pasażerów. Załoga ma liczyć 50 osób. Wszystkie promy będą niskoemisyjne i rozwiną maksymalną prędkość 19 węzłów. W skład napędu wchodzą cztery silniki LNG typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym, zasilanymi skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom zostanie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co usprawni manewrowanie w portach. Napęd LNG, który będzie zastosowany na nowych promach, ograniczy emisję CO2 o ok. jedną czwartą wobec stosowanych obecnie rozwiązań w podobnych jednostkach.

Przypomnijmy, że w II poł. maja tego roku zainaugurowano utworzenie spółki POLSCA Baltic Ferries, w skład której wchodzą Polferries, Unity Line i Euroafrica. Ten nowy podmiot powstał w celu rozwoju oferty promowej na Bałtyku oraz skuteczniejszej rywalizacji z niemiecką i skandynawską konkurencją. Aktualnie budowane promy będą pływać w jego barwach.

SOLID PORT_790_140_2024
Tagi:
POLSCA, prom
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.