W Gdańskiej Stoczni „Remontowa” S.A. trwają intensywne prace nad nowymi promami, przeznaczonymi do żeglugi na Morzu Bałtyckim. Zwodowany w 2023 roku przyszły Jantar Unity niedługo wyruszy na próby morskie. Aktualnie trwają prace związane z malowaniem na jego kadłubie barw niedawno utworzonej spółki POLSCA Baltic Ferries.
Obecnie prom typu ro-pax znajduje się w pływającym doku gdańskiej stoczni. Po zakończeniu prac związanych z malowaniem na kadłubie barw i symbolu spółki, wyruszy na próby morskie. Plan zakłada, że jeszcze w tym roku zostanie przekazany zamawiającemu.
Jantar Unity jest pierwszym z trzech promów budowanych w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” S.A. Za projekt koncepcyjny, dokumentację projektową i wykonawczą odpowiadało biuro Remontowa Marine Design. Przedsięwzięcie ma znaczenie nie tylko dla krajowej żeglugi promowej, ale też branży stoczniowej, z myślą o jej rozwoju i jednoczesnym zwiększeniu we flotach rodzimych armatorów udziału statków powstających w krajowych zakładach. Ważnym aspektem jest zaangażowanie w budowę szeregu podwykonawców, w tym Marine Projects, Montex, Remontowa Shipbuilding, Holm i Stal Complex.
Długość statków tej serii to 195,6 metra, z kolei szerokość wynosi
32,2 metra. Linia ładunkowa mierzy 4100 metra, ponadto na pokładzie będzie
mogło podróżować 400 pasażerów. Załoga ma liczyć 50 osób. Wszystkie promy będą
niskoemisyjne i rozwiną maksymalną prędkość 19 węzłów. W skład napędu wchodzą
cztery silniki LNG typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym, zasilanymi
skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel używanym do inicjacji
zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom zostanie wyposażony
w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co
usprawni manewrowanie w portach. Napęd LNG, który będzie zastosowany na nowych
promach, ograniczy emisję CO2 o ok. jedną czwartą wobec stosowanych obecnie
rozwiązań w podobnych jednostkach.
Wszystkie statki zostały zamówione przez państwową spółkę Polskie Promy. Pierwszy i trzeci trafią do Unity Line podmiotu należącego do Polskiej Żeglugi Morskiej. Drugi trafi do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Kontrakt zawiera także opcję budowy czwartego promu dla PŻB. Drugi i trzeci statek zostaną dostarczone odpowiednio w 2026 i 2027 roku.
Przypomnijmy, że w II poł. maja tego roku zainaugurowano utworzenie spółki POLSCA Baltic Ferries, w skład której wchodzą Polferries, Unity Line i Euroafrica. Ten nowy podmiot powstał w celu rozwoju oferty promowej na Bałtyku oraz skuteczniejszej rywalizacji z niemiecką i skandynawską konkurencją. Aktualnie budowane promy będą pływać w jego barwach.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii