Grupa Hanwha ogłosiła dzisiaj plan inwestycji w wysokości 5 miliardów dolarów w rozwój infrastruktury Hanwha Philly Shipyard w Filadelfii. Jest to część większej inicjatywy pełnego wsparcia dla amerykańskiego przemysłu stoczniowego, objętej funduszem inwestycyjnym o wartości 150 miliardów USD.
Inwestycja obejmuje fundamentalne zmiany w infrastrukturze stoczniowej w Filadelfii. Planowana jest instalacja dwóch dodatkowych doków oraz trzech nabrzeży, co ma zwiększyć przepustowość stoczni — z mniej niż 2 statków rocznie do nawet 20 jednostek. Przewidziane jest odnowienie doku nr 4, wykorzystywanego obecnie do montażu, oraz przekształcenie doku nr 5 (aktualnie używanego jako nabrzeże) w pełni funkcjonalne zaplecze produkcyjne. Firma rozważa wykorzystanie pobliskich, niewykorzystanych doków oraz terenów po dawnej stoczni marynarki wojennej — także na drugim brzegu rzeki (New Jersey) — jako zaplecze magazynowo-produkcyjne.
Trwają analizy możliwości budowy nowego centrum montażu bloków statkowych, co usprawni konstrukcję dużych jednostek, w tym LNG i modułów wojskowych. Ich budowa jest strategicznie ważna z punktu widzenia amerykańskiego handlu surowcami oraz unowocześniania marynarki.
Plany obejmują wprowadzenie nowoczesnych technologii: roboty spawalnicze, zautomatyzowane systemy logistyczne, cyfrowe zarządzanie produkcją — co znacząco zwiększy wydajność. Jednym z projektów jest wymiana przestarzałego dźwigu (pochodzącego z czasów II wojny światowej) oraz usprawnienie infrastruktury poprzez zakup nowoczesnych dźwigów, a także instalację bramy morskiej (sea gate) i pomp dla doku nr 5 — jest to wydatek szacowany nawet na 400 milionów USD.
Zakład planuje znaczące zwiększenie zatrudnienia — obecnie około 1 700 osób, docelowo nawet do 5 000 pracowników — w tym specjalistów, inżynierów i spawaczy.
W ramach rozwoju działalności amerykańskiej, spółka Hanwha Shipping złożyła zamówienie na 10 tankowców typu medium-range, z dostawą pierwszej jednostki planowaną na początek 2029 roku. Mają one powstać właśnie w Filadelfii. Dodatkowo, skorzystano z opcji na kolejny gazowiec LNG – co stanowi pierwszy kontrakt na US-built egzemplarz LNG od blisko pięciu dekad.
Inwestycja Hanwha wpisuje się w strategię amerykańskiej administracji, prowadzoną przez prezydenta Donalda Trumpa, mającą na celu odrodzenie krajowego przemysłu stoczniowego. Trump wielokrotnie podkreślał swoją determinację w tej sprawie, deklarując powrót USA do produkcji stoczniowej. Jego działania – w tym wprowadzenie rozwiązań legislacyjnych i wspieranie inicjatyw jak akt SHIPS Act, który zakłada m.in. ulgę inwestycyjną oraz stworzenie Maritime Security Trust Fund – mają stymulować rozwój i zwiększenie liczby amerykańskich statków handlowych. Dlatego działania Hanwha są dobrze postrzegane w Waszyngtonie jako odpowiedź na ambicje Trumpa, a sam Trump pozytywnie ocenił współpracę z Koreą i podkreślił potrzebę szybkiej modernizacji stoczni.
O randze współpracy koreańsko-amerykańskiej świadczy fakt, że prezydent Korei Południowej Lee Jae-Myung uczestniczył w ceremonii wodowania jednostki T/S State of Maine (w projekcie NSMV) na terenie stoczni Hanwha Philly Shipyard w Filadelfii. W trakcie tego wodowania ogłoszono szczegóły dalszych inwestycji Hanwha w stoczni.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów