Resort finansów USA nałożył sankcje na 13 firm i 8 statków podejrzanych o udział w nielegalnym eksporcie irańskiej ropy - przekazał w piątek emigracyjny portal Iran International. Na liście znalazł się m.in. grecki biznesmen Antonios Margaritis i sieć prowadzonych przez niego firm transportowych.
- Działania przeciwko Margaritisowi ograniczą możliwości Teheranu do finansowania zaawansowanych programów zbrojeniowych, wspierania grup terrorystycznych i zagrażania bezpieczeństwu naszych żołnierzy i sojuszników - przekazał szef resortu Scott Bessent.
Ministerstwo zapewniło, że będzie dążyć do pociągnięcia do odpowiedzialności wszystkich „którzy starają się wspierać irański reżim i zagrażają globalnemu bezpieczeństwu”.
Sankcjami zostały objęte firmy z Hongkongu, Chin, Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Wysp Marshalla współtworzące tzw. flotę cieni - sieć tankowców eksportujących ropę z obłożonych sankcjami Iranu, Rosji i Wenezueli. Uczestniczące w tym procederze firmy stosują liczne wybiegi, mające ukryć faktyczne pochodzenie ropy. Statki często zmieniają nazwy, bandery i właścicieli. Wyłączają transpondery lub fałszują ich wskazani. Na morzu przeładowują ropę na inne jednostki.
Według raportu firmy ubezpieczeniowej Allianz do floty cieni należy powyżej 17 proc. światowych tankowców - informowały w czerwcu br. branżowe media.
Zdaniem Elisabeth Braw, ekspertki amerykańskiej Rady Atlantyckiej, flota cieni podwoiła się od czasu ataku Rosji na Ukrainę. Flota jest - jej zdaniem - jak nowotwór, toczący globalny system transportu morskiego. Trudniące się nielegalnym przewozem tankowce są na ogół stare i zużyte. Ryzyko wypadku grożącego środowisku naturalnemu jest bardzo wysokie - ostrzegł Tomer Raanan, specjalista oceniający ryzyko dla firmy Lloyds.
Wpisanie firm i osób na czarną listę USA oznacza zakaz prowadzenia z nimi jakichkolwiek interesów. Złamanie tego zakazu grozi tzw. sankcjami wtórnymi - zakazem prowadzenia działań na amerykańskim rynku czy z amerykańskimi podmiotami i zakaz wjazdu do USA.
Jednak zdaniem specjalistów branżowych dotychczas sankcje nie przyniosły pożądanego rezultatu. - Żadne sankcje nie zlikwidowały dotąd ani rosyjskiej, ani irańskiej floty cieni - oświadczył w rozmowie z branżowym portalem Splash Ian Ralby, szef firmy Consilium.
Specjaliści oceniają, że światowa flota cieni co miesiąc zwiększa się o ok. 30 jednostek.
os/ mal/
fot. Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął
TransLogistica Poland 2025. Polskie porty pod wspólną marką Ports of Poland