Południowokoreańska stocznia z siedzibą w Geoje poinformowała o zwodowaniu kolejnego statku roboczego z myślą o rozwoju branży offshore wind. To także drugie zamówienie realizowane dla duńskiej firmy Cadeler, którego celem jest rozwój jej floty jednostek przeznaczonych do instalacji turbin wiatrowych (WTIV).
To już drugi statek budowany przez Hanwha Ocean dla Cadeler, w ramach trwającej współpracy na rzecz wspierania rozwoju globalnego sektora morskiej energetyki wiatrowej. Poprzednim był Wind Maker. Jego chrzest i przekazanie zamawiającemu nastąpiło w styczniu tego roku. Tak ten jak i kolejny zostały zaprojektowane z myślą z myślą o instalacji morskich turbin wiatrowych (Wind Turbine Installation Vessel).
Zwodowany 4 lipca statek nie został jeszcze oficjalnie nazwany, to nastąpi najprawdopodobniej dopiero wraz z oficjalnym przekazaniem, acz na kadłubie już widnieje nazwa Wind Mover. Będzie to samopodonośny statek, wyposażony w system dynamicznego pozycjonowania (DP2) umożliwiający szybki, bezpieczny i ekonomiczny transport, jak i pozycjonowanie między lokalizacjami. Do tego ma utrzymywać stałą pozycję podczas prac związanych z instalacją turbin wiatrowych. Cadeler wskazuje, że należy do jednostek zaprojektowanych do pracy na wodach o głębokości do 65 metrów. Tak jak pozostałe, w tym bliźniaczy Wind Maker, będzie wyposażony w dźwigi zdolne unieść do 2600 ton, umożliwiając tym samym bezpieczny montaż i konserwację ciężkich fundamentów oraz komponentów wspomnianych, morskich turbin wiatrowych.


Długość całkowita zwodowanego statku, wraz z wysięgnikiem dźwigu, to 194 metry, a szerokość 56 metrów. Ładowność sięga 13 500 ton. Maksymalna prędkość, wraz z ładunek, wynosi 9,5 węzła. Na pokładzie znajduje się 84 kabiny z myślą o 130 osobach, tj. załodze i pracownikach. Wszystkie mają zostać wyposażone w własne łazienki, telefon, połączenie sieciowe, a także udogodnienia w postaci telewizora i napędu DVD. To ma wpływać na komfort pracy i przebywania na statku podczas wykonywanych prac, wpływając tym samym na lepsze samopoczucie osób na pokładzie. Oprócz na Wind Mover znajdą się obiekty rekreacyjne, jak kawiarnia, siłownia, sala fitness, sala telewizyjna, czy symulator golfa. Z myślą o pracy przygotowano biura operacyjne i wielofunkcyjne, a także sale konferencyjne.
Plan zakłada, że nowy WTIV zostanie oficjalnie przekazany zamawiającemu w IV kwartale tego roku. Obecnie Cadeler realizuje szereg zleceń związanych z rozwojem morskiej energetyki wiatrowej na całym świecie. W lipcu tego roku należący do duńskiej firmy statek Wind Osprey wyruszył do pracy przy budowie polskiej, morskiej farmy wiatrowej na Morzu Bałtyckim, Baltic Power.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów