• <
nauta_2024

Media: południowokoreańskie inwestycje w stocznie w USA nie zagrożą pozycji Chin

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Media: południowokoreańskie inwestycje w stocznie w USA nie zagrożą pozycji Chin
Hanwha Philly Shipyard

Ogłoszone przez Koreę Płd. inwestycje w amerykański sektor stoczniowy, choć są znaczące, to przynajmniej w krótkiej perspektywie nie zagrożą bezpośrednio pozycji Chin jako światowego lidera w tej branży – podał w środę dziennik „South China Morning Post” powołując się na ekspertów.

Chińskie stocznie mają przewagę konkurencyjną dzięki niższym kosztom pracy i stali, co czyni je atrakcyjnymi głównie dla krajów rozwijających się - czytamy na łamach „SCMP”. Dodatkowo dominację umacniają fuzje i przejęcia.

Jak poinformowała w środę agencja Yonhap, południowokoreański koncern Hanwha Group zainwestuje dodatkowe 7 bln wonów (ok. 5 mld dolarów) w przejętą w 2024 r. stocznię w Filadelfii. Grupa planuje zwiększyć produkcję z niespełna dwóch jednostek pływających rocznie do 20.

Decyzja ta zapadła po spotkaniu prezydenta Korei Płd. Li Dze Mjunga z prezydentem USA Donaldem Trumpem w Waszyngtonie. Li zapowiadał wsparcie działań w ramach inicjatywy „Make American Shipbuilding Great Again” (MASGA; uczyńmy ponownie amerykański przemysł stoczniowy wielkim).

Inwestycja Hanwha stanowi element szerszego porozumienia o współpracy gospodarczej między Koreą Płd. a USA. Seul i Waszyngton ogłosiły w lipcu porozumienie, które obniżyło „wzajemne cła” Trumpa na towary sprowadzane z Korei Płd. do 15 proc. w zamian za zobowiązanie Seulu do zainwestowania łącznie 350 mld dolarów w USA, w tym 150 mld w przemysł stoczniowy.

Tymczasem chiński przemysł okrętowy przechodzi proces konsolidacji. Jak informowały na początku sierpnia rządowe media, fuzja dwóch największych państwowych przedsiębiorstw – China CSSC Holdings Ltd (CSSC) i China Shipbuilding Industry Co (CSIC) – stworzy największego na świecie notowanego na giełdzie producenta statków pod względem aktywów szacowanych na 56 mld dolarów, i przychodów rzędu 18 mld dolarów.

Oczekuje się, że transakcja pozwoli CSSC zoptymalizować koszty operacyjne o 8-10 proc. i umocni pozycję Chin jako światowego lidera w przemyśle stoczniowym, które już teraz odpowiadają za ponad połowę globalnej produkcji statków handlowych.

„Chiny mogą być zaniepokojone tą inwestycją (Korei Płd. - PAP), ale na tym etapie nie wpłynie to na ich działalność” – ocenił Andrew Collier z Centrum Biznesu i Rządów im. Mossavara-Rahmaniego przy Harvard Kennedy School, cytowany przez „SCMP”.

Krzysztof Pawliszak

krp/ ap/

etmal_790x120_gif_2020
Tagi:
USA, Chiny
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.