• <
nauta_2024

Meyer Turku inwestuje w zrównoważoną budowę statków, stosując energooszczędne systemy ogrzewania

rk

11.09.2025 15:15 Źródło: Meyer Turku
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Meyer Turku inwestuje w zrównoważoną budowę statków, stosując energooszczędne systemy ogrzewania
Fot. Meyer Turku

Fińska stocznia, w której są budowane największe statki wycieczkowe świata, bijąc tym samym kolejne rekordy, podkreśla swoje zaangażowanie na rzecz tworzenia zrównoważonego przemysłu stoczniowego. W ramach swojej polityki, aby ograniczać emisje szkodliwych substancji poinformowała o podjęciu „ważnego kroku”, jakim jest wdrożenie centralnego ogrzewania z myślą o budowanych statkach. Biorąc pod uwagę klimat Finlandii, szczególnie zimą, zamiast dotychczasowych pieców olejowych zostanie wdrożony wodny system centralnego ogrzewania, celem ograniczenia emisji, jak i kosztów.

Przejście na centralne ogrzewanie było przedmiotem analiz od 2023 roku. Po ich zakończeniu oraz testach, dokonano znacznej modernizacji infrastruktury. Wdrażanie nowego systemu rozpoczęto późną jesienią 2024 roku. W dalszych planach stoczni jest rozszerzenie tego systemu z myślą całym obszarze stoczni i budowanych statkach, zachowując tak komfort pracy stoczniowców, jak i jednocześnie działając na rzecz ograniczania emisji CO2

Nowy system, jak informuje Meyer Turku, pozwolił także na znaczną oszczędność, jako że wiązało się to z rezygnacją z użycia 428 m3 oleju napędowego. Wspomnianą wcześniej emisję CO2 zmniejszono z kolei o blisko 1042 tony, licząc od marca tego roku. Długoterminowym celem stoczni jest całkowite wyeliminowanie konwencjonalnego systemu ogrzewania i zastąpienia go bardziej przyjaznym dla środowiska.

– Najlepszym rodzajem energii jest ta, której nigdy nie zużywamy. W naszych działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju chcemy skupić się na konkretnych działaniach i wierzę, że to doskonały przykład – podkreśliła Hanna Haaksi, dyrektor ds. ESG w Meyer Turku.

Nowy system centralnego ogrzewania to nie jedyna innowacja, jaką wdraża czołowa fińska stocznia, w myśl polityki poprawiania efektywności energetycznej i uczynienia jej bardziej przyjazną dla środowiska. Niejako bierze tu przykład od swoich zleceniodawców, którzy oczekują, że budowane statki będą także wpisywały się w trend ograniczania emisji CO2 w branży morskiej. W ramach przeprowadzonych inicjatyw poprawiających ogólną efektywność energetyczną, na terenie stoczni wdrożono jesienią 2023 roku system Sigma Air Manager (SAM), co pozwoliło ograniczyć niepotrzebną pracę sprężarek na biegu jałowym, zrównoważyć obciążenia i zoptymalizować poziomy ciśnienia, poprawiając wydajność i zmniejszając zużycie energii elektrycznej o około 1500 MWh rocznie. W latach 2018–2025 przeprowadzono modernizacje obejmujące oświetlenie LED i inteligentne systemy oświetlenia DALI poprawiły jakość oświetlenia, zwiększyły bezpieczeństwo i zmniejszyły zużycie energii o 2229 MWh rocznie.

Innowacje dotyczyły też standaryzacji i optymalizacji ogrzewania w czterech budynkach produkcyjnych, co ustabilizowało wahania temperatury i zwiększyła wydajność, oszczędzając 1300 MWh rocznie. Dostosowano też harmonogramy pracy i poziomy przepływu powietrza w zależności od aktywności produkcyjnej doprowadziło do znacznych oszczędności energii, wynoszących 3885 MWh rocznie w sześciu systemach wentylacyjnych.

Podsumowując działania z ostatnich kilku lat, stocznia Meyer Turku podkreśla zaangażowanie w ciągłe doskonalenie swojej efektywności energetycznej i zrównoważonego rozwoju. Wdraża innowacyjne rozwiązania dalej optymalizując zużycie energii, zmniejszając wpływ na środowisko i w efekcie umacniając swoją pozycję lidera w zrównoważonych praktykach przemysłu morskiego. Ma przy tym na celu wyznaczanie nowych standardów zrównoważonego rozwoju w przemyśle stoczniowym.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.