Fińska stocznia, w której są budowane największe statki wycieczkowe świata, bijąc tym samym kolejne rekordy, podkreśla swoje zaangażowanie na rzecz tworzenia zrównoważonego przemysłu stoczniowego. W ramach swojej polityki, aby ograniczać emisje szkodliwych substancji poinformowała o podjęciu „ważnego kroku”, jakim jest wdrożenie centralnego ogrzewania z myślą o budowanych statkach. Biorąc pod uwagę klimat Finlandii, szczególnie zimą, zamiast dotychczasowych pieców olejowych zostanie wdrożony wodny system centralnego ogrzewania, celem ograniczenia emisji, jak i kosztów.
Przejście na centralne ogrzewanie było przedmiotem analiz od 2023 roku. Po ich zakończeniu oraz testach, dokonano znacznej modernizacji infrastruktury. Wdrażanie nowego systemu rozpoczęto późną jesienią 2024 roku. W dalszych planach stoczni jest rozszerzenie tego systemu z myślą całym obszarze stoczni i budowanych statkach, zachowując tak komfort pracy stoczniowców, jak i jednocześnie działając na rzecz ograniczania emisji CO2
Nowy system, jak informuje Meyer Turku, pozwolił także na znaczną oszczędność, jako że wiązało się to z rezygnacją z użycia 428 m3 oleju napędowego. Wspomnianą wcześniej emisję CO2 zmniejszono z kolei o blisko 1042 tony, licząc od marca tego roku. Długoterminowym celem stoczni jest całkowite wyeliminowanie konwencjonalnego systemu ogrzewania i zastąpienia go bardziej przyjaznym dla środowiska.
– Najlepszym rodzajem energii jest ta, której nigdy nie zużywamy. W naszych działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju chcemy skupić się na konkretnych działaniach i wierzę, że to doskonały przykład – podkreśliła Hanna Haaksi, dyrektor ds. ESG w Meyer Turku.
Nowy system centralnego ogrzewania to nie jedyna innowacja, jaką wdraża czołowa fińska stocznia, w myśl polityki poprawiania efektywności energetycznej i uczynienia jej bardziej przyjazną dla środowiska. Niejako bierze tu przykład od swoich zleceniodawców, którzy oczekują, że budowane statki będą także wpisywały się w trend ograniczania emisji CO2 w branży morskiej. W ramach przeprowadzonych inicjatyw poprawiających ogólną efektywność energetyczną, na terenie stoczni wdrożono jesienią 2023 roku system Sigma Air Manager (SAM), co pozwoliło ograniczyć niepotrzebną pracę sprężarek na biegu jałowym, zrównoważyć obciążenia i zoptymalizować poziomy ciśnienia, poprawiając wydajność i zmniejszając zużycie energii elektrycznej o około 1500 MWh rocznie. W latach 2018–2025 przeprowadzono modernizacje obejmujące oświetlenie LED i inteligentne systemy oświetlenia DALI poprawiły jakość oświetlenia, zwiększyły bezpieczeństwo i zmniejszyły zużycie energii o 2229 MWh rocznie.
Innowacje dotyczyły też standaryzacji i optymalizacji ogrzewania w czterech budynkach produkcyjnych, co ustabilizowało wahania temperatury i zwiększyła wydajność, oszczędzając 1300 MWh rocznie. Dostosowano też harmonogramy pracy i poziomy przepływu powietrza w zależności od aktywności produkcyjnej doprowadziło do znacznych oszczędności energii, wynoszących 3885 MWh rocznie w sześciu systemach wentylacyjnych.
Podsumowując działania z ostatnich kilku lat, stocznia Meyer Turku podkreśla zaangażowanie w ciągłe doskonalenie swojej efektywności energetycznej i zrównoważonego rozwoju. Wdraża innowacyjne rozwiązania dalej optymalizując zużycie energii, zmniejszając wpływ na środowisko i w efekcie umacniając swoją pozycję lidera w zrównoważonych praktykach przemysłu morskiego. Ma przy tym na celu wyznaczanie nowych standardów zrównoważonego rozwoju w przemyśle stoczniowym.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów