PKN ORLEN rozpoczął prace nad wnioskiem koncentracyjnym do
Komisji Europejskiej dotyczącym przejęcia Grupy PGNiG. Równolegle
realizowany będzie proces due dilligence tej spółki. Umożliwia to
podpisane przez oba podmioty porozumienie o zachowaniu poufności.
Prowadzona akwizycja jest ważnym elementem budowy przez PKN ORLEN
jednego koncernu multienergetycznego z silną pozycją w Europie i
globalnym zasięgiem.
- W szybkim tempie przystępujemy
do prac związanych z akwizycją Grupy PGNiG. Posiadamy duże doświadczenie
w realizacji tego typu projektów, mamy też unikalne kompetencje w
prowadzeniu znaczących inwestycji, a także możliwości finansowe w tym
zakresie. Dlatego wiodąca rola PKN ORLEN w procesie gwarantuje sprawne
przeprowadzenie transakcji z korzyścią dla obu firm, ich Akcjonariuszy
oraz Klientów. Integracja PKN ORLEN z Grupą PGNiG uplasuje nas jako
pełnoprawnego gracza w europejskiej lidze energetycznej, obok silnych
regionalnie firm, które już od dawna czerpią korzyści biznesowe ze
zrealizowanych konsolidacji, jak włoskie Eni czy hiszpański Repsol –
mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.
Podpisanie
porozumienia o zachowaniu poufności pomiędzy PKN ORLEN a Grupą PGNiG to
kolejny krok, po Liście Intencyjnym zawartym ze Skarbem Państwa 14
lipca br., do przejęcia gazowej Grupy. W najbliższym czasie przygotowany
zostanie wniosek do Komisji Europejskiej dotyczący koncentracji na
rynku w wyniku akwizycji. Zgodnie z zapisami Listu intencyjnego model
transakcji oraz jej harmonogram zostaną wypracowane przez zespół
składający się z przedstawicieli stron porozumienia. Fundamentem będzie
rola PKN ORLEN jako wiodącego podmiotu transakcji.
W wyniku
integracji aktywów PKN ORLEN, Grupy ENERGA, LOTOS i PGNiG łączne roczne
przychody nowego koncernu wyniosłyby ok. 200 mld zł. Zysk operacyjny
EBITDA kluczowych segmentów plasowałby się na poziomie ok. 20 mld zł
rocznie. Osiągnięty w ten sposób efekt skali ułatwiłby połączonemu
podmiotowi skuteczne konkurowanie na światowych rynkach. Duży koncern
miałby też dostęp do tanich źródeł finansowania, co dziś nie jest
dostępne dla każdej z tych firm oddzielnie.
Integracja czterech
koncernów umożliwi równomierne rozłożenie segmentów biznesowych i
zdywersyfikowanie zysku operacyjnego EBITDA, budując odporność Grupy na
wahania rynkowe. Za zysk operacyjny połączonego podmiotu w ok. 40 proc.
odpowiadałby nadal podstawowy biznes, czyli rafineria i petrochemia. Z
kolei wydobycie z łączną roczną produkcją na poziomie ok. 70 mln boe
stanowiłoby ok. 20 proc wyniku. Po ok. 15 proc. generowałyby sprzedaż
detaliczna paliw, gazu i energii oraz regulowana dystrybucja, z dużym
potencjałem wzrostu w kolejnych latach. Wytwarzanie energii
odpowiadałoby za ok. 10 proc. zysku operacyjnego. W tym przypadku
możliwe byłoby znaczące zwiększenie wyniku w perspektywie do 2030 r.
dzięki realizacji nowych inwestycji.
Prowadzone przez PKN ORLEN
transakcje, w tym przejęcie Grupy PGNiG, wpisują się w światowe trendy.
Największe światowe koncerny paliwowe już dawno zbudowały zintegrowane
łańcuchy wartości oparte na wydobyciu ropy naftowej i gazu, inwestycjach
w nowoczesną elektroenergetykę i poszerzaniu kompetencji w sprzedaży
detalicznej. Na przykład BP, Total, Shell czy Equinor zarządzają swoją
organizacją właśnie w sposób segmentowy, koncentrując się przede
wszystkim na dywersyfikacji źródeł przychodów. PKN ORLEN wykorzysta i
wzmocni istniejący system zarządzania segmentowego do zarządzania Grupą
po akwizycjach.
Grupa ORLEN dąży do tego, aby zostać biznesowym
liderem zrównoważonej transformacji sektora energetycznego w Europie
Środkowo-Wschodniej. W przypadku segmentu wydobycia, konsolidacja
poprawiłaby efektywność operacyjną i inwestycją oraz umożliwiłaby
skoncentrowanie się na najbardziej perspektywicznych złożach gazu
ziemnego i ropy naftowej posiadanych przez obie spółki w Polsce i
Europie. W zakresie energii elektrycznej powstałoby zintegrowane
portfolio wytwórcze w kraju, oparte o efektywne elektrownie gazowe oraz
odnawialne źródła energii, w tym morską energetykę wiatrową. W tym
kontekście istotny byłby potencjał jednostek gazowych do bilansowania
nieregularnego profilu wytwarzania z odnawialnych źródeł energii.
Jednocześnie zarządzanie szerokim portfolio aktywów umożliwiłoby
optymalizację handlu na hurtowym rynku energii elektrycznej.
Beneficjentami
stworzenia multienergetycznego koncernu będą klienci. Połączenie
kompetencji umożliwi wypracowanie rozszerzonej, atrakcyjnej oferty
handlowej w zakresie paliw, gazu i energii. To także duży potencjał do
dalszego rozwoju marki ORLEN oraz programu lojalnościowego VITAY
opartego o szereg kompleksowych usług.
Stworzenie zintegrowanej
Grupy umożliwiłoby pełne wykorzystanie i rozwój kompetencji pracowników.
Obecnie na rynku odczuwalny jest deficyt pracowników, szczególnie w
branży produkcyjnej. W wyniku wszystkich konsolidacji łączne
zatrudnienie wyniosłoby ponad 60 tys. osób.
Grupa ORLEN posiada
duże doświadczenie w realizacji procesów akwizycyjnych, nie tylko w
Polsce, ale też na rynku globalnym. Na przestrzeni lat do Grupy ORLEN
włączone zostały m.in. ANWIL we Włocławku, czeski Unipetrol, litewska
spółka ORLEN Lietuva, czy ostatnio Grupa Energa. W każdym przypadku
efektem przejęć był rozwój spółki ukierunkowany na budowę specyficznych
kompetencji, zwiększanie roli spółki w regionie i wykorzystanie
potencjału pracowników.
Połączona grupa miałaby również znaczące
doświadczenie w realizacji dużych projektów inwestycyjnych. Tylko w
ciągu ostatnich 3 lat, Grupa ORLEN zrealizowała 3 projekty, których
koszty przekroczyły 1 mld zł. Chodzi o instalację do produkcji
polietylenu w czeskim Unipetrolu i dwie elektrownie gazowo-parowe w
Płocku i Włocławku. Grupa posiada także licencję na budowę morskiej
farmy wiatrowej o mocy ok. 1200 MW na Morzu Bałtyckim. Koszty tego typu
inwestycji sięgają standardowo kilkunastu miliardów złotych.
Z
kolei marka ORLEN jest szeroko rozpoznawalna w regionie, dzięki silnym
relacjom Grupy z jej klientami, pracownikami i współpracującymi
instytucjami. Koncern cały czas wzmacnia globalną rozpoznawalność
poprzez realizowany proces co-brandingu w europejskiej sieci czy
inwestycje w sponsoring sportowy. To przemyślana strategia, która pomaga
w budowaniu relacji z klientami i partnerami biznesowymi.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów