PKN ORLEN rozpoczął prace nad wnioskiem koncentracyjnym do
Komisji Europejskiej dotyczącym przejęcia Grupy PGNiG. Równolegle
realizowany będzie proces due dilligence tej spółki. Umożliwia to
podpisane przez oba podmioty porozumienie o zachowaniu poufności.
Prowadzona akwizycja jest ważnym elementem budowy przez PKN ORLEN
jednego koncernu multienergetycznego z silną pozycją w Europie i
globalnym zasięgiem.
- W szybkim tempie przystępujemy
do prac związanych z akwizycją Grupy PGNiG. Posiadamy duże doświadczenie
w realizacji tego typu projektów, mamy też unikalne kompetencje w
prowadzeniu znaczących inwestycji, a także możliwości finansowe w tym
zakresie. Dlatego wiodąca rola PKN ORLEN w procesie gwarantuje sprawne
przeprowadzenie transakcji z korzyścią dla obu firm, ich Akcjonariuszy
oraz Klientów. Integracja PKN ORLEN z Grupą PGNiG uplasuje nas jako
pełnoprawnego gracza w europejskiej lidze energetycznej, obok silnych
regionalnie firm, które już od dawna czerpią korzyści biznesowe ze
zrealizowanych konsolidacji, jak włoskie Eni czy hiszpański Repsol –
mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.
Podpisanie
porozumienia o zachowaniu poufności pomiędzy PKN ORLEN a Grupą PGNiG to
kolejny krok, po Liście Intencyjnym zawartym ze Skarbem Państwa 14
lipca br., do przejęcia gazowej Grupy. W najbliższym czasie przygotowany
zostanie wniosek do Komisji Europejskiej dotyczący koncentracji na
rynku w wyniku akwizycji. Zgodnie z zapisami Listu intencyjnego model
transakcji oraz jej harmonogram zostaną wypracowane przez zespół
składający się z przedstawicieli stron porozumienia. Fundamentem będzie
rola PKN ORLEN jako wiodącego podmiotu transakcji.
W wyniku
integracji aktywów PKN ORLEN, Grupy ENERGA, LOTOS i PGNiG łączne roczne
przychody nowego koncernu wyniosłyby ok. 200 mld zł. Zysk operacyjny
EBITDA kluczowych segmentów plasowałby się na poziomie ok. 20 mld zł
rocznie. Osiągnięty w ten sposób efekt skali ułatwiłby połączonemu
podmiotowi skuteczne konkurowanie na światowych rynkach. Duży koncern
miałby też dostęp do tanich źródeł finansowania, co dziś nie jest
dostępne dla każdej z tych firm oddzielnie.
Integracja czterech
koncernów umożliwi równomierne rozłożenie segmentów biznesowych i
zdywersyfikowanie zysku operacyjnego EBITDA, budując odporność Grupy na
wahania rynkowe. Za zysk operacyjny połączonego podmiotu w ok. 40 proc.
odpowiadałby nadal podstawowy biznes, czyli rafineria i petrochemia. Z
kolei wydobycie z łączną roczną produkcją na poziomie ok. 70 mln boe
stanowiłoby ok. 20 proc wyniku. Po ok. 15 proc. generowałyby sprzedaż
detaliczna paliw, gazu i energii oraz regulowana dystrybucja, z dużym
potencjałem wzrostu w kolejnych latach. Wytwarzanie energii
odpowiadałoby za ok. 10 proc. zysku operacyjnego. W tym przypadku
możliwe byłoby znaczące zwiększenie wyniku w perspektywie do 2030 r.
dzięki realizacji nowych inwestycji.
Prowadzone przez PKN ORLEN
transakcje, w tym przejęcie Grupy PGNiG, wpisują się w światowe trendy.
Największe światowe koncerny paliwowe już dawno zbudowały zintegrowane
łańcuchy wartości oparte na wydobyciu ropy naftowej i gazu, inwestycjach
w nowoczesną elektroenergetykę i poszerzaniu kompetencji w sprzedaży
detalicznej. Na przykład BP, Total, Shell czy Equinor zarządzają swoją
organizacją właśnie w sposób segmentowy, koncentrując się przede
wszystkim na dywersyfikacji źródeł przychodów. PKN ORLEN wykorzysta i
wzmocni istniejący system zarządzania segmentowego do zarządzania Grupą
po akwizycjach.
Grupa ORLEN dąży do tego, aby zostać biznesowym
liderem zrównoważonej transformacji sektora energetycznego w Europie
Środkowo-Wschodniej. W przypadku segmentu wydobycia, konsolidacja
poprawiłaby efektywność operacyjną i inwestycją oraz umożliwiłaby
skoncentrowanie się na najbardziej perspektywicznych złożach gazu
ziemnego i ropy naftowej posiadanych przez obie spółki w Polsce i
Europie. W zakresie energii elektrycznej powstałoby zintegrowane
portfolio wytwórcze w kraju, oparte o efektywne elektrownie gazowe oraz
odnawialne źródła energii, w tym morską energetykę wiatrową. W tym
kontekście istotny byłby potencjał jednostek gazowych do bilansowania
nieregularnego profilu wytwarzania z odnawialnych źródeł energii.
Jednocześnie zarządzanie szerokim portfolio aktywów umożliwiłoby
optymalizację handlu na hurtowym rynku energii elektrycznej.
Beneficjentami
stworzenia multienergetycznego koncernu będą klienci. Połączenie
kompetencji umożliwi wypracowanie rozszerzonej, atrakcyjnej oferty
handlowej w zakresie paliw, gazu i energii. To także duży potencjał do
dalszego rozwoju marki ORLEN oraz programu lojalnościowego VITAY
opartego o szereg kompleksowych usług.
Stworzenie zintegrowanej
Grupy umożliwiłoby pełne wykorzystanie i rozwój kompetencji pracowników.
Obecnie na rynku odczuwalny jest deficyt pracowników, szczególnie w
branży produkcyjnej. W wyniku wszystkich konsolidacji łączne
zatrudnienie wyniosłoby ponad 60 tys. osób.
Grupa ORLEN posiada
duże doświadczenie w realizacji procesów akwizycyjnych, nie tylko w
Polsce, ale też na rynku globalnym. Na przestrzeni lat do Grupy ORLEN
włączone zostały m.in. ANWIL we Włocławku, czeski Unipetrol, litewska
spółka ORLEN Lietuva, czy ostatnio Grupa Energa. W każdym przypadku
efektem przejęć był rozwój spółki ukierunkowany na budowę specyficznych
kompetencji, zwiększanie roli spółki w regionie i wykorzystanie
potencjału pracowników.
Połączona grupa miałaby również znaczące
doświadczenie w realizacji dużych projektów inwestycyjnych. Tylko w
ciągu ostatnich 3 lat, Grupa ORLEN zrealizowała 3 projekty, których
koszty przekroczyły 1 mld zł. Chodzi o instalację do produkcji
polietylenu w czeskim Unipetrolu i dwie elektrownie gazowo-parowe w
Płocku i Włocławku. Grupa posiada także licencję na budowę morskiej
farmy wiatrowej o mocy ok. 1200 MW na Morzu Bałtyckim. Koszty tego typu
inwestycji sięgają standardowo kilkunastu miliardów złotych.
Z
kolei marka ORLEN jest szeroko rozpoznawalna w regionie, dzięki silnym
relacjom Grupy z jej klientami, pracownikami i współpracującymi
instytucjami. Koncern cały czas wzmacnia globalną rozpoznawalność
poprzez realizowany proces co-brandingu w europejskiej sieci czy
inwestycje w sponsoring sportowy. To przemyślana strategia, która pomaga
w budowaniu relacji z klientami i partnerami biznesowymi.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza