Kolejne próbne cumowanie promu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej odbyło się w Publicznym Terminalu Promowym w Porcie Gdynia. Tym razem pomyślną próbę odbył prom Wawel.
– Operacje próbnego cumowania, zarówno poniedziałkowa promu Nova Star, jak i czwartkowa promu Wawel, przybliżają rejsy Polferries do Portu Gdynia – informuje Kazimierz Koralewski wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
– Ostatnie udane próby to następstwo wygranego przez Polską Żeglugę Bałtycką przetargu na operowanie w Publicznym Terminalu Promowym w Porcie Gdynia. Drugim takim operatorem jest Stena Line. Sukces próbnych cumowań potwierdza gotowość Portu Gdynia do współpracy z Polferries – dodaje Kazimierz Koralewski.
Kazimierz Koralewski, od niedawna wiceprezes Portu Gdynia odpowiedzialny za infrastrukturę i zarządzanie majątkiem, podkreśla, że szereg zawodowych doświadczeń pozwoliło mu na bardzo dokładne poznanie branży portowej i morskiej, co znacząco przełoży się na pracę na obecnym stanowisku.
Jak podkreśla nowy wiceprezes szczególnie ważną pełnioną przez niego funkcją było pełnienie nadzoru nad Portem Gdańsk na stanowisku przewodniczącego komisji gospodarki morskiej w Radzie Miasta Gdańsk.
– Przez ostatnie 20 lat gdański port poznałem od podszewki: jego trudności, rozwój, inwestycje… – wylicza Koralewski. – Wiedza w zakresie budowli hydrotechnicznych, sieci elektroenergetycznych czy w ogóle utrzymania majątku będzie procentowała również w Porcie Gdynia.
Kierunek na promy
Port Gdynia prócz obsługi kontenerowej, branży offshore stawia na promy i żeglugę ro-ro. Warto przypomnieć, że już we wrześniu planowany jest odbiór inwestycji dotyczącej budowy Publicznego Terminala Promowego. To potwierdzają udane operacje próbnego cumowania.
– Terminal będzie już w fazie prób technicznych. Liczymy, że do końca roku osiągnie pełną sprawność w obsłudze pasażerów. To ważny etap rozwoju portu, który zwolni część zachodnią z obsługi promów – prognozuje Kazimierz Koralewski.
I jak dodaje, dzięki tym zmianom będzie można przystąpić do przebudowy, tam gdzie port inwestuje w obszerne place składowe, które za jakiś czas będą wykorzystane w obsłudze rynku offshore.
– To z kolei determinuje uchwała rządowa, która wskazała Gdynię, jako port instalacyjny dla inwestycji offshore, czyli obsługi morskich farm wiatrowych na Bałtyku – przypomina.
– To dlatego przed nami wyzwanie, które polega przygotowaniu oferty dla nowych klientów, których do tej pory w takim stopniu nie obsługiwaliśmy. Trzeba więc powiększyć place składowe, zwiększyć ich nośność, przygotować nabrzeża tak, by były w stanie przyjąć większe, wielkogabarytowe ładunki. Chcemy nakreślić perspektywę umożliwiającą obsługę coraz większych jednostek – podsumowuje wiceprezes.
Port Gdynia. Jakie kolejne inwestycje?
Jakie wyzwania stoją przed Zarządem Morskiego Portu Gdynia w zakresie inwestycji i infrastruktury?
– Strategia portu jest realizowana. Trzeba tu wymienić remonty nabrzeży i pogłębianie toru podejściowego i poszczególnych basenów. Sądzę, że kolejny etap to poprawienie dostępności od strony lądu – mówi Kazimierz Koralewski.
Wiceprezes informuje, że obecnie trwają realizowane na dużą skalę inwestycje kolejowe, natomiast dostęp drogowy wymaga realizacji nowych projektów takich jak najważniejszy z nich czyli tzw. Droga Czerwona.
– Myślę, że trzeba mocno lobbować aby ta inwestycja wyszła z marazmu w etap realizacyjny, potrzebny jest bowiem konkretny harmonogram, kiedy ten dostęp się poprawi. Dla naszych klientów liczy się konkretna oferta szybszego przeładunku i transferu ich ładunków – tłumaczy.
Podkreśla, że to między innymi pirs zewnętrzny będzie czymś, co przesądzi o przyszłości Portu Gdynia.
– Trzeba pamiętać, że port ma już 100 lat i wciąż jest nowoczesny. Obecnie dla nas liczy się perspektywa kolejnych 100 lat, tego co zostawimy w spadku następnym pokoleniom – mówi wiceprezes.
Port Gdynia na wzroście
Przypomnijmy, że lipiec był miesiącem intensywnych wzrostów w Porcie Gdynia. Miesięczne wyniki wskazują ponad 117-procentową dynamikę wzrostu w stosunku do roku ubiegłego.
Rekordowe wyniki dotyczą przeładunków kontenerów z dynamiką wzrostu 114 procent od początku roku. Po siedmiu miesiącach roku 2021 osiągnął wzrost 12,5 proc. ogółem. Całkowita wartość inwestycji infrastrukturalnych w obrębie Portu Gdynia to ponad 3 miliardy złotych.
O Porcie Gdynia
Port Gdynia jest uniwersalnym portem morskim na południowym Bałtyku o dynamicznie rosnących przeładunkach Port Gdynia to węzeł europejskiej sieci bazowej TEN-T i punkt wejścia Korytarza Bałtyk – Adriatyk, którego przedłużeniem jest łącząca Gdynię ze Szwecją Autostrada Morska Gdynia – Karlskrona. Port Gdynia jest uznaną marką wewnątrzeuropejskiego centrum logistycznego. Z nowoczesnej infrastruktury i terminali gdyńskiego portu korzystają najwięksi światowi i europejscy operatorzy żeglugowi, w tym m.in. MSC, Hapag-Lloyd, Unifeeder, Containerships, MacAndrews, Transfennica, Finnlines-Grimaldi, Stena Line.
O Polskiej Żegludze Bałtyckiej
Polska Żegluga Bałtycka powstała 31 stycznia 1976 roku w Kołobrzegu. Przedsiębiorstwo już od 40 lat trzyma stery polskiej żeglugi promowej na Bałtyku pod znakiem Polferries. Obecnie Polska Żegluga Bałtycka to armator promowy. W początkach swojej działalności przedsiębiorstwo dysponowało także flotą statków towarowych. Promy Polskiej Żeglugi Bałtyckiej S.A. obsługujące połączenia ze Skandynawią są jednostkami nowoczesnymi, bezpiecznymi i cenionymi przez naszych klientów pasażerskich i ładunkowych.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych